Enormt missnöjd med nya lönen

Ja, innan lönen är satt och bekräftad av hr eller motsvarande. Men värt att tänka på är att vi oftast får en pott att fördela, så om någon ska höjas måste någon annan få lägre lönesänkning. Dvs finns ingen pott utanför som man magiskt kan plocka från, utan det är någon annan anställd som får lägre påslag om du får högre.

1 gillning

Lite det som är kruxet. Jag är väl etablerad bland elever och kollegor. Vi är som sagt en av Sveriges största med över 2000 elever. En stor majoritet vet vem jag är eftersom jag har spenderat mycket tid i cafeterian och så vidare på mina raster. Även om jag bara har varit på denna arbetsplatsen i 2 år, så är det redan så att elever slutar tjafsa omkring mig för att undvika att göra mig besviken. Dessutom har jag redan fått elever som har syskon som är “problem elever” som sköter sig hos mig eftersom syskonet gillar mig.

4 gillningar

Jag kan antagligen höja lönen. Men jag blir samtidigt “först in och först ut” personen. Det är trist att börja om från början. Det krävs mycket energi att etablera sig på en skola… samtidigt känner jag mig otroligt sviken.

Rent krasst. Finns inget hinder för rektorn att höja dig rejält nästa revision, om hen tycker du är värd det. Fråga om ni kan ha en dialog och fråga vad han tänker inför nästa löneredovisning och om hen kommer prioritera dig.

1 gillning

Jag har varit fackligt ombud och det jag har hört i samband med lönerevision är att det kan finnas en “avrundningspott”. Istället för att sätta olika nivåer som t.ex. 662 kr, 957 kr och 1215 kr utifrån att det är det utrymme som finns så sätts nivåerna då istället på 650 kr, 950 kr och 1200 kr och resten läggs i en pott som kan användas utöver lönekriterierna, t.ex. om någon uppenbart har halkat efter i lön.

1 gillning

Om du egentligen är nöjd med själva lönen, vilket jag tycker du verkar vara, så tycker jag att du ska välja detta alternativ om du kan få en arbetsbeskrivning där “dina extra uppgifter” inte finns med. Går det?

1 gillning

Ja då är det ju långa spelet kvar. Fortsätt gör det du gör, lev med lönen och se fram emot att saker och ting ändras (ny HR, ny rektor, etc).

Det låter dock som du har rektorn lite på din sida så det kanske mer handlar om att gemensamt jobba för att kunna höja på sikt. Jag har själv fått göra så i ett par omgångar.

Försök definiera med rektorn, utanför löneförhandlingen, vad som krävs, vad som HR kan acceptera, att du kan göra för att höja lönen. Mer än att bli ett år äldre då :joy:

Man kan också knorra/små hota med att söka jobb på annat ställe, så kanske det ger något. Man kan såklart alltid söka jobb på andra skolor för att se deras ”bud”. Inte ovanligt att ens nuvarande arbetsgivare kontrar då, när det bli är konkret att de antingen förlorar dig eller höjer din lön. Dock måste man vara beredd på att synas, dvs om de säger nej, stannar man eller lämnar man. Stannar man då så lär lönen förbli vad den är plus mindre påslag. Lite högre spel.

Hoppas det ger lite idéer :slight_smile:

1 gillning

Nu vet jag inte hur lärarlöner ser ut. Men närmare 40 tkr är en bra lön för din ålder, tycker jag.

Många unga, har väldigt höga förväntningar på lön. Problemet är att de som är äldre och varit där längre har nöjt sig med betydligt mindre ingångslön.

Så skulle din rektor höja dig till skyarna så blir det snett mot övriga lärare. Även om du är betydligt mer smart och kreativ, så blir det svårt att ge dig samma lön som din kollega som varit där i 10 år. Hen har en helt annan vana än dig och har spenderat 10 år mer än dig på att lära känna skolan.

