Har nu sökt en roll på ett stort internationellt företag som jag verkligen skulle vilja ha. Har tidigare enbart arbetat hos mindre arbetsgivare, och då inte behövt passera lika många intervjusteg. Processen har gått väldigt smidigt än så länge, har fått mycket bra återkoppling från både HR och rekryterande chef, men nu väntar ett steg där jag ska träffa min eventuellt blivande chefs chef enligt en “farfarsprincip” de har.
Jag har luskat lite och inser ganska snabbt att den personen är ansvarig för norra Europa och har säkert minst 500-1000 personer under sig i organisationen eftersom min eventuellt blivande chef har ca 50 som rapporterar till honom. Han har ingen ingenjörsutbildning och verkar mest ha arbetat som ekonom tidigare, jobbet jag söker är väldigt tekniskt - så har svårt att tro att intervjun på något sätt kommer beröra mina tekniska kvalifikationer. Det bör kanske handla om större frågor, varför jag skulle vilja arbeta där, i vilken typ av arbetskultur jag trivs, varför jag byter jobb och hur min karriärplan ser ut… Tänker jag rätt? Han vill se ifall jag passar in hos dom långsiktigt och matchar deras arbetskultur ?
Har någon av er varit i en snarlik situation, vad är då er erfarenhet ? Intervjun är även enbart planerad för 45 minuter via Zoom, de tidigare intervjuerna har varit mellan 60-120 minuter (3 st totalt, face-face). Några tips på vad jag ska tänka på, vill så gärna sätta den intervjun
Vi gör oftast så, dvs att jag eller en av mina medgrundare alltid har en runda på slutet med mer seniora rekryteringar. Det handlar då om att säkerställa att personen passar in i vår kultur, att den har rätt drive och motivation etc.
Jag håller i ”farmors-samtal” med mina chefers rekryteringar när fast personal anställs. Det handlar mest om att jag ska få en känsla för personen, och personen för mig
Alltså, inga komplicerade frågor utan mer för att se hur personen kommer funka i helheten.
Vänd på steken här. När du nu har chansen att träffa farfars-chefen; vilka frågor ska du passa på att ställa!?
Dels för att verkligen utröna om tjänsten är så attraktiv som du hoppas, samt dels för att med genomtänkta frågor framstå som en attraktiv kandidat.
Var inte rädd för att prata mjuka frågor och värderingar med Farfar - eftersom detta sannolikt är det sista steget är dina formella kvalifikationer redan avbockade. Att lyckas etablera en bra diskussion med Farfar kommer ta dig i mål
Exakt. Fick det här tipset en gång av en “högt uppsatt framgångsrik chef”: arbetsintervjun är ju lika mycket till för dig, att ta reda på om du verkligen vill jobba för det företaget. Om ni är en bra fit för varandra!
Hade intervjun igår, gick riktigt bra. Sammanfattar något ifall det kan hjälpa någon annan vilsen i framtiden.
Det var frågor kopplat till hur jag har tänkt hantera den nya rollen och vilka förväntningar jag har, hur min karriärplan ser ut och varför jag har haft mina tidigare roller, vilka faktorer som gör att jag trivs, vilken typ av ledarskap jag trivs med och fick även ge exempel på situationer där det inte har gått som jag velat. Rätt lite kopplat till just själva arbetsuppgifterna, utan kändes som att han strävade efter att se ifall jag kommer kunna trivas & utvecklas hos dom.