Jag blev nyligen erbjuden en ny tjänst på företaget jag jobbar på. Tjänsten kändes spännande men jag reserverade mig direkt att jag inte trodde vissa av delarna som tjänsten innebar skulle vara speciellt roliga och för administrativa. Tillträdde första februari och redan nu har det lagts på än mer av de arbetsuppgifter som jag var tveksam till innan jag tackade ja.
Tidigare har jag haft en tjänst med väldigt mycket frihet och kunnat styra min dag väldigt mycket själv. Nu känns det som jag kommer behöva sitta framför datorn hela tiden trots att jag lovades att jag skulle köra 30-50% på mina gamla arbetsuppgifter.
Hörde av mig till chefen igår och sa att jag kände mig sugen att hoppa av direkt då jag utgick från att det skulle vara smidigare innan det gått allt för lång tid från att jag tillträdde. Han trodde det berodde på att jag inte kommit in i det hela och ville att jag skulle ge det lite tid då han verkligen trodde på mig i den nya roll jag fått. Frågade då om det skulle vara krångligare att gå tillbaka och han sa ja men att det borde gå att lösa.
Hur skulle ni gjort? Be att få det skrivtligt att det är en provperiod på några månader?
Tjänsten innebär en löneförhöjning från ca 575k till 625k per år. Har förmånsbil så hamnade över brytgränsen även innan.
Är 32 och har 1,1 på ISK och hus värt 6,5M med under 50 belåning tillsammans med sambon.
Jag har alltid prioriterat min egen glädje framför lön och prestige. Har man inte roligt blir resultatet sämre både för arbetsgivare och arbetstagare i min erfarenhet.
Jag har varit i liknande situation. Tackade ja till en befordran med löfte om att det inte skulle bli så administrativt och att jag fortsatt kunde vara väldigt hands-on.
Det blev tråkigt ganska omgående och många av de muntliga löften om att slippa administration visade sig inte stämma när det väl kom till kritan. Och denna del växte dessutom mer eller mindre vecka för vecka.
Jag fick också höra att det skulle bli bättre med tiden och att det bara var första gången man gjorde diverse saker som det var jobbigt, sedan skulle det bli lättare. Så jag kämpade på i 1.5 år för att därefter konstatera att det 1) inte alls blev lättare andra gången, och 2) det blev bara mer och mer av det, och gav väl mer eller mindre ultimatumet att: erbjud mig min gamla tjänst igen eller att jag började se mig om efter andra arbetsgivare. Det blev det förstnämnda, men önskar att jag agerat tidigare - för det blev svårare och svårare desto längre jag väntade och desto mer insyltat i de här andra arbetsuppgifterna jag blev.
Vi har kollektivavtal, tjänstemän som utför service på elanläggningar. I övrigt är det ingen skillnad i anställningsvilkoren. Lika många dagar semester, betald övertid osv. Inget personalansvar men något liknande arbetsledare/support åt kollegor med mindre erfarenhet skulle man kunna kalla den nya tjänsten. Men utöver detta som jag tyckte lät roligt och utvecklande även en massa faktureringsbitar, ta fram underlag osv.
Tog inte tjänsten pga lönen utan för de sålde in den som en utvecklande och spännande utmaning.
Aha. Vanligt missförstånd är att högre lön ska innebära roligare/bättre jobb. Högre lön innebär ofta att något suger och dom måste ebjuda mer pengar för att någon ska ta det.
Begär högre lön så att du känner dig nöjd eller att få gå tillbaka till gamla tjänsten. Låter som att du redan bestämt dig
Du säger att han nämnde det som något utvecklande. Kan det betyda att detta är ett sätt att utveckla vidare senare ? Dvs ett mellansteg ?
Vad vill du göra om 20 år ? Kan du tänka dig jobba mer praktisk som i dina gamla tjänst eller kan kroppen att säga stopp ?
Det jobbet ger dig lite mer ansvar genom coachning, mentoring, informellt ledarskap. Och det kan vara ett sätt att testa dig inför eventuella vidare utveckling.
Administration kommer alltid att finnas om du får mer ansvar men det går ofta att hitta arbetssätt som minskar det.
De har även prata om att jag ska få gå en ledarskapskurs så det finns nog förhoppningar om att jag ska avancera framöver. Jag är dock helt säker på att jag aldrig skulle vilja ha en tjänst med personalansvar.
Fysiskt skulle jag absolut klara av gamla tjänsten om 20 år, men jag tror jag skulle hinna tröttnat innan dess. Gjort detta i 13 år redan och har inte mycket mer att lära i gamla rollen även om jag trivdes väldigt bra.
Se det som ett steg i karriären mot något annat istället för att utbilda mig körde jag en annan strategi på första företaget jag jobbade på. Jag tog på mig alla surdegar som ingen ville ha. Tog mig uppåt på det viset.
Aldrig några större problem när jag bad om mer lön heller.