Jag tycker du ska vara nöjd och ha tålamod. Låt din prestation tala för sig. Ge det tid. Är du inte nöjd efter några år. Så byt jobb, för att få upp lönen. Se denna tiden som en period där du blir duktigare på en grej. Då kan du kräva mer från din framtida arbetsgivare. Det är min erfarenhet.

Lycka till

8 gillningar

Jag har aldrig begärt någon form av massiv ökning, eller förväntat mig det. Jag skrev även att jag förstår det i min tråd. Dock under medel när man är en av de absolut mest aktiva personerna på skolan känns surt. Om jag hade fått 2.8 hade jag varit nöjd. Vi pratar alltså om 114kr extra i månaden.

Det är symboliken det visar att jag är mindre prioriterad av att få under medel. En vikarie som slutar om några månader fick högre % än mig.

6 gillningar

Det stämmer. Jag är nöjd med lönen men otroligt missnöjd med symboliken av att få under medel när jag lagt ner så otroligt mycket extra arbete och energi.

1 gillning

Funderar på att fråga om att få lämna rektorn som referens om några veckor, för att visa missnöje.

1 gillning

Ok. Jag läste inte hela inlägget.

Det kan kännas väldigt surt. Men jag tror du tar det personligt, vilket jag förstår. Men du är ung och har en lång karriär framför. Häng inte upp dig på en så liten skillnad i lön.

Låt ditt arbete visa vad du är värd. Det lönar sig på sikt. Ge det några år. Är du fortfarande missnöjd så överväg att byta.

1 gillning

Det där stämmer oftast inte vid nyanställningar i skolan. Nyanställda kan ofta få mer än någon som har jobbat i tio år eftersom lärarbristen har ökat.

I det här fallet handlar det dock inte om en nyanställning och då är det inte samma sak.

1 gillning

Den som är trogen och jobbar på med samma jobb länge premieras tyvärr sällan på någon arbetsplats, detta är inget unikt för skolan.

9 gillningar

Varje gång min löneförhandling kärvade bad jag att få en Lönerevision som noga definierade mina egentliga arbetsuppgifter i förhållande till lönenivån och vad jag gjorde utöver det som förväntades av mig.
Det gav mig ammunition att argumentera för hur värdeskapande jag var samt hur mycket det underlättade för mina kollegor.

När sedan chefen återigen började hänvisa till lönepotter och att det inte fick bli för stor skillnad i lön mellan de anställda så kontrade jag med att fråga om min chef trodde att Messi hade samma lön som övriga i Barcelona?
Det slutade med ett skratt och någon extra tusenlapp - inte så att det förändrade mitt liv men tillräckligt för att känna att jag åtminstone vann sista ronden…

3 gillningar

Känns som du överreagerar. Har svårt att förstå det här med att folk bryr sig i små summor och tror att chefen sätter någon symbolik i det. Vi har ofta 40 personer att balansera mellan och då blir det avvägningar på kronor och ören som inte betyder så mycket i sig för oss. Sätter du reagerar på är för mig märkligt och säger inte att du är i balans just nu. Det är 114 kr som du säger, men det är inte summan utan själva symboliken?

Om chefen inte ser någon symbolik i det, då är det bara du som ser symbolik i det. Så då är det egentligen du som gör det till ett problem för dig, fast det i rent ekonomiska termer inte är ett problem? Det är alltså känslostyrt och inte logiskt och du är i affekt just nu. Det du skriver nu visar för mig att du inte agerar rationellt och om du blir såhär arg för en sådan småsak? Är du såhär jämt eller har det hänt något annat i ditt liv?

114 kr i månaden är inte några större mängder pengar. Symbolik är det bara du själv som målar upp. Så mitt råd är släpp det. Det brukar jämna ut sig på sikt om man gör ett bra jobb. Sättet du skriver på här får mig inte att tro att du är en särskilt balanserad person och då blir min nästa fråga självinsikt och hur den ser ut egentligen. Nu känner jag dig inte alls och spekulerar bara, men reaktionen att byta jobb för 114 kr i månaden? Den känns överdriven om du trivs i övrigt.

