Bästa tipsen för en arbetsintervju

Hej!

Jag har aldrig varit på en arbetsintervju innan, utan har alltid rekryterats internt. Nu ska jag ha min första arbetsintervju genom ett videomöte och behöver lite tips.

Vilka är era bästa tips för en arbetsintervju?

Kanske inte precis vad som du är efter… men jag och jag tror de flesta brukar vara mycket piggare och effektivare tidigt på dagen. Så jag vill helst ha sådana intervjuer på förmiddagar men det går självklart inte alltid att styra.

Oavsett tycker jag att det fungerar bra att ta en lång promenad eller dylikt precis innan. Perfekt för miljöombyte, ladda energi och strukturera dina tankar.

3 gillningar

Det finns många tips om du googlar.

Men rent spontant:

• Förbered ett kärnfullt och lagom lång svar på frågan “Berätta om dig själv”.
  • Se det som en dubbelriktad intervju. Förbered frågor som du vill ha svar på och ställ frågor när det dyker upp oklarheter under intervjun.
  • Var positiv eller håll tyst. Prata inte illa om tidigare arbetsgivare eller andra personer.
4 gillningar

Jag varit med på en del jobbintervjuer när jag jobbade som konsult.

Det fungerar verkligen bäst att försöka vara avslappnad och bete dig naturligt. Bli inte allt för nervös om du klarar av det. Det hjälper mycket när en jobbintervju flyttar på. Precis som med en dejt. ;=) Det gör det mer bekvämt för alla och lämnar ett bra intryck. Hittar inte på saker för att det märks direkt… om du nu inte är heltids-mytoman.

De är nyfikna på dig och sorterat bort en hel del andra kandidater när de bjöd in dig. Så du är redan intressant för dem annars hade du inte suttit där. Du behöver inte upprepa vad som är skrivet på ditt cv. Det handlar framförallt om andra saker som de vill veta av dig.

Glöm inte att ställa egna frågor också om saker som du undrar om vad det gäller jobbet och inte bara sitta där och endast svara på deras. :slight_smile:

När de frågar något som du inte direkt har svar på är det helt okej att kort ange att du behöver någon sekund för att formulera ett bra svar. Inget konstigt med det och det är mycket bättre än ett överhastigt ge ett svar som du ångrar i efterhand. Och jag är övertygad att den som intervjuar också uppskattar det. Du tar alltså frågan seriös.

En standard fråga som du kan få är: Vad är dina styrkor? Och sedan: vad är dina svagheter? Fundera lite på det på förhand. Alla styrkor/svagheter har nämligen en motsats som inte alltid är fel. Typ envis/tjurighet betyder också ihärdig. Jag brukar säga att jag verkligen behöver förändring och flytt i mitt jobb för att fungera optimalt. Det betyder framförallt att jag är nyfiken och har engagemang! Eller jag säger något som: jag är mycket rak på sak, men ibland lite för mycket. :wink: Självklart ska du prata sanningen och inte hitta på.

Jag har aldrig varit med om en online jobbintervju men jag skulle i alla fall inte använda mig av en sådan dynamisk bakgrund/green screen. Då är det väl bättre att visa sin hemmiljö och städa lite så att det ser ordnat ut bakom dig.

Glöm inte att tacka för intervjun och försök avsluta bra med en positiv stämning. Den hänger nämligen kvar när de diskuterar dig när du inte längre är med. :slight_smile:

Det är några allmänna tips som jag snabbt kom på nu. Jag vet inte om det hjälper men så har det fungerat för mig i alla fall.

Lycka till!

PS: och visst är det spännande att vara på jobbintervju men det är också “kul” att få chansen.

4 gillningar

Just denna, att man bör kunna komma på en svaghet är nog otroligt viktig, detta för att man ska kunna visa att man känner sig själv :slight_smile:

1 gillning

Om du inte redan vet klädkoden på den nya arbetsplatsen, ta reda på den och köp/låna (om du inte har egna) likadana kläder. Sedan använder du dom i några dagar tills du känner dig bekväm i dom. Om man t.ex. aldrig använder kavaj o slips och tar på dessa för första gången vid intervjutillfället, så kommer du garanterat att ge ett obekvämt intryck och det kan räcka för att det spricker för dig. Har suttit några gånger på motsatta sidan och första intrycket hänger omedvetet kvar, oavsett vad man säger sedan.

Lycka till :grinning:

2 gillningar

Ge exempel på dina påståenden:

”Jag är kreativ. Exempelvis hade vi en innovationstävling på mitt förra jobb där jag både ledde ett av teamen samt bidrog med flera förslag.”

Underbygg dina meriter med fakta:

”Jag har lyckats väl som säljare. Åren 2018-2020 ökade jag omsättningen i min kundstock med 32%. Samtidigt hade jag en kundnöjdhet långt över snittet i branschen.”

Var ödmjuk och visa självinsikt:

”Det som jag ser som den största utmaningen med den här tjänsten är att det verkar vara mycket fokus på de tekniska detaljerna i processen. Jag har lite erfarenhet av denna typen av maskiner och kommer behöva lära mig innan jag är helt trygg på produkten”

Kom med en lösning på dina tillkortakommanden:

”Innan jag är helt up-to-date på de tekniska detaljerna kanske jag kunde få jobba i team med någon erfaren inom området? Det skulle också kännas bra om vi kunde lägga en utbildningsplan för de första månaderna. Jag är motiverad att komma igång så fort som möjligt”

2 gillningar

Försök slappna av och var dig själv men säg inget dumt eller för mycket.
Var intresserad och ställ frågor om tjänsten och om företaget.

Det har alltid gått bäst för mig när jag egentligen inte varit så extremt intresserad av tjänsten utan mest gått dit för att lyssna av och se vad det kan leda till. Antar att om man då kanske framstår som mer avslappnad och inte så desperat.

3 gillningar

Tack för alla bra tips!

Förbered en kopp kaffe eller liknande för att på så sätt kunna få några extra sekunders betänketid vid kluriga frågor.