Kommer få en ny chef om någon månad och har fått veta att hen vill ha ett informellt, individuellt samtal med alla medarbetare i syfte att bekanta sig med varandra.
Då jag tänker att det gäller för båda parter har jag funderat på vad jag ska ställa för frågor. Mitt främsta syfte är egentligen att få reda på hur hen är som chef och hur jag ska förhålla mig till hens positiva och negativa sidor. Har haft ett gäng mindre bra, samt rent av usla, chefer genom åren och har insett att det gör livet enklare att kunna parera de negativa sidorna i chefskapet om man bara vet vilka dessa är.
Är inte ute efter att ställa “tuffa frågor” eller liknande för tänker att det kräver vissa intervju-tekniker för att det ska tas emot bra och detta är inget jag behärskar. Tänker främst öppna frågor sprungna ur genuint intresse kring vem det är jag ska ha som chef nu.
Det kan också vara bra att fundera på vad du har för behov och vad du förväntar dig av en chef.
Om du är öppen med det och dessutom ställer frågan tillbaka kring “vad förväntar du dig av mig” när det gäller ett samarbete er emellan.
Ett ledarbeteende är sällan bara positivt eller negativt i sig själv tänker jag. En mer junior person kanske behöver tydligare styrning och ramar för att känna sig trygg, medan en senior person skulle uppfatta samma beteende som kontrollerande och detaljstyrande. Jag gissar att det är lite syftet med samtalet från chefens sida att få en bättre bild av sina kollegor för att kunna möta behoven på ett bra sätt.
Jag skulle köra öppna kort med vad jag behöver, vad jag vet att jag har för sämre sidor som jag kanske behöver stöd i, samt varva med frågor till chefen. Med en öppen dialog löpande så löser man mycket.
Ja absolut är det en möjlighet men då jag inte känner hen och jag tycker att det kan vara på gränsen på aningen konfrontatoriskt känns det lite riskabelt. Utifrån hur de mindre bra cheferna har varit och hur jag tror de reagerat på hur jag som medarbetare frågar om deras negativa sidor så tror jag att jag undviker det så här i början. Jag har inga problem att vara rak och tydlig (samt konstruktiv) men har fått lära mig den hårda vägen att alla inte uppskattar det, inklusive chefer.
Absolut, gått i dessa tankar med. “Problemet” är att jag par gånger tidigare fått det använt mot mig när jag visat medvetenhet kring mina negativa sidor. Har inga problem med att vara öppen med dessa dock, t.ex. var det bara en fördel hos två duktiga chefer när man väl lärt känna varandra och man märker att båda vill väl, är resonliga och vill framåt. Dock är det som sagt på sikt när man vet var man har varandra medan man inte visste detta i början.
Jag förstår. Det är ett risktagande helt klart och känns det inte rätt så räcker det ju långt med att ställa frågan “vad förväntar du dig av mig” och reflektera över svaret.
En bra chef skulle förhoppningsvis ställa frågan tillbaka. Får jag inte frågan tillbaka så skulle det också säga något tänker jag, och då skulle inte jag heller vara helt öppen med mina sämre sidor.
Jag tänker att du inte ska lägga alldeles för stor vikt på detta samtal. Jag förutsätter att det inte är det enda samtal ni kommer ha. Snarare lär det väl vara första samtalet i en lång kontinuerlig dialog? Tuffare frågor kan man ta på andra samtalet.
Hade jag varit din chef hade jag velat prata avslappnat med dig på nivån “Hur länge har du varit här? Vad gjorde du innan? Vad gör du när du inte jobbar?”
Precis, en av anledningarna att jag inte vill ställa några tuffa frågor. Samtidigt vill jag få en känsla för hur hen är som chef så att jag får ett hum om vilka sidor av mig som kommer uppskattas mest. Sen självfallet kommer jag inte köra en egen slutgiltig utvärdering av hen enbart utifrån det här samtalet utan tänker själv att det bara är för att få en känsla av vart vinden verkar blåsa.
Kommer inte heller försöka styra/leda samtalet utan går in i det med öppet sinne utifrån vad hen verkar vilja ha för samtal.
Det beror ju på vad du jobbar med men frågor kring din chefs förväntningar på ditt resultat är bra att börja med.
Jobbar du hemifrån ibland kan det vara värt att ta upp ifall din chef vill ha dig på kontoret ibland.
Jobbar du med att koncentrera dig djupt på något länge så informera att du inte hänger på slack och kollar mailen under dessa tider.
Du kanske jobbar lite udda tider informera om detta i så fall. T.ex. föräldrar som kör korta dagar när de hämtar och sedan kör några timmar efter barnen lagt sig.