Håller mig kort. Blev uppringd till ett jobb. På plats blev jag erbjuden 37. Men genom förhandling kom jag upp till 39 och vi båda var nöjda
Det visade sig att min rektor hade gått över sin budget och fick inte ge 39 till en nyexaminerad och det blev lite kaos. Jag kopplade in facket som sa att jag hade egentligen 3 val:
Tacka nej (Även 37 innebar en ganska hög ökning). Sen var jag idiotisk och sade upp mig för att vara snäll på mitt gamla jobb för jag trodde allt var okej. Kommer aldrig göra något innan jag har papper igen.
Stå på mig och få 39, men ta fighten om att bevisa ett muntligt avtal.
Kompromissa och få nya rektorn på min sida.
Jag valde att kompromissa. 38 och inte ingå i årets lönerevidering (Facket förhandlar lön). Så i princip, 37 som jag blev erbjuden först men med 1000kr mer som “förtidig” löneökning. Då jag gick från 33 fick jag en rejäl ökning oavsett.
Jag ringde runt till många kollegor och pratade med ~10 pers som sa att det här låter som ett ärligt misstag från rektorn och att det verkligen inte låter som honom. Annars hade jag aldrig gjort det.
Det kan jag hålla med om och sedan jag börjat har rektorn aldrig gjort mig missnöjd.
Hur som helst, nu ska jag ha bedömningsamtal som är en form av lönesamtal.
Jag anser att jag har gjort ett extraordinärt år och vill förhandla att ingå i lönerevideringen / få löneökning det här året. Jag har gjort saker som fundamentalt förändrat mitt program och enhet.
Hur bör jag bäst lägga upp det? Är det ens möjligt med tanke på vårt avtal?
Spontant är allt möjligt, men organisationen som sådan har säkert invändningar.
Det smäller ju högt att ha rektor på sin sida, men inte ens rektorer stannar för evigt.
Mitt råd är att säga som du gjort här till rektorn: “Du och jag vet att jag lovades 39. Det blev tjafs och kompromissen var 38 och utebliven löneförhandling i år. Anser inte du, liksom jag, att jag gjort mer än över förväntan och att det jag lovades kunde motivera att jag ingår i årets förhandling?”
Nå’t så’nt, helt beroende på er relation och sätt att prata med varandra.
Jag tror inte på det. Du kan ha en bra relation med rektorn men det är inte han som styr sådana här saker. Det är dumt att utmana systemet på det sätt du beskriver. Du kan naturligtvis spela med öppna kort och säga att du uppfattar situationen som lite orättvis. Samtidigt kan det ju gå att korrigera år 2.
Jag har arbetat på utbildningsförvaltningar tidigare i ett antal år och inom offentlig förvaltning huvuddelen av min karriär. Det finns case som kan vara relevanta att driva men det här är inte en sådan. I en privat organisation skulle det kunna fungera annorlunda.
Det som rektorn skulle kunna göra som skulle göra det möjligt att justera din lön vore två saker:
Ge dig en projektledarroll med tillhörande arvode
Befordra dig på annat sätt, till exempel till förstelärare
Jag har varit med om att kollegor haft projektledarroller på lite luddiga grunder. Det har inte alltid handlat om att de renodlat jobbat som projektledare utan mer att de haft extra ansvar. Projektledararvode brukar finnas definierat i lönesystemet och ge ett lönetillskott på kanske 3500 kr eller så.
Har själv jobbat som lärare i 20 år cirka, jag tycker att det är värt ett försök i alla fall. Det kostar ju inget att testa och du kan ju bara få ett nej i värsta fall. I bästa fall får du en löneökning.
Är det värt att ta upp vår tidigare förhandling i det här? Och inte trycka på saker som extraordinärt år, att jag är nöjd nu och det är en sak som gör att jag håller mig nöjd osv?
Den här rektorn har varit här i 6 år och nästan alla rektorer har varit här i över 10 år. En ganska unik skola med tanke på hur länge ledningen stannar.
Frågan är relaterad till offentlig förvaltning snarare än till läraryrket specifikt. Jag minns själv när jag jobbade i utbildningsförvaltning att en del personer på skolorna uppfattades ha “streberattityder” och vara inriktade på att roffa åt sig fördelar, inte alltid med justa metoder. Det är dumt att landa i att uppfattas som en sådan person. Man kan stå sig själv närmast och försöka förhandla smart men då göra det vid rätt tillfällen. Jag tror att det i den här situationen är att vara öppen med förutsättningarna men fråga rakt ut om det finns andra möjligheter. Det kan ju skapa en bra grund för diskussion om utveckling generellt. Om du verkligen har åstadkommit bra saker lär rektorn inte vara främmande för att premiera det på olika sätt, inom de ramar som finns.
Projektledarroller finns absolut i skolans värld. Jag hade flera stycken på lönelistorna och jag satt och hanterade alla lönelistor. Jag vet vad som krävs för att bli förstelärare och det var mer ett exempel.
