Jag behöver lite hjälp med input från forumet. Jag har idag en tjänst som extern VD på ett mindre företag inom logistiksektorn. Jag har helt enkelt tröttnat på att alltid behöva vara tillgänglig, oavsett tid på dygnet och när på året och utan hänsyn till om jag är sjuk, föräldraledig eller har semester. Har därför letat ny tjänst och fått två erbjudanden som jag nu har väldigt svårt att välja mellan. Jag har satt ihop en lista med Pros&Cons för att hjälpa mig i mitt beslut men känner mig fortfarande ganska villrådig. Det är därför jag ber om input från forumet, antingen om ni skulle kunna säga vilken tjänst ni - med hänsyn till nedanstående stycken - tror att ni hade valt i min situation, eller kanske genom att komma med frågor eller “tankespjärn” som kan få mig att begrunda aspekter jag hittills har missat. Oavsett vilket val jag gör, så måste jag lämna besked nu på måndag 24/1.
Kort om mig själv: jag är snart 42 år gammal, utan formell utbildning i bagaget (inte ens en gymnasieexamen) och har en introvert personlighetstyp samt därtill en mild form av ASD (tidigare ofta kallad Asperger).
Den vänstra kolumnen avser ett erbjudande från min nuvarande arbetsgivare, medan den högra kolumnen avser ett erbjudande från min föregående arbetsgivare.
Erbjudandet hos min nuvarande arbetsgivare skulle innebära i stort sett samma arbetsuppgifter som jag har idag, men med kraftigt minskade krav och förväntningar på tillgänglighet utanför arbetstid. Jag trivs till största delen bra och finner arbetsuppgifterna intressanta. Efter snart ett år som VD har jag lyckats göra en ordentlig turnaround med företagets finanser, som när jag började var nästintill konkursmässigt. Det kommer bli en hyfsad vinst för 2021 och om inget dramatiskt inträffar så ser 2022 ut att bli ett rekordår resultatmässigt. Företaget har cirka 25 st anställda.
Erbjudandet hos min föregående arbetsgivare skulle innebära helt andra arbetsuppgifter än vad jag har i dagsläget, men delvis samma som jag hade under min tidigare anställning där. Då arbetade jag istället i rollen som projektledare och BA. Jag trivdes på det hela taget mycket bra hos denna arbetsgivare men började på slutet tröttna på just de arbetsuppgifter jag hade då. Jag känner många betydelsefulla kollegor inom organisationen, både i Sverige och internationellt, och är väl bekant med företagskultur, policies, etc. Denna arbetsgivare har haft en uttalad önskan att rekrytera tillbaka mig ända sedan jag lämnade för snart ett år sedan. Företaget har tiotusentals anställda, koncernen räknar hundratusentals.
Det skiljer endast en tusenlapp i månadslön mellan de två erbjudandena, och jag har medvetet utelämnat den aspekten ur jämförelsen då jag inte vill att en så liten skillnad ska påverka mitt val. Samtliga Pros&Cons är listade utan inbördes rangordning i form av vad jag tycker är viktigtast eller mindre viktigt. Vissa Pros eller Cons leder per automatik till en motsatt Pro eller Con, som exempelvis med övertidsavlösningen.
Kom gärna med frågor om det är något ni undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan.