Hej,
Letar lite tips från er som har erfarenhet antingen som rekryterare eller uppdrag/jobbsökare, i allmänhet och specifikt inom IT branchen.
I korthet är mitt problem att jag ofta har jobbat på flera saker samtidigt, i början av karriären drivit ett startup vid sidan av anställning.
Nu kör jag eget konsultbolag de senaste 7 åren, där har jag större delen av tiden haft beläggning som resurskonsult på ett stort och känt bolag.
Dock har detta uppdrag varit mest vanlig systemutveckling / devops, och jag har känt ett driv av att jobba mer med data science, ML och AI.
Därför har jag även tagit sidouppdrag i bolaget som är mer i linje med detta, mest mindre projekt för startup och mindre bolag.
Då jag redan hade nästan 100% beläggning har jag anställt de som utför det mesta av sido projekten och fungerar mest som projektledare / mentor i dessa uppdrag.
Detta har blivit lite för stressigt i längden och jag letar nu efter ny anställning eller uppdrag (bara en roll nu ) ,men det känns svårt att veta hur ja ska skriva i mitt CV.
Tar jag upp allt så blir det många överlappande roller och ingen tydlig tidslinje och jag är lite orolig att jag sorteras bort direkt.
Tar jag bara upp det ena eller det andra visar jag inte alla erfarenheter som skulle vara till nytta i en framtida roll.
Har även frågat rekryterare och konsultmäklare, de har dock oftast det kanske kortsiktiga tänket att anpassa för den rollen de rekryterar till just nu, det kanske är rätt men jag är rätt säker på att de säger detta i eget intresse.
Behöver verkligen allt struktureras på det sätt du beskriver? Kan du inte göra ett CV enligt en egen modell som utgår från det du kan istället? Sedan kan du förstås nämna de längsta/viktigaste/mest avancerade uppdragen som hör samman med varje kompetens.
Du kan helt enkelt ange att du haft full beläggning sedan 2004 eller vad det nu handlar om. Om någon inte skulle tro på det och efterfråga en kronologisk cv så får de väl be om det. Jag tror inte att efterfrågan kommer att vara så stor.
Jag har ingen specifik erfarenhet av rekrytering men däremot av strukturering av cv (egen och andras).
Nja, de säger nog det för att det gör ditt CV attraktivare och bättre. Det är också så jag har gjort för de roller jag varit extra intresserad av.
Alternativt gör du ett generellt CV, men du behöver (och kanske inte borde) ta med allt utan ta bara med de stora övergripande delarna. Alltid lättare att läsa ett fokuserat CV på en sida än ett flera sidor långt med massa random skit överallt.
Jag rekryterar inte, men blir ibland tillfrågad om ev rekryter och har sökt en del jobb inom en ganska liten branch.
Att anpassa efter jobbet du söker gör stor skillnad skulle jag säga. Givetvis säger de det ur egenintresset att de vill hitta rekryter som förstår vad jobbet handlar om och vill ha just den typen av tjänst. Och det är det du visar när du anpassar din ansökan till jobbet du söker. Så det ligger i både deras och ditt intresse.
Jag tror ingen rekryterare orkar lusläsa ett 100 uppdrag långt CV. De söker en allmän bild av din kunskapsnivå. Detaljerna kollas upp om du blir kallad till intervju.
Ska man sen söka många jobb så orkar man kanske inte börja på noll varje gång. Då tror jag mer på ett övergripande generellt CV med vissa punkter som du anpassar efter jobbet du söker.
Tex jag har drivit eget med flera anställda i …år. Vi har haft ett brett arbetsområde, mest har vi arbetat med… Men också tagit mångs uppdrag inom tex… 3ex anpassat efter jobbet du söker. Givetvis kan jag berätta mer på en eventuell intervju.
Skapa ett med precis allt du gjort i kronologisk ordning, punktform naturligtvis. Rubrik, plats datum och kort beskrivning. Arbete, utbildning, språk, hobbies, övrigt, eventuella övriga kategorier, som it-kunskaper. Skapa huvud och skriv CV, sedan namn med lite större bokstäver och kontaktuppgifter i mindre under. Markera så att detta syns även på fler sidor. Detta är originalet.
När du sedan ska söka ett jobb gördu först en kopia. Utifrån det specifika jobbet du söker tar du sedan bort allt som inte är relevant för tjänsten. Du kan även inom kategorierna skippa den kronologiska ordningen och lägga det viktigare för tjänsten högst upp i kategorin. Om du vill.
Sedan skriver du ett personligt brev separat. Inled ett kort stycke med att du söker tjänsten och ange tre skäl. Sedan lyft fram i följande stycke det väsentligaste varför du passar tjänsten. Sedan i följande stycke vad du har gjort, åstadkommit som lett dig fram till allt du kan nu. Ta från cv. Eventuellt kort stycke om annat i livet som lite beskriver den du är och blivit. Avslutningsvis igen lite lättsamt att det vore trevligt att arbeta hos dem.
Skickar du allt via mejl kan du inleda med de första två styckena och hänvisa till bifogade dokument.
Jag har också ett väldigt långt och spretigt CV, dels för jag är både gammal och började jobba väldigt tidig men har jobbat med många olika saker inom både IT och försäljning.
Många skulle nog tro att jag ljuger på som bara den om jag skulle lista allt…
Så nyckeln är ändå att anpassa ditt CV efter vad för jobb eller uppdrag du söker, ha relevant kompetens inom de områden som efterfrågas och försök att matcha referenser till jobbet.
Det blir mer jobb men det finns ju tjänster där du kan skapa dynamiska CV’n.
Personligt brev är ovanligt inom IT-branschen. Väldigt sällan jag ser en ansökan med ett personligt brev, och då brukar jag ändå inte läsa det eftersom det ofta är helt intetsägande.
Kanske bara är min åsikt, men jag tycker det är svårt att få en bra bild av en person om personen inte listat sina projekt/jobb kronologiskt. En tydlig tidslinje, karriär eller välkända företagsnamn gör att man fastnar i minnet och hamnar “top-of-mind” hos den rekryterande chefen.
I så fall bättre att först lista de 2-3 mest relevanta projekten, och sen lista alla projekt/jobb väldigt kortfattat i (omvänd) kronologisk ordning.
Många plattformar och rekryterare brukar trots detta efterfråga en motivering till varför man passar just denna roll, menar du att detta generellt sätt inte blir läst?
Och vilken roll har du haft när du läst ansökningar ?
Jag har endast rekryterat utvecklare och ingenjörer och då som närmste chef, oftast med en rekryteringsfirma som mellanhand. Viss filtrering kanske gjorts, men generellt så finns det för få kvalificerade kandidater för att läsa eller lägga någon vikt på det personliga brevet.