Du är inte din chefs enda prioritering, utan du är en av alla anställda under chefen. Säger du upp dig kanske du får en riktigt dålig chef istället som inte bryr sig om dig alls och även om du får 2000 mer i månaden är frågan om det är värt det? Eller är pengar det viktigaste? Ska du alltid byta jobb om du får under medel i löneökning? Eller ska du lära dig att leva med att man ibland får det bra och ibland inte. Jämnar det inte ut sig över tid kanske det kan vara läge att byta.

Jag känner inte dig, men om min lärare hade kommit och bett om en referens för 114 kr och sagt att det inte var summan, utan symboliken hade jag tyckt att läraren var otroligt omogen. Jag hade samtidigt önskat läraren lycka till och givetvis varit referens. Ingen av de lärare som är riktigt bra på min skola skulle någonsin reagera på det sättet du skriver nu, däremot skulle flera av de lärare som är mindre bra reagera på samma sätt. De är varmt välkomna att söka nya jobb - för de är oftast inte omtyckta av eleverna, trots att de själva verkar tro det.

14 gillningar

Nu lägger du mycket värdering i lite information. Det vill säga, du antar. Är det så du är som biträdande med? En biträdande har varken ansvar över personal eller lön. Men om man vänder på det, om summan inte spelar någon roll, är du villig att förlora personal och behöva rekrytera för 114kr i månaden? Att rekrytera lärare med eftertraktade ämnen är inte billigt och det känns som ett dåligt beslut från en ledning att spendera flera hundra tusen över 114kr.

Och hur vet jag att det är svårt att hitta personal? Jag sökte inte det här jobbet. Skolan ringde mig.

2 gillningar

Tycker du själv att det är balanserat att säga att du ska gå till din rektor och ”be denne vara referens”? Jag tycker det är otroligt passivt aggressivt och rätt löjligt. Vill du söka ett nytt jobb på grund av 114 kr? Gör det. Annars kan du lägga ner den passivt aggressiva vägen och faktiskt bara prata med din chef och säga att du är besviken och förklara läget och vara konstruktiv.

Sedan vet jag inte vad era biträdande har för roll. Jag har både personalansvar och sätter lön på mina lärare. Jag är även rak med min personal och jag hade direkt tagit dessa frågor jag lyfter med dig ansikte mot ansikte.

Hade du varit vad jag definierar som en bra lärare hade vi antagligen inte haft det här problemet heller. Bra lärare brukar inte vara egocentriska och förstår sin roll i det stora hela. Men det är hur jag ser på det. Hade jag tyckt du var en bra lärare hade jag utan tvekan prioriterat dig i nästa löneprocess och kommit ihåg de saker du lyft med mig.

Med det sagt har jag ingen aning om du är en bra eller dålig lärare. Säger inte att du inte är värd pengarna heller. Det jag gör är att försöka få dig reflektera, för jag hoppas att du är i affekt just nu och att det förklarat ditt beteende. Annars tycker jag faktiskt att ditt beteende är rätt märkligt.

9 gillningar

Så du läste inte inlägget? Jag har redan lyft det.

Så du menar att en rektor inte ska vara referens? Känns rätt omoget som ledning att tycka det är konstigt att vara referens för anställda. Känns som du bär på något mer om du reagerar så här starkt över att en lärare funderar på att byta jobb.

Det är bara att inse att den kommunala skolan är en konservativ och trög arbetsplats. Att förvänta sig att lönen ska baseras på kompetens/engagemang/resultat och inte tjänsteår är inte realistiskt.

Jag tror iofs att man som ung lätt underskattar och missförstår de prestationer som utförs av äldre mer erfarna kollegor. Ofta handlar det om saker som inte ”sticker ut” på så uppenbara sätt. Det är bra att ha med sig att ”nytänkande” inte är någon självklar väg att nå framgång.

Det är absolut möjligt att få en rejält hög lön som lärare men den bör helst baseras på en kombination av många tjänsteår och att vara nytänkande och ambitiös.

7 gillningar