Förstår väl till viss del varför man kan vara skeptisk till 90-talister men det är ju också oerhört problematiskt när arbetsgivare börjar generalisera på det sättet. Inte minst för att man mycket väl kan gå miste om en kvalificerad kollega. Dessutom skulle en hängiven och dedikerad 90-talist som kollega innebära en god resurs för många år framöver, enbart pga av åldern. Så jag hade nog inte dragit slutsatsen “aldrig anställa en 90-talist” utan nöja mig med att vara lite mer noggrann när man vill anställa en person från den generationen.
När jag hör sådana här saker att några jobbar så himla lite, som exemplet med dessa gamlingar som hade fördomar om 90-talister, så tänker jag alltid på problemet med att folk överskattar sin egen förmåga. Hörde att man har gjort forskning på det och om alla får gissa din egen del av arbetet så upphör summan till 140%. Tror nog att unga inte jobbar mycket mindre än äldre, tror bara att vissa uppfattar det så.
Så är det ju definitivt! Framförallt för HR. Chefen som står där och behöver ny arbetskraft nyss tycker ju emellanåt att det där med uppsägningstid är ett bekymmer… ![]()
För att minimera tidsåtgången är det nog klokt att ringa kontaktpersonen och prata lite om jobbet. Det går oftast att få en känsla om det är värt att lägga ner tiden som krävs för att skicka en ansökan.
Det håller jag med om. Tror dock att arbetsgivare lurar sig själva om dom tror att den som söker jobb inte gör det av ett egenintresse. Och egenintresset kommer inte villkorslöst gå i linje med arbetsgivarens intresse.
Sen är det olagligt att diskriminera efter ålder.
Personligen hade jag blivit misstänksam om någon bara har dom rätta nyckelorden på cv och inte visar några som helst egenintressen på en intervju. Superknepigt ämne 
Skulle skrivit här tidigare. Fick idag erbjudande om att komma på intervju.
Grattis! Lycka till och håll oss uppdaterade! 
Jag har läst en del CVn genom åren.
Enligt mig kan ett CV aldrig hjälpa, det kan endast stjälpa.
Om ditt CV är osnyggt (paragrafer ej är i linje, knasig font, eller något annat som sticker ut) så är det negativt. I övrigt spelar innehållet mindre roll.
Skippa foto också. Helt orelevant. Skippa fritidsintressen. Sånt framkommer ändå på intervju om man kallsnackar lite innan eller efter.
Jag kan inte minnas något CV som direkt fick mig mer angelägen att anställa, däremot minns jag många CV som jag sorterade bort direkt pga av att jag kände att personen i fråga inte hade lagt bare-minimum tid på att skriva sitt CV.
En viktig poäng med CV och brev är att låta dem “växelspela”. En vanlig strategi när man söker jobb är att skriva olika brev för varje jobb och skicka med en “generell” CV. Det är inte så smart att lägga upp det så. Att hela tiden anpassa utseendet är tidskrävande men det kan finnas en poäng med att ha 2-3 versioner av CV där vissa saker presenteras i mer kortfattad eller mer utförlig form, beroende på vilken tjänst ansökan gäller.
För att förtydliga lite kanske. HR-personen som först läser ditt cv har (snällt uttryckt) förmodligen ingen koll på vad som krävs för rollen eller ämnet utan tittar bara på om du checkat av det som är listat i annonsen. Står det att du ska ha kunskap i x,y,z och ha gjort u så försök få med exakt det med samma ord.
Ett tips från coachen är att om man lagt 4,5 år på att utbilda sig till ingenjör bör man lägga 10 minuter på att lära sig att stava till det också. Jag slutar aldrig förvånas. ![]()
Om man är lite taktisk mejlar man inte CV som Word-filer om det inte explicit efterfrågas, utan som pdf. Det finns annars risk att mottagaren automatiskt öppnar dokumentet i sitt ”rättstavningsprogram” som kanske har stramare inställningar än vad du själv har. Det är så trist att öppna ett dokument med markerade språkfel.
Sist jag tittade på annonser för något år sedan tyckte jag det var slående att kanske drygt hälften av annonserna verkade vara skivna av folk som inte verkade förstå vad det var för tjänst de annonserade efter.
Även lite förvånande hur det hos vissa arbetsgivare verkar finnas en attityd att man ska vara tacksam att vara anställd hos dem när det snarare än de som behöver mig och inte tvärtom. Har man möjlighet är det klart man ska ställa krav på sin arbetsgivare. Vill man som arbetsgivare behålla/rekrytera kompetent personal kan man inte ha inställningen att de anställda är livegna.
