Byta jobb inom IT? Hjälp mig att bolla lite tankar

Hej!

Vill bolla lite kring om det är värt att byta jobb.

Nuvarande lön: 60k + 3.5k bonus.
Erbjudande konkurrent: 65k ingen bonus (Kan möjligen pusha upp lite till, kanske 67k). Hos konkurrenten tror jag även framtida löneökning är bättre.

I övrigt är arbetsförhållanden likvärdiga, tjänstepension/föräldraledighet/semester etc.

Nuvarande jobb: Jag jobbar med Business Intelligence (Skriver SQL & gör rapporter till ledningen) på ett stort företag. Jag är viktig och driver teknisk förändring i vårt BI-arbete. Vi ligger i framkant inom vår nisch och nyttjar nya spännande verktyg (dbt, databricks m.m.). Jag har under mina två år här dragit mig till tekniska saker snarare än verksamhetsnära saker eftersom det är kul och känns tryggt. Jag kan inte förvänta mig särkilt mycket löneökning eftersom jag redan ligger långt över kollegor och det finns inget naturligt nästa steg i form av ny position. Jag trivs väl och är väldigt fri, jobbar hur, när och var jag vill, och i princip i vilket tempo jag vill.

Hos konkurrenten: Här hade min tekniska utveckling stannat av eftersom de ligger långt efter oss. Hade förmodligen tagit ett par år att komma ikapp och bygga upp en miljö likvärdig den jag arbetar i idag, kanske finns inte ens behoven för lika avancerade lösningar. Men förutom det tekniska känns det som ett klart steg upp där ansvaret är stort och framtida löneökning hade varit bättre. Kanske till och med en roligare roll på sikt, men det är väldigt svårt att avgöra. Jag tror jag hade fått nästan samma frihet i hur jag jobbar men är svårt att vara säker, känns svårare att vara lika fri om man blir mer verksamhetsnära, mindre teknisk, och då ska sitta i allt för mycket möten. Men jag gillar absolut min potentiella chef och kollegor.

Jag har civ ing utbildning och 3.5års erfarenhet, är 30 år. Har gått upp så mycket i lön sedan jag började jobba att jag egentligen är mycket nöjd även om jag stannar på 60k. Men kanske ångrar det längre fram om jag inte tar en sån här chans. Finns en liten chans att jag kan hoppa på deras tåg om ett år istället, när jag eventuellt stagnerat lite och känner att min nuvarande roll börjat bli tråkig. Det hade nog varit det optimala för mig men är väldigt osäkert att de skulle gå.

Har ni några tankar? Är det för lite löneökning för att byta? Vad kan va värt att tänka på för att kunna ta ett bra beslut?

1 gillning

Dessa frågor är alltid omöjliga för utomstående att svara på eftersom det är en emotionell fråga som du försöker rationalisera med plus / minus-argument.

Jag skulle snarare titta efter svaret i frågor som:

• Hur vill du att livet ska kännas? Hur tror du att det kommer kännas på de olika arbetsplatserna?

Föreställ dig att det har gått 5 år:

• a) och du har bytt, hur tror det känns på den nya arbetsplatsen?

• b) om du inte har bytt, hur känns det på den nuvarande arbetsplatsen?

1 gillning

Vad vill du göra mer av på jobbet? Vad vill du göra mindre av?

Om du tänker tillbaka till den roligaste tiden i ditt arbetsliv vad gjorde du då?

Om du fick drömma om den ultimata arbetssituationen, hur skulle den se ut?

Tack för era frågeställningar! Jag svarar på dem och tänker högt här men förstår att det inte direkt går att vägleda som utomstående.

@janbolmeson
Svåra frågor.

I stort vill jag att livet ska kännas som det gör nu, men kanske hade kunnat ha lite närmre relationer med mina kollegor, idag är jag inte särkilt tight med någon, delvis för att kollegorna är äldre och delvis för att jag är sådär på att lära känna nytt folk.

Skulle säga att jag tror att arbetet på den nya arbetsplatsen kommer kännas bättre på sikt, sig 9 av 10 poäng. Men problemet är att det bara blir en gissning medan på nuvarande arbetsplats är jag rätt säker på att det kommer kännas 7 av 10 poäng.

Därför lutar jag nu åt att stanna då jag inte är benägen att ta risken att det inte känns särkilt bra på den nya arbetsplatsen. Det blir inte värt att chansa när jag vet att jag är nöjd där jag är. Är kanske emotionellt, typ: det känns bäst att stanna för att det är tryggast och bra nog här. Detta trots att jag inte har ansvar för barn eller annat så kan väl egentligen ta risker.

På nuvarande arbetsplats kommer jag fortsätta utvecklas tekniskt vilket jag vet är kul men vilket inte belönas väl med högre lön framöver. På nya arbetsplatsen får jag större bredare ansvar vilket kanske är kul och kommer belönas väl med högre lön framöver. På nya arbetsplatsen finns även risk att jag tappar en trygghet, nämligen den tekniska spetskompetensen, den är väldigt enkel att “bevisa” medan det är svårare att “bevisa” att man är duktig på att ta stora beslut.

Även om jag väljer att stanna nu tror jag att jag kommer byta till något annat inom 5 år.

@Pareto
Vill mer bygga nytt, mindre rensa upp gammalt. På nya hade det faktiskt blivit precis det. Dock hade bygga nytt delen varit väldigt begränsad/basic första åren.

Den roligaste tiden var nog perioder då jag jobbat tillsammans med 1-2 andra, jobbat med ett projekt där saker gått väldigt bra och vi lyckats hålla högt tempo. Men jag behöver också perioder av lågt tempo.

Ultimata arbetssituation, ser två scenarion just nu.
A. Jobba i ett team med tekniskt väldigt duktiga personer, gärna duktigare än jag, där några är jämngamla och där vi har gemensamt ansvar. Tror vi hade kunnat vara väldigt produktiva och det hade varit kul att lära av andra mer. Än så länge får jag för det mesta googla/testa mig fram.
B. Vara ensam tekniskt ansvarig för rapportering till ledning, men ha väldigt bra förutsättningar i form av bra datakvalitet, dokumentation etc. Så att det faktiskt reletivt enkelt går att göra bra saker.

Inget av jobben uppfyller egentligen något av ovan scenarion.

1 gillning

Hej,

Om någon mot förmodan skulle va nyfiken kan jag berätta att jag valde att stanna på min nuvarande arbetsplats. Än så länge känns beslutet riktigt bra!

Eller det var snarare en överenskommelse med konkurrenten om att det passar bättre tidsmässigt om ca 1 år. Då kanske jag känner mig mer klar på nuvarande arbetsplats, och de har lyckats skapa lite bättre förutsättningar för mig att göra ett bra jobb hos dem. Så vi ska höras igen i framtiden och se om det passar bättre både för dem och mig då.

4 gillningar

Grattis till att ha vågat ta ett beslut som känns bra fördig i stället för pengar/ansvar!