Hjälp att skriva mitt personliga brev

Hej alla,

Några av er kanske har sett mitt tidigare upplägg då jag skrev mitt CV, för hjälpen jag fick där vill jag tacka alla medverkande.

I detta upplägg vill jag igen be om lite assistans i att skriva mitt personliga brev. Jag håller på att skriva ett personligt brev, mer av en mall, som jag kan utgå från när jag skriver all mina framtida personliga brev(men självklart forma dem utifrån jobb-annonsen och företaget). Denna utgår från en Klarna annons för “Software Engineer - Java”(5)

Lite information om mig. Jag är en datateknik-student med väldigt liten proffesionel erfarenhet. De flesta kunskaper jag har har jag fått från min utbildning. Jag fattar att detta kan vara svårt att hjälpa till med eftersom det kräver mycket personlig information och personlighet i brevet som bara jag kan tillföra, men all hjälp som är möjlig uppskattas.

Jag har baserat det utkastet som jag delar med er på artiklar från GoMonday(1), karriärtips(2) och personligtbrev(3). Jag baserade min inledning på “Alternativ 2”(4). Resten av strukturen är blandat skriven utifrån allt jag läst, med större inspiration av " 4. Skriva - Hur skriver man ett bra personligt brev?"(4)

Jag vill tillägga(som ni troligen lär märka efter att ha kikat på jobb-annonsen att det ska vara på engelska, jag vet detta, men eftersom jag mest skriver denna för att få bättre grepp om att skriva ett personligt brev så skriver jag den på svenska.)

Som sagt uppskattas all möjlig hjälp som ni kan tillföra. Nedanför kommer mitt första utkast:

‘här finns kontaktinformation och rubriknamn(kunde inte inkludera p.g.a formateringsproblem)’

VARFÖR KLARNA?

Som användare av era tjänster var det något med enkelheten och bekvämligheten av användargränssnittet i samverkan med en sömlös integration av betalningstjänsten som skilde Klarna åt mot konkurrenterna utifrån ett utvecklar-perspektiv och som väckte mitt intresse.

Att arbeta hos ett företag där man kan underhålla och utveckla en programvara som gör det lättare för miljontals kunder varje dag och samtidigt vara engagerad i planetens välmående är exakt vart jag vill tillföra mina resurser och kunskaper.

VARFÖR JAG ÄR DEN NI SÖKER

• Arbetar drivande och är självsäker i den kod jag skriver samt har erfarenhet i mindre mer agila team. Därför skulle jag vara ett passande tillskott till er arbetsmiljö och er tjänsts utveckling.

• Ett djärvt och nyfiket tänkande som kan tillföra er nya och fräscha vinklar på problem som förekommer samt idéer för nya innovativa sätt att effektivisera tjänsten.

• Har kunskap inom många relevanta områden. Självlärd i SQL databashantering och har lärt mig många olika programmeringsspråk; såsom Python, Java och C i min utbildning. Detta ger mig möjlighet att ta itu med problem av alla olika slag.

• Gillar att jobba med och lära känna andra likasinnade personer och skriver kod som är lätt begriplig vilket gör samarbetet i utvecklingsprocessen betydligt enklare.

Dem innovativa steg ni tagit för att höja medvetenheten av klimatpåverkan i online shopping med funktioner som CO₂e trackern och top-up funktionen för donationer till olika initiativ men också att ni inte är rädda att utforska nya avenyer som Klarna-kortet för betalning som inte sker online är några av dem attribut som gör er unika och en sådan attraktiv arbetsplats i mina ögon.

Tack för att ni läst igenom min ansökan. Jag ser fram emot att tala ytterligare och lära mig mer om er samt berätta mer om mig själv och vad jag kan tillföra.

Vänliga hälsningar,

‘namn här’.

Tack i förväg för all hjälp.

