Hej!
Vill bolla lite kring om det är värt att byta jobb.
Nuvarande lön: 60k + 3.5k bonus.
Erbjudande konkurrent: 65k ingen bonus (Kan möjligen pusha upp lite till, kanske 67k). Hos konkurrenten tror jag även framtida löneökning är bättre.
I övrigt är arbetsförhållanden likvärdiga, tjänstepension/föräldraledighet/semester etc.
Nuvarande jobb: Jag jobbar med Business Intelligence (Skriver SQL & gör rapporter till ledningen) på ett stort företag. Jag är viktig och driver teknisk förändring i vårt BI-arbete. Vi ligger i framkant inom vår nisch och nyttjar nya spännande verktyg (dbt, databricks m.m.). Jag har under mina två år här dragit mig till tekniska saker snarare än verksamhetsnära saker eftersom det är kul och känns tryggt. Jag kan inte förvänta mig särkilt mycket löneökning eftersom jag redan ligger långt över kollegor och det finns inget naturligt nästa steg i form av ny position. Jag trivs väl och är väldigt fri, jobbar hur, när och var jag vill, och i princip i vilket tempo jag vill.
Hos konkurrenten: Här hade min tekniska utveckling stannat av eftersom de ligger långt efter oss. Hade förmodligen tagit ett par år att komma ikapp och bygga upp en miljö likvärdig den jag arbetar i idag, kanske finns inte ens behoven för lika avancerade lösningar. Men förutom det tekniska känns det som ett klart steg upp där ansvaret är stort och framtida löneökning hade varit bättre. Kanske till och med en roligare roll på sikt, men det är väldigt svårt att avgöra. Jag tror jag hade fått nästan samma frihet i hur jag jobbar men är svårt att vara säker, känns svårare att vara lika fri om man blir mer verksamhetsnära, mindre teknisk, och då ska sitta i allt för mycket möten. Men jag gillar absolut min potentiella chef och kollegor.
Jag har civ ing utbildning och 3.5års erfarenhet, är 30 år. Har gått upp så mycket i lön sedan jag började jobba att jag egentligen är mycket nöjd även om jag stannar på 60k. Men kanske ångrar det längre fram om jag inte tar en sån här chans. Finns en liten chans att jag kan hoppa på deras tåg om ett år istället, när jag eventuellt stagnerat lite och känner att min nuvarande roll börjat bli tråkig. Det hade nog varit det optimala för mig men är väldigt osäkert att de skulle gå.
Har ni några tankar? Är det för lite löneökning för att byta? Vad kan va värt att tänka på för att kunna ta ett bra beslut?