Jag är i dagsläget fastanställd och har vad jag anser ett bra betalt jobb (39tkr). Det jag ogillar med mitt jobb är arbetstiderna. Det är en slags oregelbunden skiftgång och det passar dåligt med tre barn och familj. Mina arbetstider de dagar jag jobbar har jag en månads framförhållning på, så att planera vår fritid blir ibland problematiskt, framförallt barnens aktiviteter. Det förekommer även helgarbete.
Mitt stora problem med att byta jobb är att gå ned i lön, framförallt av princip. Sedan beror det självklart på hur mycket, några tusen är jag villig att ”betala” mot bättre arbetstider.
Jag söker aktivt nya jobb, men har hittills inte fått komma på någon intervju utan åkt ut i första sållningen misstänker jag. Jag söker egentligen de flesta jobb som jag inbillar mig skulle vara kul att jobba med.
Så till er här på forumet som är arbetsgivare av något slag, vad värdesätter ni hos en arbetssökande för att ni ska finna denne intressant?
Jag utelämnar info om mig själv och min bakgrund för att hålla ned texten i trådstarten men svarar på era frågor som dyker upp.
Enligt min bild så finns ett problem att många cv är väldigt intetsägande och de flesta skriver mest bara saker som låter bra. Försök vara mer konkret vem du är och vad du kan bidra med.
Dålig mening i personliga brevet: Jag är bra på lära mig nya saker
Bra mening i personliga brevet: När jag på mitt nuvarande jobb fick i uppgift att ta över ansvaret för en ny maskin/teknik/IT-system/metod/avdelning så blev jag bättre på lära mig nya saker i jobbet.
Så du väver ihop vad du kan tillföra samtidigt som du berättar hur du gjort det förr.
Dina ansökningshandlingar ska bara ta dej till intervjun. Då måste du matcha det arbetsgivaren vill ha och svara på de krav som ställs.
När du väl fått intervjun får du räkna med att du har rätt formell kompetens, då gäller det att arbetsgivaren uppfattar dig som en person som man vill ha vid sin sida. Då är det viktigare att vara streetsmart, rolig och att ta jobbet på allvar än vilket betyg du hade i bild.
Jag rekryterar gärna folk som öppet säger att de tycker att det är roligt att jobba! Man ska vara intresserad och kunna plöja in en timme extra ni något man tycker är spännande eller viktigt.
I bästa fall har man gemensam bekant med den arbetssökande som kan agera referens. De referenser som inte lämnats av den sökande är de absolut bästa.!
Min erfarenhet är att man måste ta sig förbi första HR muren.
Att ”kall söka” på annons är dåliga odds annat än det är jobb där arbetsgivaren ser det mer som ingångsjobb med minimal upplärningstid. De flesta jobb jag fått är genom kontakter.
Så jag hade kört det från två håll
Prata med alla (många) man känner (utan riskera att det för lätt kommer tillbaka till nuvärde arbetsgivaren) - att man är sugen på nytt jobb och undra om de kan hålla ögonen öppna, kolla av läget på deras jobb om det är något på gång. Då har man åtminstone en person på det arbetet som kan vara kontaktperson och lite gå i god för en. Eventuellt om den personen lämnar ens ansökan.
På de annonser som finns med intressant jobb att leta efter kontakter på det jobbet. Kanske via LinkedIn eller andra sätt hitta om man känner någon på bolaget lite åtminstone. Sen kontakta den personen och se om man kan lirka därifrån.
Generellt sett alltid ringa och prata med anställande chefen före man skickar in. Försöka göra något så man blir ihågkommen (på ett positivt sätt ). Sen referera till samtalet och chefens namn i ansökan. Mindre risk att man har otur att bara dumpas bort av HR.
Ett generellt tips är också att se till att ansökan är rätt. Alltför många gör slarviga ansökningar. Tyvärr tar det också lite tid varje gång. Man måste skruva på både brevet och CVt för att lyfta fram olika saker för olika jobb. Inte alltid lätt att göra det innehållsrikt utan att det blir för pratigt eller skrytigt.
Eftersom du förmodligen måste förbi någon meningslös HR-person så se till att anpassa cv:t noga. Få in varenda egenskap de eftersöker på något sätt.
Tycker jag läst även att vissa företag gör en första sortering mha vissa program som scannar cv:n efter ord som nämns i annonsen. Läste att en del kopierar in hela annonsen i slutet av cv:t för att komma förbi sånt men minns inte riktigt.
Det jag alltid fascineras av är att CV visar historia. Jag är ju mer intresserad av framtid. Så det tycker jag är viktigt. Vad vill man, vad är man villig att lägga i, vad vill man åstadkomma framåt. Jag tror på att försöka få företagets mål att gå i linje med den anställdes.
Jag var på middag i helgen med flera personer varav några av dem sitter som Vdar på bolag i stockholm. Mindre bolag så de har även hand om anställningar. De sade samma sak allihop. Kommer ett Cv in med stavfel och särskrivningar så åker det i papperskorgen direkt. Inte för att personen kanske har problem med just språket utan för att personen inte har lagt tid och energi på att få det gjort ordentligt.
De var öven rörande överens om att de aldrig kommer kunna anställa 90-talister. Detta på grund av deras ”vad kan företaget göra för mig” - inställning. De tror med andra ord att allting kretsar kring dem och inser inte att de skall vara glada för att de har ett jobb.
Det här är superintressant. Jag ser också ett stort skifte där det skär rejält mellan generationerna. Hade varit intressant att höra vad som får dina Vd-kompisar att tro att deras anställda skulle vara tacksamma över att ha ett jobb hos just dom. Det är egentligen samma egotänk, men ungdomarna föds med det medans den lite äldre generationen anser sig ha förtjänat sina höga tankar om sig själva. Ingen behöver ha rätt eller fel, men jag skulle tro att så småningom så är det dina Vd-kompisar som kommer att behöva anpassa sig mest.
