En hel del medlemmar i forumet bor utanför Sverige. I den här tråden är tanken att utforska ämnena utlandsliv och utlandsekonomi. Det kan då handla om frågor som:
Sätt att bo utomlands på
För- och nackdelar med utlandsliv
Möjligheter att bo i olika typer av länder
Att gränspendla eller liknande ingår inte i trådens fokus utan själva utgångspunkten är att bo utomlands mer på riktigt.
Jag har tänkt lägga upp flera undersökningar i tråden. Här kommer först en undersökning och sedan kan det komma fler, lite beroende på vad som framkommer. Den första undersökningen handlar om att bo i Sverige eller utomlands.
Jag bor i Sverige och planerar inte att flytta utomlands
Jag har lämnat Sverige och planerar inte att flytta tillbaka
Jag har tidigare bott utomlands längre perioder men flyttat hem till Sverige
Jag har hittills bort i Sverige men planerar att flytta utomlands framöver
Jag bor eller har bott växelvis i Sverige och utomlands
Jag bor i Sverige och vill gärna flytta utomlands (men vet inte riktigt hur)
Inte direkt. Tänker att det här inte är något direkt känsligt. Senare undersökningar kan nog bli anonyma, helt enkelt för att det är mer lämpligt. Jag menar då undersökningar som handlar mer om detaljer kring varför och hur olika personer bor utomlands.
Grundtanken är ju att ha en diskussion om olika aspekter av utlandsliv. Detta är den första undersökningen av flera. Det fungerar inte riktigt att både öppet diskutera frågor och samtidigt vara anonym.
Jag har länge haft en tanke om att prova på att bo och jobba utomlands. Men är rädd att förlora gemenskapen med vännerna i hemstaden. Jobbade en längre period i en annan del av landet och när jag flyttade hem igen så hade gemenskapen förändrats, och jag hade hamnat utanför gruppen som jag tidigare hade varit en del av. Så den ev. sociala kostnaden med ett år utomlands är det som håller mig fast i Sverige.
Jag har tänkt lägga till undersökningar om t.ex. geografi, sysselsättning och löneläge men vill få in fler svar på grundfrågan först. De fortsatta frågorna avser alltså de som arbetar, arbetat eller planerar att arbeta utomlands.
Det finns olika anledningar till att bo utomlands. De huvudsakliga varianterna är rimligen att studera utomlands, att arbeta utomlands och att flytta utomlands efter pension. Jag tänkte här fokusera på alternativet att arbeta utomlands. Mitt nuvarande eller tidigare utlandsliv handlar om att:
Arbeta som “vanlig anställd” i ett privat företag
Arbeta i ledande position i ett privat företag
Vara utsänd från Sverige i ett privat företag
Driva eget företag i utlandet
Vara utsänd som svensk offentligt anställd
Vara offentligt anställd i ett annat land
Vara anställd i Sverige men arbeta på distans från utlandet
Driva företag i Sverige men arbeta på distans från utlandet
Driva eller jobba för NGO utomlands
Vara utsänd av svensk NGO
Arbeta för multilateral organisation (EU, FN etc.)
0röster
Att vara konsult jämställs ovan med att vara anställd, i den mån rollen är jämförbar med att vara anställd. Med ledande position menas i första hand att “vara en höjdare”, inte att ha en enklare chefsroll eller vara projektledare. Det är alltså lite av en tolkningsfråga vad det konkret innebär och också relativt organisationens storlek. Om jag har glömt någon kategori så får ni gärna påpeka det. Det går dock inte att lägga till något i efterhand. Det är max två svarsalternativ som gäller. Har man gjort en massa olika saker utomlands är det de två senaste och/eller mest väsentliga som är aktuella att välja.
Jo, men jag kommenterade på den tidigare frågan.
Frågan är vinklad som att syftet var att flytta utomlands på grund av arbetet.
Arbeta utomlands kan man göra utan att den specifika anledningen till flytten var det menade jag bara.
Frågan är vinklad utifrån att syftet är att “arbeta utomlands” och det är klargjort att det är så. Frågan är här samtidigt öppen för andra syften. Som du nämner kan det egentliga syftet med utlandsflytten vara helt och hållet icke-arbetsrelaterad. Min huvudpoäng med undersökningen är att skilja ut vad vi kan kalla för monetära orsaker till utlandsflytt och övriga orsaker, rimligen sådana som handlar mer om preferenser. I det senare ingår både att tycka om landet dit man flyttat och att tycka illa om Sverige (om man nu gör det).
De flesta som varit öppna med att de bor utomlands på forumet verkar bo i typiska höglöneländer och gör en poäng av att de tjänar mycket som konsekvens av att de bor där de bor (och jobbar med vad de jobbar där). Sedan kanske denna bild inte är fullt ut representativ för alla som bor utomlands. Man kan ju också hypotetiskt råkat ha hamnat i ett sådant land mer av en slump, utan att ha haft som mål att höja sin inkomst.
Jag hade tänkt komma med ytterligare undersökningar om “inkomst jämfört med Sverige”. Det är ju fullt möjligt att vissa rent faktiskt sänkt sin lön ganska mycket för att få bo i ett visst land. I den miljö jag själv bor i känner jag flera sådana personer.
En annan intressant aspekt är vilken familjekonstellation man har. Det kan mycket påverka hur smart eller fördelaktigt det är.
Bara en kommentar kring “inkomst jämfört med Sverige”.
Man får titta lite bortom inkomst då tror jag.
Kanske sparkvot? Tror jag att jag har möjlighet att spara mer jämfört med om jag bodde i Sverige?
Jag ger ett exempel som utländska kollegor ofta häpnar över:
Nära nog gratis dagis och skolgång.
Detta kan vara extremt kostsamt utomlands även i länder som anses billiga att leva i. Speciellt om man, som utlänning, inte vill ha barnen i en lokalspråkig skola. Har man tur så betalas kanske detta helt eller delvis av ens arbetsgivare men oftast är det ju inte så.
På ämnet finns det en bra site som försäker jämföra ‘cost of living’ mellan olika länder. Här t ex en jämförelse Berlin mot Stockholm:
Du har naturligtvis rätt i teorin här. Jag tror bara att sparkvot blir väl avancerat. Jag vet inte själv vad min sparkvot var i Sverige eller vad den är nu. Högre är den väl men det är i övrigt diffust.
Du har en fullgod poäng i att välfärdstjänster kostar mycket. Jag har tänkt komma till den typen av dimensioner i fortsättningen av denna tråd. Då skulle frågan också handla om inkomst/sparkvot i mer detaljerad form. I den nuvarande undersökningen är poängen mer att man “tjänar betydligt mer än i Sverige och att det inte beror enbart på att kronan är svag för tillfället”.
Ja, jag tror kanske sällan det är den enda anledningen för utlandsflytt. Däremot tror jag att det påverkar väldigt mycket i val av framtida planer. Dvs, när man hamnar i en position med väldigt hög lön blir det svårt att “byta ned sig”. Hemvändning blir inte mer attraktivt om skolorna är sämre, klimatet är sämre, skatten är högre osv. Det går ju bra att besöka och semestra i Sverige utan att behöva uppleva de negativa bitarna. De flesta vill nog känna att karriär och inkomst går uppåt. Att livskvaliteten blir högre. Men i vissa falls gör man säkert uppoffringar för andra fördelar eller för partner / familj osv.