Hej,
Jag är nära nytt jobb och är väl 90% in i processen. Den “nya” arbetsgivaren erbjuder mig individuella möten med 2 medarbetare inför sluttampen.
Hur ska jag ställa frågor för att få ut så mycket som möjligt av dessa möten?
Jag vill inte fråga “Hur är det här på företaget tycker du” och få till svar “Jo det är väl bra”
Finns klockrena frågor som du kan rekommendera mig att ställa för att få så uttömmande svar som möjligt?
Det jag främst är ute efter är information om hur bra cheferna, vad är det för stämning på jobbet och annat som alltid finns mellan raderna på en arbetsplats.
Hur fungerar samarbetet med chefen (förutsatt att det är personer som jobbar med samma chef)
Hur är kulturen på riktigt på företaget? Dvs om det finns värdeord, är bara något på väggen eller hur är det?
Hur har de utvecklats i sin roll? / hur jobbar företaget med att utveckla sina medarbetare?
Hur arbetar de med feedback?
För mig är det alltid intressant att få en uppfattning om kulturen generellt och framförallt hur den blivande chefen är. Att be kollegorna beskriva för- och nackdelar med sin chef kan ju ge en fingervisning.
Enligt mina erfarenheter pratar man inte öppet om vissa saker, t ex hälsosamma normer, systematisk underbemanning, toppstyrning, trakasserier etc. Fråga om personalomsättningen de senaste 3 åren, på företaget och inom avdelningen som du söker till. Hög personalomsättning kan vara en “röd flagga”. Fråga dina blivande kollegor hur många övertidstimmar de arbetat per år de senaste 3 åren…
Du har säkert fått svar på många frågor nu när du har kommit så långt i processen. Använd denna möjligheten att dubbelkolla/bekräfta det du är osäker på. Ställ inte ja/nej frågor. Be om exempel.
Och glöm inte att ögonen är även på dig under dessa möten. Rekryterande chefen vill även får tummen upp från dem du träffar.