Halloj
Jag har jobbat som lärare i flera flera år och vill sadla om.
Vad tror ni om nån AI utbildning på yrkeshögskola? Eller kommer dessa utbildningar att dö ut i framtiden?
Vilket yrke ska det leda till?
Är du trött på lärare generellt eller bara inom skolan. Jag arbetade tidigare på Kriminalvården. De har ju massa lärare anställda. Många av de lärarna gillade att jobba som lärare med intagna. 100% närvaro på eleverna
Har också en kompis som jobbar på tung anstalt. Det hon beskrivit än en miljö där eleverna normalt är mycket motiverade och ofta gör stora framsteg.
Om du är över 40 kan du söka omställningsstöd, underlättar helt klart. Gjorde en liknande resa nyligen.
Jag är extremt skeptisk till att någon “AI utbildning” på en yrkeshögskola är värt något alls. Jag råder dig att fundera på något annat att lägga din tid på.
Varför då?
Det finns ju några tjänster utlagda ni på AF där de söker AI utvecklare eller liknande. Skulle gärna vilja ha lite motivering
Detta är ett väldigt bra tips. För jag antar att TS är trött på respektlösa, omotiverade slynglar och deras s.k föräldrar snarare än att undervisa?
För att det är drivet av hype och kommer inte hålla i längden.
Folk drömmer om att kunna använda AI för att skriva program utan att behöva kunna programmera själv (eller på sin höjd kunna väldigt lite) men det är inte alls så verkligheten ser ut.
För att få en produktivitetsboost av AI så behöver man redan från början vara duktig, så det är bättre för dig att gå en vanlig programmerings utbildning (eller att göra det på fritiden).
Och om mot förmodan AI:n blir superduktig… Ja då ryker du ändå för AI:n behöver inte hållas i handen av dig.
Som utvecklare kan jag säga att det är både stor konkurrens om dessa jobb och många av dessa startups lägger ut spökannonser för att ge sken av att se behöver folk.
Du skriver inte vilka ämnen du undervisar i. Det finns många jobb du kan söka där sakkunskap och pedagogik kan ge dig jobb utan att du behöver gå annan utbildning.
Du skriver heller inte vilken del av Sverige du bor i, det kan ju påverka arbetsmarknaden. Men exempel där bekanta till mig med lärarbakgrund har fått jobb:
- Arbetsleda arbetstränare eller dagligverksamhet på kommun.
- Konsult inom kursverksamhet
- Kursarrangör på studieförbund
(Angående AI så tror jag inte på yrkeshögskola. Du kommer att konkurrera om jobben med en massa dataingenjörer med femårig civilingenjörsutbildning.)
Du har redan en bra utbildning. Om du inte har ett tydligt mål så sök bara nytt jobb med andra arbetsuppgifter. Du kan redan nu söka tjänster inom kommun och statliga myndigheter t.ex. Ta en funderare över vad du vill, justera CV och tro på dig själv. Har själv fått jobb som syv, studievägledare, utbildningsledare (Yh) och arbetsförmedlare till stor del på min lärarexamen.
Det finns många handläggarjobb av olika slag inom offentlig sektor som du kan söka. Jag är själv statlig knegare med lärarbakgrund.
Vad spännande Lust att dela med dig lite mer? Jag har sökt men får inte dessa jobb eftersom jag inte har erfarenhet.
Vad kan jag förvänta mig för lön i dessa yrken?
Jag brukar ligga på runt 45 som lärare och har lite svårt att tänka mig gå ner alltför mycket.
Vad blev det istället?
Jag funderar på att läsa in AI för att bli behörig att undervisa det som lärare, det kommer att vara på 60 högskolepoäng. Kan det vara något som start för att sen inte jobba som lärare utan med som programmerare eller AI utvecklare? Då skippar jag ju också yrkeshögskolan som jag tänkte på i början
Frågan är nog mycket geografiskt styrd. I vissa delar av landet är det svårare att rekrytera och då blir kraven lägre.
Jag är tveksam till detta. AI är väldigt hajpat just nu. Att jobba inom AI är säkert ok men att vara beroende av att det ska finnas kurser i kursplanen känns svajigt.
Lägre lönenivå generellt skulle jag säga, men inte omöjligt att söka även chefstjänster. Beror mycket på geografi vad de finns för tjänster, vad som krävs och även löneläget.
Jag skulle säga att antingen har du inte lyft fram din kvalifikationer tillräckligt när du sökte tjänsten eller så fanns det helt enkelt en bättre kandidatet den gången. Tycker du att lönen är för l0g kan man ju alltid tacka nej så länga man inte går på a-kassa.
Var i samma sits som du i vintras. Hade jobbat som lärare i 19 år och ville prova något annat. Nu har jag en ingenjörsutbildning utöver lärarutbildning så jag kanske hade ”fler valmöjligheter”? Hursomhelst så jobbade jag som tjänsteman (ingenjör) på ett internationellt företag fyra månader innan jag sa upp mig och gick tillbaka som lärare. Att vara lärare påminner inte om något annat jobb och jag fick en kulturell chock när jag bytte jobb😅 Har inget råd vad du kan söka till för andra jobb (har du fler utbildningar? Vad är du lärare i? Jag är gymnasielärare ma/fy/tk) men ta tjänstledigt istället för att säga upp dig är mitt råd.
Berätta mer om den kulturella chocken! Vad fick dig att gå tillbaka till läraryrket?