Källor:
(1) - GoMonday: Upptäck | Go Monday
(2) - Karriärtips: Att skriva personligt brev - 8 enkla tips
(3) - Personligt brev: https://www.personligtbrev.se
(4) - Personligt brev: Personligt brev – 10 enkla steg till det perfekta brevet
(5) - Jobb annons Klarna: Klarna hiring Software Engineer - Java in Stockholm, Stockholm County, Sweden | LinkedIn

2 gillningar

Hej där och heja dig!
Håller tummarna för jobbsöket som stundar.

Som inledande snabb reflektion ber jag dig att ‘avkrångla’ dina meningar. De känns långa och komplicerade, och kan lätt brytas ned i både två, tre eller kanske tom fyra kortare meningar.

Som ett exempel:

Som kanske kunde formuleras nått i stil med:
Som Klarna-användare är det framförallt enkelheten och användargränssnitter som sticker ut. I kombination med en sömlöst integrerad betalningstjänst skiljer ni er från konkurrenterna. Som utvecklare väcker detta mitt intresse!

Eller nått dylikt. (Igen, inte lagt mången minut på detta, men ville bara ge dig ett exempel.)

Ett tips kan vara att läsa ditt personliga brev högt för dig själv - då kommer du nog upptäcka sätt att förenkla det hela.

7 gillningar

Tack så mycket för din feedback. Lade inte märke till det innan, men du har helt rätt. Tack för tipset också ska komma ihåg att göra det genom mitt skrivande.

1 gillning

Jag tror att du behöver vara mer konkret. Om du skriver ”många områden” så ska du kunna ge en rad konkreta exempel. Många bör innebära minst tre konkreta exempel som du bör kunna redovisa på en hypotetisk intervju.

Det är ett bättre upplägg att nämna att du skapat vissa saker med hjälp av ”XYZ-kod”, att du haft ett hobbyprojekt för att lösa något eller liknande. Det kan vara ganska vanliga och allmänna saker men visar ändå på en kreativ ådra och initiativförmåga.

1 gillning

Tack. Du har rätt, är lite vag på vissa ställen(ex. där du nämnde). Har inte särskilt många relevanta projekt som jag kan inkludera för tillfället, jobbar fortfarande på det. Men exemplet du gav var ett bra sätt att få in dem i brevet.

Jag tror inte på att skriva typ ”ni är så duktiga som tagit fram produkten X” utan mer ”jag har förstått att ni jobbar i agila team. Med min goda sociala förmåga och kunnande inom XYZ-kod tror jag att jag skulle kunna bli en bra lagmedlem”.

1 gillning

Är det denna del du menar då t.ex?

Ja, att skriva saker om produkter blir helkonstigt. Det ska handla om arbetsplatsen, metoder, kultur eller liknande. Att skriva om produkter ger ett snurrigt intryck.

På en hypotetisk intervju kan du förstås säga att du har ”mirakelkortet” med trippel platina-nivå, har haft det i fem år och tycker att hyperflex-funktionen är grym. Att vara ”fan” är ju inte fel men det är ändå mest kuriosa. Som ämne att småprata om på en intervju är det helt reko. Att vara lite nördig är nog ingen dålig egenskap i den här branschen.

2 gillningar

Fattar. Ser hur det är lite konstigt, när du förklarade det så. :+1:t4:

Gör som resten och använd ChatGPT.

3 gillningar

Roade mig med att låta Chat-GPT

1. Rättstava.
  2. Förenkla texten.
  3. Översätta till engelska

Resultatet blev detta som kan vara en illustration till vad Chat-GPT kan göra. Viktigt att notera att detta bara är en demo och skall man göra det skarpt måste man kontrollera och kanske modifiera texten i flera steg. Men så här blev det.

WHY KLARNA?

As a user of your services, I was drawn to Klarna because of the simplicity and convenience of the user interface, coupled with the seamless integration of the payment service. This caught my attention as a developer.

Working at a company where I can contribute to making the lives of millions of customers easier every day, while also being involved in the well-being of the planet, is exactly where I want to utilize my resources and skills.

