Jag har arbetat ett tag (12 månader) nu på ett företag med IT-frågor. Dock skulle jag vilja byta från min nuvarande position till något annat inom IT (t.ex. supportekniker eller kanske jobba mer med SLA frågor).
Hur hade ni reagerat, som chef, om någon hade frågat er efter så kort tid om andra arbetsuppgifter? Att gå ner i lön är väl inget problem för mig, utan jag vill mer ha något som gör att jag har mer att göra plus som jag tycker är roligare.
Gör jag mig själv en otjänst och frågar chefen om det? Alternativet är att börja studera alternativt byta arbete.
Har haft en par andra korta anställningar, men även haft längre (10+ år samt 3+ år). Får väl hoppas man inte bedömds som en “hoppjerka”.
Det borde ses som något positivt att du vill bredda dig och prova på nya arbetsuppgifter.
Detta är en av huvudanledningarna till att ha utvecklingsamtal, nämligen din utveckling på arbetsplatsen.
De andra tjänsterna, är de under samma chef? Om inte kan du prata lite med den andra chefen och direkt efter med din nuvarande chef. Se till att det inte hinner bli någon ryktesspridning mellan bara.
Om det är samma chef och den inte bryr sig om din utveckling eller om företaget (det är bättre att behålla kompetensen i bolaget), se dig om efter andra jobb…