Hej! Jag är ny på forumet men har lyssnat på podden ett tag.
Jag hoppas att det är ok att starta en sådan här tråd även om den inte direkt har med investeringar och börsen att göra.
Jag är 27 år, har en kandidatexamen inom ett samhällsvetenskapligt område (examen 2020) men jobbar inte alls med detta då jag inte lyckats få något jobb inom området än. Jag kan i princip räkna jobben jag sökt inom detta på två händer så det finns inte överdrivet med annonser ute inom detta område. Och 98 % av de jobben som finns kräver erfarenhet.
Av de jag sökt har jag aldrig blivit kontaktad vilket jag ju i 9 fall av 10 förstår eftersom erfarenhet, som jag inte har, efterfrågas.
Vad är det för extremt nischad utbildning du valt tänker ni nu, (skyll dig själv osv.) men så är inte fallet utan titeln är relativt ny men man kan jobba under flera olika titlar och det finns olika typer av utbildningar till typ samma tjänst, vilket typ också försvårar jobbsökandet eftersom en ganska bred massa kan kvalificera sig. Jobben finns i huvudsak inom kommuner, landsting, statliga verk etc.).
Jag vantrivs något så otroligt på mitt nuvarande jobb, är grovt understimulerad/uttråkad och det finns inte möjlighet att klättra. Jag har ångest inför varje jobbdag. På helgerna har jag ångest inför att det snart är dags igen, osv. Jag står STILL.
Jag vill känna att jag utvecklas, lära mig saker som betyder något, känna att det finns möjlighet att komma framåt, uppåt, både i kunskap och lön. Samtidigt är jobbet jag har nu en enorm trygghet och en okej lön (för mig).
Jag tjänar 27 500 kr/mån och jobbar endast kontorstider, ej helg, aldrig övertid.
Jag är i valet och kvalet om jag ska bygga på med en master (även om det inte verkar vara det som efterfrågas), plugga något helt annat (men det känns väldigt tungt att “börja om” och i sådana fall vill jag vara mer säker på att utbildningen leder till jobb), eller börja söka jobb i andra städer än Stockholm (dessa tjänster är ofta mer junior). Det sista alternativet känns tufft eftersom att jag och sambon nyligen köpt en bostadsrätt i Stockholm och trivs väldigt bra i både lägenheten och området.
Hur som helst måste jag göra något snart eftersom jag mår riktigt dåligt över min situation.
Jag undrar helt enkelt; vad jobbar ni med och hur kom ni dit? Vad har ni för utbildning och erfarenhet och vilket av dessa upplever ni har gynnat er mest? Hur söker man jobb egentligen? Jag hatar att skriva personliga brev, det är det mest opersonliga jag vet. Hur sticker man ut?
Och hur skulle ni göra i min situation?
Alla tips mottages tacksamt!