Hjälp mig förbereda mig inför intervju!

Jag har äntligen fått en intervju inom min bransch! Den ska hållas digitalt på tisdag 12 augusti och jag behöver hjälp med att förbereda mig, så om ni har tips på hur jag kan lyckas skulle det uppskattas enormt!

Saker jag undrar över:

Vilka frågor brukar komma upp i introduktionsintervjuer och hur svara man bäst på dem/vad vill rekryteraren höra och se?

Vanliga misstag och vad ska man undvika?

Hur hanterar man eventuella skillnader i löneanspråk?

…och annat man bör förbereda sig för och tänka på?

Företaget har även en ‘Company handbook’ som jag håller på att läsa, tänker att det är bra!

All hjälp uppskattas!:slight_smile:

Tack!

3 gillningar

“Styrkor och svagheter” brukar komma upp. “Varför ska vi välja just dig?” Och så klassikern… “Berätta lite om dig själv”.

Lycka till :clap::clap::clap:

3 gillningar

Tack! Ska fundera på svar :slight_smile:

1 gillning

Se till att din utrustning fungerar. Prova gärna ett samtal innan med samma teknik (teams, zoom osv).

Rekryteraren vill se en vanlig person som har hela och rena kläder på sig. Om du söker en roll som innebär kundkontakt kan det vara bra att tona ner ev. näsringar och dylikt.

Rekryteraren brukar ofta börja med att berätta om sin organisation och förklara vilken roll som ska tillsättas.

Sen brukar det vara den intervjuade som får berätta om sig själv och sina ev. tidigare arbetserfarenheter. Här kan det vara bra att pitcha ett par fördelar med dig som person och om du kan berätta om tidigare framgångar som gjort nytta i tidigare anställningar.

Om du inte har tidigare erfarenhet inom denna branch så påpekar du att du både vill lära dig och framför allt har lätt för att lära dig.

Viktigaste. Ställ frågor till rekryteraren om både rollen och bolaget. Fråga t.ex. hur stor personalomsättning företaget har och detaljer om rollen.

Största misstaget är att INTE ställa frågor och inte visa sig intresserad.

När det gäller frågan om lön, så finns det olika vägar att gå.

-Om du har gjort research vilken lön tjänsten borde ge dig (baserat på din erfarenhet osv) så anger du den + 2000 kr. Sen är du tyst. Ingen mellansnack om det blir stelt. Låt rekryteraren tala först. Kan bli allt från att “jag noterar det” till “det är aningen högt för denna roll”, vilket du snabbt svarar “vad är normalt för rollen i detta bolag”? Sen har du en mental gräns där du inte tar jobbet pga låg lön. Om gränsen nås, så säger du det, vilket sparar tid för er båda.

-Den andra metoden är att fråga vilket lönepann rollen har och därefter konsultera din mentala gräns.

Det kommer gå finemang om du är hel, ren och ställer frågor samtidigt som du berättar varför du skulle vara en tillgång för bolaget.

6 gillningar

Gryymt, tack! Fördelen med det här företaget är att de har en klar lönetabell, så jag kikar på den bara:)

1 gillning

Som konsult har jag gjort många intervjuer och det bästa råd jag fått var av en tidigare chef: ”Var optimist, men ljug aldrig.” Om någon frågar ”Kan du X?”, svara aldrig att du kan det om det inte är sant, men däremot kan du svara till exempel ”Det är inte ett problem. Jag har arbetat med många liknande system och kommer att kunna lära mig X på ett par veckor.” Självförtroende är viktigt.

Just frasen ”Det är inte ett problem” är magisk. Den låter dig slippa säga ”Nej” utan att ljuga, och får dig att låta positiv och kompetent.

En sak som är bra att förbereda är relevanta anekdoter om du har det. Situationer där saker hänt som var problematiska och hur du hanterade dem. Att grunda påståenden i erfarenheter gör dem mer trovärdiga. Istället för ”Jag är väldigt organiserad”, säg ”När jag jobbade som administratör för ett hunddagis lärde jag mig hur viktigt det är att vara organiserad. Har man inte informationen strukturerad så kan misstag ske. Jag fick ta över ett dokument som saknade väsentlig information och den som gjort det hade redan slutat. På grund av detta hamnade en pitbull mellan stolarna och jag var tvungen att ringa runt till 20 pers för att ta reda på vems det var. Sedan dess ser jag alltid till att ta reda på väsentlig information och spara den INNAN problem uppkommer.”

