Bakgrund
Fick min lärarlegitimation 2015 för biologi+naturkunskap i gymnasiet, och har sedan dess arbetat på en gymnasieskola (vik), tagit en licentiatexamen inom trädgårdsvetenskap (halv doktorsavhandling, 2 år istället för 4 år), jobbat på en högstadieskola (fast) och jobbar nu på folkhögskola+forskningsassistent för att komma upp i heltid. Lönen som lärare (utanför Stockholm, utsatta områden eller på vissa små orter) är generellt mycket låg för den långa utbildning som jag har med mig. Årets lönesamtal verkar, enligt andra kollegor, bli något av en fars. Att jag i min yrkesroll ständigt får min kompetens ifrågasatt och jag får en alltför liten tillit till att jag kan och vill göra mitt jobb gör att jag nu vill söka mig bort från skolan.
Styrkor
Saker jag älskar med läraryrket är att få utveckla lektionsmaterial, träffa olika typer av elever och få dem att börja tänka i nya banor och att få använda nya digitala verktyg. Jag är även väldigt vass på att organisera (tillhör den lilla gruppen lärare på min skola som gör hela läsårsplaneringar och inte planerar pö om pö) och strukturera (ge mig ett ineffektivt kaos och jag kommer strukturera upp det på nolltid!) och att få folk att känna sig trygga och sedda. Bland mina kollegor blir jag snabbt en inofficell ledare som folk vänder sig till (kollegorna tycker om mitt driv och att diskutera idéer med mig, mina chefer är något mindre nöjda).
Problemet
När jag tittar andra typer av jobb så krävs utbildning X, certifiering Y eller XY års erfarenhet inom just det specifika området, som jag givetvis inte har eftersom jag “bara” jobbat som lärare eller forskat, alternativt gör lönen/arbetstiderna/uppgifterna att yrket inte är intressant
Har ni några tips på alternativa yrkesvägar för någon med lärarkompetens, som inte kräver 2-3 år på universitetet (CSN är slut)?
Oklart hur sugen du är på att fortsätta med någon form av utbildning. Men jag kan t ex se hos min egen arbetsgivare, en global spelare inom medtech, att det skulle funka med din bakgrund i vår in house akademi. Det är en stab med utbildare som dels tränar våra egna tekniker på utrustning (där din tekniska kompetens är för låg) men även utbildning som paketeras och säljs till kund (där pedagogisk ådra och leverans är viktigt). Dessa personer tjänar nog i genomsnitt dubbelt så mycket som en lärare, men jobbet är kommersiellt, internationellt och kräver en del resor.
Jag kan tänka mig någon form av kortare utbildning (under två år), får man fråga vilket företag du jobbar på?
Angående resor så kan jag tänka mig att resa i jobbet (snitt någon dag i veckan, annars går inte vardagen ihop).
Ett spår som jag lekt med i tanken är att gå någon form av certifieringskurs i Agilt ledarskap (sambon jobbar enligt det på jobbet och upplägget resonerar med mig och hur jag trivs med att jobba med människor), men ofta behöver man utöver kunskaper i agilt ledarskap givetvis ha kunskaper om vad exempelvis projektet man leder handlar om.
Jag jobbar på ett globalt bolag som gör utrustning för bl a medicinteknik och läkemedelstillverkning.
Resor hos oss är sällan av karaktären ”någon dag i veckan”, det är mer typ en vecka till Auckland eller Singapore.
Går väl alltid att testa bli Coach/rådgivare med den erfarenheten. Typ exempel på beskrivande text,
Utifrån min lärarexamen samt forskningsexamen inom trädgårdsvetenskap har jag skapat min speciella stil dår man låter naturensharmoni vara grogrunden för förändring inom en själv.
Verkar alltid finnas en marknad för coacher…,
Annars har jag ett flertal förstaledetschefer i min omgivning som är utbildad lärare. Deras pedagogiska ledarstil har fungerat bra.
Min spontana kommentar är ju snarare att gå sälj skinnet innan björnen är skjuten. Dvs utbilda dig inte i förväg utan gör det iefterhand mot en kravspecifikation.
Sedan upplever jag idag att jobb är så pass nischade att man ändå lär sig på jobbet. Jag skulle således nästan fokusera mer på de mjuka egenskaperna som att utbilda, organisera, skapa, nå mål, än de konkreta ämneskunskaperna.
Tack! Frågan kvarstår dock; vilka andra yrkesval finns det för lärare?
Innan jag började läsa på lärarprogrammet (korta på 3 terminer) och nu medan jag jobbar som lärare så har jag hört att “lärare är så uppskattade inom andra yrken, de behövs överallt”, men jag som då inte har har arbetat inom andra områden är utbildning/forskning har svårt att hitta dessa tjänster. Man blir lite moloken när man hittar en fantastisk jobbannons där jag uppfyller alla mjuka egenskaper, men inte just de certifiering/specificerade ämneskunskaper och jag då blir bortsorterad för att jag inte kan kryssa i “rätt” svar i ansökningsformuläret.
Kan tillägga att jag är aktiv på LinkedIn och även letar på Indeed
Några tips hur man kan tänka isf?
Jag försöker nätverka och träffa folk som jobbar inom områden som jag tycker är intressanta, jag ringer företag eller rekryterare och pratar en stund men min uppfattning är att min lärarexamen + lic-examen skrämmer ungefär lika mycket som att jag är kvinna i fertil ålder
Det finns ju en stor “generell akademikermarknad”, alltså roller som innebär ansvar och lärande inom olika områden men som inte förutsätter en specifik bakgrund. Det finns många sådana roller inom de flesta större företag och organisationer. Det är inget oklart med dessa roller som sådana eller om du skulle klara av dem. Frågan är mer om du skulle vara intresserad av dem och hur du får in foten. I just sådana här sammanhang är nätverk viktigt. Den där första chansen som behövs för att komma igång brukar du inte hitta via normala platsannonser.
Som lärare krävs normalt en viss förmåga att hantera människor och det är ju en bra kompetens i många roller. Att vara hyggligt pedagogisk är också bra. Det är inte konstigt att lärare ofta kan göra bra ifrån sig i sådana här roller.
Jag tror fler arbetsgivare har problem med eventuella offerkoftor och personer som försöker hitta saker i sin profil som på något sätt ska vara en orättvisa.
Alla som vill anställa någon mellan 20-40 får räkna med att det kommer trilla ut ca 2,2 barn någon gång.
En arbetsgivare som sållar bort dig för att du eventuellt tänkt reproducera dig vill du väl ändå inte jobba för? Win-win alltså.
Min egen erfarenhet av att anställa kvinnor i ”fertil ålder” är god, och ska man våga sig på hisnande generaliseringar i någon form så är det väl möjligen att småbarnsåren är en period där många får skiftande prioriteringar.
Det går alltid att söka utlysta tjänster. Krasst sett varierar det mycket hur kvalificerade sökanden man får in. I vissa branscher är det brist på erfarna personer och då är man mer öppen för kandidater med annan bakgrund. Det avspeglar sig inte så mycket i annonstexterna men det gör stor skillnad i praktiken. Du kommer att behöva lägga mycket tid på att tänka igenom varför vissa typer av roller är intressanta och varför du passar för dem. Det är en bra idé att låta någon kompis agera jobbcoach och ställa alla jobbiga frågor. Det är en massa saker som kanske är självklara för dig som inte alls är det för din potentiella arbetsgivare. Du behöver ha det perspektivet för att se saker på rätt sätt och kunna presentera dig som intressant kandidat.