Lönesamtal handlar om hur rektorn ska fördela den kvot på 10.000 kr (eller så) som hen fått tilldelad av utbildningsförvaltningen. Den del som skulle utgå för din del har alltså på förhand strukits. Det görs automatiskt av lönesystemet när underlaget för lönerevisionen genererats. Om rektorn hypotetiskt skulle vilja tilldela dig löneutrymme skulle det alltså i princip innebära att omfördela kollegornas löneutrymme till dig. Det är inte ett möjligt sätt att agera på.
Att tro att lönesamtal i offentlig samtal handlar om att “snacka lön” är att missförstå frågan fundamentalt. Däremot kan det ju finnas utrymme att diskutera lönefrågor mer generellt. Det kan då handla om att du frågar vad du förväntas specifikt uträtta för att få högre lönepåslag. Det kanske du anses ha gjort redan och då skulle det handla om vad du behöver göra ytterligare förvalta din positiva utveckling. Det lär i så fall ge ordentlig utdelning år 2. Det skulle då kunna handla om att rektorn kan förhandla sig till någon extra tilldelning för att ge dig rejält påslag, utöver lönerevisionen.
När jag har försökt att få upp min lön så har jag tagit fram lönestatistik (finns att få genom LR om du är medlem där) och hänvisat till att jag har legat under medianen, trots stora egna insatser. Bl a har jag läst in flera ämnen. Jag tror att det är en bra idé att ta fram ett bud (inklusive prutmån så klart) och sedan vara beredd på att det kan gå bra, men också åt skogen. I mitt fall krävdes det att jag sa upp mig och sökte jobb igen efter ett år. Fungerade, men är ju mycket mer riskabelt och kanske inget jag skulle rekommendera.
Jag föreställer mig att stadium, organisationens storlek och huvudman samt andra grejer som lärartäthet, ansvar etc spelar in. Men det där vet ju du bättre själv.
Jag tänker att en kommun har djupare hjulspår än en friskola tex.
Det är lätt att uppfatta sådant här som märkligt. I praktiken sitter de med en lönestruktur som är extremt ömtålig. Någon har jobbat i många år och är erkänt duktig men har en ganska måttlig lön. Någon ny kommer in och förväntar sig att snabbt öka sin lön. Det blir lätt konflikter och konstiga situationer i det här läget. Rektorn kan mycket väl vilja höja löner enligt egna idéer men hindras i praktiken av att behöva ta hänsyn till strukturen. Facket försöker balansera alla intressen och sannolikt även att gynna de egna medlemmarna. Det brukar vara personer som är fast anställda och har mer stabil position som är medlemmar i facket.
Om man tycker att lönen är en väldigt central grej så är läraryrket fel yrke. Det går absolut att höja sin lön på olika sätt men den årliga löneöversynen är inte rätt tillfälle. Man gör bäst att förstå systemet och anpassa sina förväntningar till det. Då kommer man uppfattas som en lojal och bra medarbetare, inte någon jobbig rättshaveriet.
…så vad är dina argument för att urskilja dig ännu mer?
Rent krasst så handlar det ju troligen om hundralappar i delta utfall beroende på hur du spelar det här. Inte värt att kleta sönder relationen med chefen för småpengar.
De tjafsade. Det är dåtid nu men ville ge lite kontext till varför jag inte ingår i den fackliga lönerevisionen. Samtidigt förstår jag, jag begärde ut listor och ligger i fas med kollegor som har 15 års mer erfarenhet.
Till att jag den höga lönen?
Jag har vunnit priser för mina studier. Jag har en ganska gedigen akademisk utbildning för min ålder (lite mer än 400 HP). Har erfarenhet från elever med svår problematik som är svårare att komma över.
Till lönesamtalet som jag anser är utöver mitt jobb?
Jag har introducerat specialpedagogiska verktyg som imponerade specialpedagogerna och som spridits runt på skolan.
Jag har digitaliserat och lyft hela programmet. Det har även förändrat hur organisationen fungerar, dvs, det har skapat en förändring på skolnivå.
Jag har arbetat ämnes och enhetsövergripande med elever.
Jag har fått mina elever, från ett program med låg status, till att vinna priser över ekonomi/teknik/natur. Det är första gången elever från mitt program vinner och även första gången någonsin flera grupper från samma klass vinner.
Jag har skapat samarbeten med en närliggande högskola.
Jag har sett till att klasserna har fått en fungerande undervisning under COVID med en enorm anpassning.
Jag har sett till att eleverna jag har, har den högsta ansökningsstatistiken till högskoleprovet och högskoleförberedande studier någonsin för ett yrkesprogram på skolan.
Skapade en grupp för att hjälpa elever som hamnar efter och som andra lärare har börjat delta vid, som jag nu i princip handleder och organiserar.