Uppgiven - sålt bolag och söker arbete

Jag är +40 och har nyligen framgångsrikt sålt min verksamhet i ett bolag som jag drivit i ca 13 år. Jag är enormt driven och entreprenöriell som person. Jag har en universitetsexamen inom HR och år av erfarenhet inom detta område. MEN nu när jag söker mig tillbaka till arbete igen inom HR/rekrytering så är det som att jag har ett stort hål i mitt CV pga tiden som egenföretagare och det verkar inte alls värdesättas. Jag söker nytt arbete inom min utbildning/tidigare erfarenhet men får inte ens komma på intervju. Jag har tagit ett tillfälligt arbete i en stor myndighet men jag kvävs över långa beslutsvägar och där man ”försvinner” i organisationen. Jag är van vid snabba beslut och där varje dag varit föränderlig. Mina vänner och bekanta har skapat sig karriärer vid +40 men det är som jag är tillbaka på ruta ett igen och känner mig misslyckad trots att jag drivit eget och sålt. Någon annan som känner igen sig? Behöver pepp, hur ska man tänka framåt?

1 gillning

Starta nytt bolag! Eventuellt testa att hyra ut dig som resurskonsult inom hr. Entreprenörer brukar vara för drivna för att vara anställda och det kan vara sådant som sätter käppar i hjulet nu, du ser ju att du knappt står ut själv med den gyttja du tvingas vada genom på nuvarande ställe. :wink:

4 gillningar

Tack vad fint att du svarar. Tål att tänkas på som ett alternativ framåt :+1:t2::sunny:

1 gillning

Processerna är kortare/effektivare som resurskonsult dessutom, tror inte jag personligen skulle palla alla hinder hr/rekryterare förväntar sig att kandidater idag ska hoppa över på kommando för ”ynnesten” att få sälja sin tid som anställd till ett företag.

1 gillning

Om du har en bakgrund inom HR bör det vara möjligt för dig att att skriva ett bra CV som tydliggör vilken kompetens du utvecklat de senaste13 åren.

Och är du framgångsrik, driven och entreprenöriell är mitt förslag att du använder ditt nätverk för att starta din framtida karriär.

6 gillningar

Först grattis! Uppenbarligen värdesätter andra den tiden och engagemanget du lagt ner senaste 13 åren på att bygga ett framgångsrikt företag. Det är inte många som lyckas med det!

Jag har varit entreprenör i många år och det känns som man absolut inte får ett plus i kanten om man i ett CV skriver om sina tidigare erfarenheter av att driva bolag.

Delar också erfarenheten att arbetssätt skiljer sig rätt markant, tror inte det är specifikt för statliga bolag, det gäller både små och stora privata bolag också.

Jag skulle nog smida medans järnet är varmt och kanske starta en ny verksamhet, om du nu inte sålde för att just slippa driva bolag :slight_smile:

Jag har väldigt, väldigt svårt att gå tillbaka till anställd, även om lönen skulle matcha vad jag har som egenkonsult.

Har ingen exakt koll man kan tänka mig att konsulter inom rekrytering nog är rätt eftertraktade?

1 gillning

Tack snälla, det har varit en lyckosam resa med satsningar och hårt slit men tyvärr en kalldusch när man börjar söka arbete och tror man skiljer sig med sitt intressanta CV men inte ens kommer vidare till intervju. Trodde att HR handlade mer om person, erfarenhet och vilja att utvecklas snarare än hårdare värden.

Tack för att du delar din egna uppfattning som egenföretagare. Jag kanske skall kika mer på konsultspåret.

Tack för att du tagit dig tid att svara. Har kontakt med tidigare kollegor och tyvärr har många av de större bolagen anställningsstopp men jag drar i de kontakter jag har dock så är det inte helt lätt ändå.

Filar kontant på mitt CV för att få fram min kompetens och erfarenheter. Att få komma på intervju hade varit det bästa för att få berätta om sin resa, erfarenheter och vad man kan erbjuda. Men tyvärr börjar jag känna mig uppgiven om det ens har ett värde för de som rekryterar på företagen.

Det finns en tydlig risk att många arbetsgivare ser en entreprenör som svårhanterlig och kanske inte förväntas passa in i den tänkta organisationen.

Jag blir oxå lite fundersam på om detta egentligen är ett så stort problem om du istället fokuserar på att bygga ditt cv på ett sätt som skapar nyfikenhet och matchar den arbetsgivaren som du söker hos.

Är det en större företag, statlig myndighet eller kommun så skriv ditt cv utifrån kompetens och leveranser och inte fokuserat på om det skett i eget AB eller ej. När du sedan är i processen så kommer det med största sannolikhet bara upplevas som spännande och modest att du till och med ägt bolaget som du efter antal år valt att sälja för att göra annat.

Söker du i ett mindre bolag eller verksamhet där entreprenörskap bör ses som en styrka så lyft din egen verksamhet men utelämna detaljen om försäljning i CV då det tenderar att väcka onödiga funderingar.

Jag sticker ut hakan och vågar mig på att säga att detta handlar om hur du formulerar ditt CV och hur det är utformat beroende på vart du söker dig till.

