Råd - lönesamtal

Det har sett olika ut över tid hur olika samtal varit organiserade. Jag har själv provat ett antal modeller.

Om du inte ingår i lönerevisionen vore det logiska att du inte skulle ha något lönesamtal heller. Sedan kan du nog påverka det själv. Rektorn lär inte neka dig ett samtal om du vill ha det.

Från min tid inom utbildningsvärlden minns jag det som att specialpedagoger och speciallärare var mycket respekterade. De hade löner som låg markant över normal nivå och ingen uppfattade det som konstigt. De levererade som jag förstår det.

Rektorerna hade en tydligt strategisk syn på speciallärare och specialpedagoger. Det diskuterades hur man skulle hantera deras höga löner men ändå hålla dem kvar. Vanliga lärare betraktades ofta som mer utbytbara.

Allt det där sammantaget låter ju som att du gör ett bra jobb och dessutom har vett att tala för din sak. Dessvärre får ju inte skolan en högre lönebudget för det, och det kan säkert vara rigida strukturer som motverkar att du ska ha ännu högre lön än dina kollegor med 15 års längre erfarenhet. Särskilt inom ramarna för din befintliga roll som du redan accepterat innehållet i.

Jag hade inte gått så hårt på att försöka tjatat till mig en särskild nivå på lön just nu, utan istället lugnt och sakligt förklarat för chefen att du önskar ha en öppen dialog om din karriärutveckling och vad som krävs för att realisera dina förväntningar på 5, 10, eller 20 extra tusenlappar i lönekuvertet. Är svaret “tyvärr är taket nått och du kan räkna med inflationsjusteringar årligen till du trillar av pinn”, ja då vet du isf om du är på fel ställe.

Jag har själv aldrig tänkt eller förhandlat i termer av “just nu” när jag pratat lön för egen del, utan alltid tagit ett längre perspektiv. Visserligen har jag en annan utbildningsbakgrund och jobbar i privata sektorn, men mina lönehöjningar hos nuvarande arbetsgivare har varit väldigt spretiga, ungefär:
1%
1,5%
24% (chefsjobb)
0%
0%
40% (högre chefsjobb)
3%
7%
15% (liten befordran)

Lycka till!

2 gillningar

Instämmer i detta. Du lär behöva byta jobb 1-2 gånger för att realisera den lönemässiga potential. Samtidigt låter dina insatser som att du mycket väl skulle kunna kvalificera sig för en tjänst som biträdande rektor. Flera av sakerna du nämner ligger i den genren. Att fokusera på ”här och nu” är dock strategiskt fel. Du har allt att vinna på att ta det lite lugnt och säkerställa att du får bra referenser när det blir aktuellt att byta arbetsplats. Då kan du samtidigt bli kvarköpt och då en rejäl löneökning.

Håller med till viss del. Jag har redan planer på att ta upp vad jag bör göra för att nå förstelärare tjänst i framtiden. Men samtidigt hade det varit rätt gött att få någon ökning i år.

@Anonym Biträdande rektor är jag osäker på om jag vill bli. Att inte ha elevkontakt och förlora sommarloven är ganska avgörande, speciellt nu när jag planerar barn inom något år. Jag är även osäker på om jag faktiskt kommer byta arbetsplats inom kort. Min lön ligger bra mycket högre än vad jag kommer kunna få i kommunerna i närheten. Det skulle kräva 1h pendling enkelväg eller att jag flyttar för att komma upp.

Jag arbetar i kommunen norr om mig. Där ligger jag bland toppen. De absolut högsta lärarna ligger på ~44 just nu. Det är personer med 20-30 år på platsen och unika ämnen.
Min kommun ligger taket på ~41
Kommunen söder ligger taket på ~43

Däremot känns det som strategin bör vara att nämna att jag vill ha lön i år men att fokus bör ligga på framtiden

De lönenivåer du nämner är inte direkt höga jämfört med Stockholm med kranskommuner. Sedan är förstås bostadspriser och mycket annat olika också.

Det stämmer. Göteborg kan ligga på 45tkr utan problem men bor i en ganska liten kommun.