För att anknyta till ämnet så menar jag att den insikten troligen är relevant när man söker jobb, och anställer.
Jag har inga problem alls med det ni beskriver ovan. Jag gillar att jobba, övertid är inga problem. Jag upplever också att min stresstålighet är hög. Jag är kanske också en av få? Som tycker det är fantastiskt roligt att gå från 0-100. Sedan är jag väl medveten om att hur företaget går desto troligare finns mitt jobb kvar. Jag vill absolut inte vara den som vara kostar pengar utan också tjänar pengar åt företaget. Myglare är jag allergiskt mot. Ibland har jag tänkt tanken att jag ska ta en genväg men när jag väl är där så kan jag aldrig med det.
Ovanstående inbillar jag mig fått från min tid inom försvarsmakten.
Jag uppskattar verkligen det ni delar med er här. Jag ska jobba hårdare med mitt cv.
Hur viktigt tycker ni personliga brevet är? En vän till mig fick komma på intervju, dock inom samma statliga myndighet eftersom han hade det kortaste personliga brevet de någonsin sett.
Det är ju en väldig skillnad att sitta på anställningsintervju eller vara ny på jobbet och fundera över hur företaget kan tillgodose mina behov och önskningar än om man har jobbat länge inom företaget och gjort sig ett namn genom att bevisa sitt värde.
Nu har jag kortat ned mitt cv brutalt, kanske för mycket. Personliga brevet är skrivet men det blev eventuellt väldigt långt men skrivet på ett sätt som gör att man vill läsa hela.
Är det någon av er som kan tänka sig att utvärdera det? Jag känner kanske inte för att lägga upp det här helt öppet på forumet.
Jag har lagt ganska mycket tid på att skriva och läsa CVn. Några nycklar jag tycker är vettiga att tänka på är:
Det är (sannolikt) inte intressant att veta vad du gjorde för 10 år sedan. Skriv hellre mer om dina senaste åtaganden än att lista massvis med grejer du gjort som kanske inte är relevanta för tjänsten du söker. Tänk också på att den som läser ditt CV ska få ut något av varje mening. Ifrågasätt varför du har med info. Om du inte kan motivera ett stycke, ta bort.
Gör ditt CV lite kul. Lite färg iaf. Jag gillar inte foton, men andra tycker det är bra. Hur som haver skulle jag avråda från generiska Word-mallar.
Första inlägget här, så passar på att spela på hemmaplan…
Jag råkar vara hr-apa, även om jag inte tillhör “stickad kofta och superintresserad av arbetsmiljöfrågor-hr”…
I mitt yrkesutövande delar jag ansvar med rekryterade chef i att avgöra vem som ska anställas.
Just generiska mallar gör att kandidaten får en liten uppförsbacke, och foton är svårt… Gäller att det är proffsigt, och inte nåt som skulle användas på Instagram (vilket sker ganska ofta)…
Tittar mest efter tecken på att personen verkar vara “normal” och vettig. Sen att personen kan peka på rimlig erfarenhet/utbildning och ha en ödmjukhet i sin text, utan att för den sakens skull bli intetsägande.
En balanserad text som ser trevlig ut kommer nog många långt på.
Vad tycker du är viktigast, personliga brevet eller Cv?
Det svåra är ju att man kanske inte skriver detta så ofta, och vet inte riktigt hur man ska göra.
Jag har slaktat mitt cv rätt hårt nu och lagt mer tid på att få till ett lite längre personligt brev, i vilket jag försöker få med mina erfarenheter som en del av texten.
Jag upplever, inte för mig själv utan mycket vad man hör från andra att det är svårt att komma framåt, det var bättre förr när man kunde gå in till arbetsgivaren och presentera sig bara osv. Nu är det mycket rekryteringsfirmor som gör första sållningen.
Ett exempel.
Ett större företag söker mekaniker, någonstans där ute finns ju någon jättebra mekaniker, men denna mekaniker kanske har svårt att föra sig i skrift och kanske inte har något datorintresse. Men laga bilar och maskiner är denne proffs på. Hur ska en sån person ta sig till intervju? Företaget vill ju trots allt ha en bra mekaniker, inte någon som har ett snyggt cv.
Men herregud alltså, gissar att medelåldern på dessa VD:ar är ganska hög? Att folk kan ha den inställningen och generalisera så brett, speciellt om man sitter som VD. Då får väl 90-talisterna jobba någon annanstans? Finns massor av bra företag där ute som förstår att dom inte är guds gåva till arbetstagarna, utan att det är både ett givande och ett tagande.
Syftade du på 90-talisterna eller dina VD-kompisar här?..
Ja, just mekaniker och den typen av anställda letar jag efter!
Ibland kommer det två rader som personligt brev, men man får ju ta det för vad det är. Det går inte att, räkna med akademiska texter från någon som vill svetsa liksom…
Personligen tycker jag att det personliga brevet är viktigast, om jag måste välja ett av dem. Det absolut viktigaste är att brevet är skrivet för den specifika tjänsten. Lägg lite tid på att uppdatera brevet vid en ny ansökan, så att brevet matchar jobbet/företaget. Finns inget värre (jo, det gör det nog…) än att skriva att ens största strävan är att få köra lastbil i Europa när man skickar en ansökan som truckförare, eller att Volvo är ett fint företag som man drömt om att få jobba på när ansökan går till Scania…
Haha. Förstår att det ibland kan dyka upp fantastiska personliga brev och cv.
Jag tror också man blir lite lat när man har ett jobb man ändå trivs med helt okay redan. Dock borde man väl kanske bli mer attraktiv om man söker jobb när man redan har ett?