4 gillningar

Varför har du sökt tjänsten? (Eller liknande)

Vanlig fråga för att kontrollera:

• Har du förstått vad tjänsten innebär.
  • Har du förstått vad företaget har för position och målsättning
  • Bevisa varför du vill jobba just med det
  • Förstå varför du slutar på ditt nuvarande / är arbetslös.

Vad har du för egenskaper som passar för denna rollen?

• Förstå vad du har för meriter och kunskaper
  • Säkra att du förstår vad rollen innebär
  • Förtså hur du är på arbetsplatsen

Vilka hinder ser du som störst om du skulle få tjänsten?

• Kolla om du förstått tjänsten
  • Förstå vad dina ‘svagheter’ är och om du har självinsikt
  • Förstå om detta kommer vara ett problem eller om du har en idé om hur du ska lösa det.

För övrigt

Frågor om lön bör alltid bemötas med motfråga:

• Vad har ni för lönebudget för denna rollen?
    (Det är också viktigt för att förstå senioriteten på personen de söker)
2 gillningar

Tack! Guld värt!

1 gillning

Tusen tack!

Det kommer 100 andra som dig på intervjun så mitt tips är gör dig minnesvärd. Jag tex drog ut kaffefiltret på golvet så fick jag och chefen skratta där å torka upp kaffesump. Ja lovar, han mindes vem jag var :grin:

EDIT: fick alltså jobbet

Haha grymt ju! Ska komma ihåg det om jag går vidare och får träffa dem irl :slight_smile: kanske spilla kaffe på någon dator eller så :sweat_smile:

2 gillningar

Haha, ja pratar nu lite skit men du måst sticka ut. Vad ger dig störst chans att få jobbet? Jo att de för de första minns dig.

Spelar ingen roll vad du har för kompetenser om du är osynlig :grin: mina 2 cent :joy:

Det är bra tips faktiskt, ska fundera på vad jag kan göra :slight_smile:

1 gillning

Jag brukar förbereda frågor som jag vill ha svar på och som jag ställer under intervjun. När intervjun närmar sig sitt slut kollar jag på min lista med frågor för att se så vi inte har missat någon.

2 gillningar
  1. Läs på om företaget.

2. Jag hade bett om att få träffa lite kollegor, för att få en känsla för att det sociala fungerar ok.

3. Senaste intervjun, som jag fick, bad jag chefen beskriva en av de bästa jobbdagarna han kunde minnas från senaste året. Det sa mig något om vem han var som chef och person och han gillade att få berätta om något som gjorde honom glad.

3 gillningar

du går som jävlat dit och bara intervjuar chefen, bra jobbat!

Minnesvärt!

1 gillning

Jag har lärt mig det hårda sättet att somliga chefer ska man akta sig för. Omöjligt att vara säker men det är smart att ta tillfället och försöka få en känsla för vem chefen är.

2 gillningar

Håller med att visa intresse för företaget är viktigt och glöms lätt bort.

En bra fråga som visar intresse jag har använt mig är “finns det introduktion, upplärning och hur ser den ut?”

3 gillningar

Är man oftast inte lite intresserad av företaget per automatik? Varför skulle man annars söka dit

Mitt bästa tips är att tänka på intervjun som ett samtal snarare än att du måste prestera något. Du är där för att utvärdera rollen och arbetsgivaren i samma utsträckning som de utvärderar dig.

Fundera ut några frågor om arbetsplatsen och tjänsten innan intervjun och se till att ställa dem. Det kan handla om hur stor del av rollen som handlar om X jämfört med Y, hur teamet ser ut, vilken utvecklingskurva de förväntar sig av dig, hur de mäter prestation eller något annat som du själv tycker är viktigt.

En fråga som jag alltid ställer till intervjuande chef, och som alltid ger väldigt bra svar är: ”utifrån ditt perspektiv, hur skiljer sig en person som gör mycket bra ifrån sig i den här rollen från en som bara är medelmåttig?”

Svaret på den frågan ger mycket information om hur den tilltänkta chefen arbetar, hur väl hen har definierat rollen, hur hen bedömer prestation och vilka egenskaper som är viktiga. Ibland visar svaret på frågan att chefen letar efter en person som egentligen har helt andra egenskaper eller kompetenser än de du har och ibland visar det sig att chefen inte har en aning eller inte förmår göra en bedömning. Det är också värdefull information.

3 gillningar