Jag har jobbat MYCKET med rekrytering och gör det än idag. Något jag tittar på väldigt mycket på är kandidatens viljor gentemot vad företaget kan erbjuda. Ser det som en styrka när en kandidat verkligen vet vad den behöver för att trivas nu och vad det behövs för att denne ska trivas framåt (t.ex hur arbetet behöver utveckla sig över tid). När jag ser att viljor stämmer överens med arbetsplatsens möjligheter så blir till och med många förkunskaper sekundära. Jag uppskattar verkligen när man får sunda viljor presenterade i ett personligt brev, kan ju även innebära att vi inte träffas men då vet jag redan innan att det inte kommer bli tillräckligt rätt för någon av parterna på sikt.
Beror ju helt på roll om man behöver gå igenom HR-rollen.
Anställer jag ingenjörer ber jag om alla ansökningar då HR lätt kan sortera ut guldkornen.
När jag däremot anställer typ operatörer får HR med glädje sortera ut lämpliga kandidater åt mig.
För tjänstemanstjänster är ett tips är att inte skriva CV på engelska då man ofta drunknar i engelspråkiga CV:en där personen ifråga främst är ute efter ett arbetsvisum. Lätt att ens CV följer med dessa ner i skräpkorgen.
Det är knepigt med cv och personligt brev. Jag sökte 10-15 jobb i våras och hade några inledande intervjuer men inget som kändes helt hundra (varken för mig eller arbetsgivaren). Jag sökte samma typ av roller och använde en version av cv:et men skrev om 3 av 5 paragrafer i brevet specifikt efter vad jag visste om arbetsgivaren och det dom nämnde i annonsen.
Dom mest intressanta rollerna var dom där rekryteraren kontaktade mig och det var en sån roll jag till slut landade i. Sjukt nog så hade annonsen/rollen väldigt höga krav som jag personligen inte trodde att jag mötte. Jag hade med andra ord inte aktivt sökt rollen själv.
Lycka till med sökandet!
Glömde skriva att jag har läst massvis med cv och personliga brev och dessa utvärderas baserat på vad jag letar efter.
När jag letade efter någon till strategiteamet så handlade det om att ha förmågan att kunna tydligt presentera fakta (sina styrkor och bakgrund) utan att göra det rörigt i cv:et. När jag letar produktägare så är erfarenheten avgörande och sedan pratar jag med personen för att avgöra attityd och beteenden.
Jag bryr mig inte nämnvärt om personliga brev så länge som personen kan uttrycka sig någorlunda i skrift. Om det ser ut som skräp så förväntar jag mig också den kvaliteten i arbetsrelaterat material.
Jag kan tänka mig att läsa det och ge en kortare feedback
Tack.
Mitt cv är under konstruktion
just nu men du kan få läsa det personliga brevet om det är av intresse.
Cv och personligt brev i all sin ära. Jobbar du i en bransch som “finns” på LinkedIn så är den profilen mycket värd att se över. Då kan den jobba åt dig medan du gör annat (jobbar, sover, investerar).
Jag söker jobb idag och efter en rejäl genomgång av min profil så fick jag betydligt fler InMails och samtal från rekryterare som hittat mig i sökningar. Tyvärr inget som jag velat ha än.
Jag skickar ansökningar på annonser också, men allt för att optimera sökandet.
Skillnaden i LinkedIn är ju att du kan möta algoritmer som gör att du kommer högre i sökningar, typ som SEO fast på din profil. Du bör kunna hitta nyckelord i din typ av roll/titel eller bransch som rekryterare söker på och så får du in dem i dina beskrivningar.
Fördelen är att du slipper skriva många personliga brev.
Nackdelen är ju om din bransch inte använder plattformen = rekryterare vill ha ansökningar på annons som vanligt.
Googla gärna på optimera Linkedin-profil så finns massa tips.
När jag läser den här tråden så blir jag överlycklig över att jag troligen aldrig mer behöver skriva ett CV. Senast jag skriv CV var 2000-2003 i en period av arbetslöshet. Det nuvarande jobbet blev jag tillfrågad om och fick skriva en “ansökan” efter intervjun.
Ett stort problem är ju att många företag använder automatiska system (ATS). Om man tvingas använda ett företags egna HR portal så är det nästan en garanti. Dessa system läser igenom cv och letar efter keywords. Om det saknas tillräckligt många så kommer du inte ens till en människa.