Önskar dig stort lycka till

2 gillningar

Rent allmänt tycker jag att man i Sverige värderar lite fel typ av kompetens. Är det inte så att just HR är extra pressat just nu så att det är väldigt många med bra CVn som konkurrerar om få platser eller verkar det som att just du har svårt att komma igenom?
Om du sålt ditt bolag borde du ha lite stålar på banken så att du inte behöver vara pressad, eller? Isåfall skulle jag hellre ta det lite coolt och invänta rätt erbjudande, att man tar lite ledigt efter att ha drivit ett bolag borde inte ses som konstigt

2 gillningar

Tack tack tack för bra input :+1:t2::cherry_blossom:

1 gillning

Även det är en kommunikationsfråga vid intervju och CV. Skulle vara mer observant på att ha ett allt för stort glapp från sin försäljning än utmaningen om kommunikation att haft eget AB.

Kommunicera det i så fall som en plan med tydligt eget vägval att den tiden är/varit för resa, upplevelser eller familj /vänner.
Bli inte defensiv utan behåll kommandot o vägval.
Jag kan ha fel men läser in en del oro o stress i detta. Kak ju såklart vara - självklart.
”Men läck inte vad du tänker”

Keep winning

1 gillning

Tack snälla för din återkoppling. Du har säkert rätt i alla delar du skriver.

Jag är inte pressad ekonomiskt att arbeta men jag är angelägen att skapa en karriär vilket är viktigt för mig. Tyvärr känns det som jag är tillbaka på ruta ett.

En ny möjlighet öppnar sig, grattis och ditt entreprenörskap blir en tillgång.
Glöm inte att nyttja A-kassa under tiden till nästa chans

2 gillningar

Min tidigare chef hade tidigare jobbat som konsult inom ekonomi. Hennes roll var då att sätta upp ekonomifunktioner. Det var tydligen väldigt bra betalt. Jag antar att motsvarande typ av roll borde gå att hitta inom HR.

1 gillning

Jag har inte hört talas om något anställningsstopp en masse bland större företag. Snarare verkar det vara fortsatt högtryck efter rätt kompetens.

Om du kollar runt på LinkedIn så kommer du hitta gott om HR tjänster hos såväl större som mindre bolag, hoppas något passar.

1 gillning

Om du inte ens kommer till intervju, så är det något med ditt CV och ansökningsbrev som är fel. Ta tag i det.

4 gillningar

Det behöver inte nödvändigtvis stämma. Man kan ”hamna fel” på mer strukturell nivå, i meningen att man inte riktigt matchar rekryterarnas förväntningar. Det går så klart att fixa men det kan krävas någon sorts ”nytänk” i beskrivningen av sig själv.

Ofta har ”konsultande” för en del fungerat som
en form av ”förtäckt arbetslöshet”. Man kanske har haft ett toppjobb av något slag. Sedan har man blivit av med det på något sätt. Man har inte riktigt haft förutsättningarna att få ett nytt toppjobb och har då istället valt att starta eget. Sedan har man gjort det ett tag, fram till att konjunkturen börjat vika. Då vill man istället söka ett vanligt jobb men framstår som ”ännu mera på dekis” eftersom konsultandet inte riktigt gjort avtryck i cv:n på allvar.

Ovanstående är en elak beskrivning men kanske kan det ligga något i det? Jag menar nu inte nödvändigtvis att det skulle vara just så utan mer att det kan framstå ungefär så. Du har jobbat i en ”stor byråkratisk organisation” och vantrivts, sökt dig en annan modell. När du nu söker dig tillbaka till en anställning så ”går inte berättelsen ihop” riktigt i rekryterarnas ögon. Ett parallellt exempel kan vara topp-politiker som har stor erfarenhet men som inte uppfattas passa in vare sig som linjechefer eller ”vanliga anställda”.

Jag har jobbat med min egen cv och ”brevmall” ordentligt tidigare i olika omgångar. Vid en tidpunkt var jag övertygad om att de var ”perfekta”. När jag började granska dem kritiskt ändrade jag uppfattning. Det fanns mycket att förbättra. Idag är de mer ”på pricken rätt” men då bygger det på att jag ska söka fler tjänster av samma sort som jag redan har. Så fort jag skulle gå utanför den lilla box där jag är skulle det krävas en stor omgörning för att kunna få till nya möjligheter av något slag.

2 gillningar

Vore värdefullt att förstå mer av karaktären på arbetet du du gjorde sista åren i sitt eget bolag.

• Hur stort var bolaget du sålde?
  • Jobbade du väldigt hands-on med HR i det bolaget de sista åren, eller blev det mest management? Tänker det är lätt att se varför ditt CV i det fallet blir en lite udda fågel
  • Söker du rätt jobb? Är det jobb eller konsultuppdrag inom företagsbyggande eller liknande som är din ”egentliga” kompetens efter de här åren?
1 gillning

Fråga mindre personfixerat om personen och fråga istället mera om vad företagen efterfrågar. En diskussion som bara eller nästan bara handlar om vad jag har gjort är inte en riktig arbetsfråga utan liknar mera att svenska företag spelar poker med mig, jag ska visa korten och sen få veta vad allting är värt. Företagen måste börja motivera (1) hur är det ett positivt värde att arbetet utförs (2) vad krävs för att utföra arbetet.

det finns redan för många usla rekryteringsprocesser med folk som får betalt för att slösa bort andras tid. alla förlorar på dålig rekrytering.

1 gillning