WHY I’M THE ONE YOU’RE LOOKING FOR

I am a motivated and confident coder with experience in working in agile teams. My curious and bold mindset enables me to bring fresh perspectives to problems and come up with innovative ideas to streamline the service.

I have knowledge in various relevant areas, including self-taught SQL database management and proficiency in programming languages such as Python, Java, and C.

I value collaboration and strive to write code that is easily understandable, facilitating the development process.

Klarna’s innovative steps in raising awareness about the environmental impact of online shopping, such as the CO₂e tracker and donation feature, as well as the exploration of new payment options like the Klarna card for offline transactions, make it an appealing workplace in my eyes.

Thank you for taking the time to read my application. I look forward to further discussions, where I can share more about myself and the contributions I can make.

Best regards,

5 gillningar

Gör det lättförståeligt, kanske poängtera hur du har jobbat med de som de efterfrågar och visa helt enkelt varför du är rätt kandidat för jobbet/uppdraget.

2 gillningar

Jag vill bara skriva för att säga “heja dig!” Men även “stackars dig” för fyfan vad det suger att skriva sitt personliga brev. Som tur är behöver du aldrig skriva ett efter du fått ditt första jobb. Lycka till!

1 gillning

Tack så mycket :pray:t4:

Personliga brev är verkligen helt onödigt. Finns mig veterligen ingen forskning som stödjer att det ger bättre kandidater,

Mitt tips är att ringa och prata med rekryteraren och sedan hålls brevet väldigt kort typ ”tack för samtalet”.

1 gillning

Du ska prata om dig själv och inte om företaget. Det är för mycket fluff och en jävla ordsallad om Klarna som inte säger något. Ska du prata om företaget och varför du gillar den så ska det vara personlig.

Detta är bara fluff:

Som användare av era tjänster var det något med enkelheten och bekvämligheten av användargränssnittet i samverkan med en sömlös integration av betalningstjänsten som skilde Klarna åt mot konkurrenterna utifrån ett utvecklar-perspektiv och som väckte mitt intresse.

Att arbeta hos ett företag där man kan underhålla och utveckla en programvara som gör det lättare för miljontals kunder varje dag och samtidigt vara engagerad i planetens välmående är exakt vart jag vill tillföra mina resurser och kunskaper.

Dem innovativa steg ni tagit för att höja medvetenheten av klimatpåverkan i online shopping med funktioner som CO₂e trackern och top-up funktionen för donationer till olika initiativ men också att ni inte är rädda att utforska nya avenyer som Klarna-kortet för betalning som inte sker online är några av dem attribut som gör er unika och en sådan attraktiv arbetsplats i mina ögon.

2 gillningar

Som någon skrev tidigare så är det lite långa meningar. Använd fler skiljetecken och dela upp texten. Den bör dock inte bli stolpig för det.
Kolla även upp din användning av ordet “dem”.

1 gillning

Även “var” och “vart” om man får vara petig :sweat_smile:

3 gillningar

Detta var mest eftersom jag följde inledning 2 från personligtbrev.se(Klarna hiring Software Engineer - Java in Stockholm, Stockholm County, Sweden | LinkedIn)

Så jag ska tala mer om det jag gjort som är relevant till jobb-positionen och inte prata om vad jag gillar med företaget och varför jag tycker det är en attraktiv arbetsplats?

Jag har inte särkilt mycket (project, arbetserfarenhet, etc.) att visa upp, så att säga. Jag satt och skrev lite som skulle visa på mina kunskaper och kom up med detta:

Har arbetat mycket med mindre projekt som utmanat min kunskap av datastrukturer, algoritmer och objekt-orienterad program-design. Nämligen olika sorteringsalgoritmer och situationsalgoritmer som krävde hög vetskap om objektorientering för att programmen skulle kommunicera som menat mellan klasserna.

eftersom jag inte har något färdigt eget projekt än så går jag utifrån dem jag gjort i utbildningen.

Nej, absolut var petig. All feedback är välkommen även det petiga :laughing: