Hjälp mig förbereda mig inför intervju!

För att man vill ha pengar?

3 gillningar

varför inte beskriva positionen för chatgpt och be om exempel på frågor som kan dyka upp på en intervju

du kan börja med något som detta
can you help me prepare for a job interview as a “information om jobbet” at “på företag”

1 gillning

Många bra och relevanta svar.

Kan bara tillägga att även företaget skall sälja sig till dig - ställ gärna frågor som “Varför skall man börja jobba på företaget”. Fråga trevligt och nyfiket. Visar att du är intresserad av att det skall fungera för bägge parter.

Sedan mina käpphästar: När du är redo läs in hela forumtråden i ChatGPT ( eller liknande ) och be den sammanfatta vad alla bidraget med så du får en överblick.

Guld värd är att testa att bli intervjuad av någon som gjort intervjuer så att du får vana och känna dig säker.

Hittar du ingen kan du be en AI-robot hjälpa dig med intervjua dig. Läs in allt du vet om jobbet och jobbannonsen och kanske den här tråden och be sedan AI-roboten intervjua dig för anställningen.

Tycker du att det är jobbigt att skriva svar på alla frågor och mata in all text kan du - som jag ofta gör - tala in texten så konverterar AI-roboten till text.

Du kan även be AI-roboten att summera resultatet efter intervjun och be den berätta vad den tycker är bra eller vad som skall förbättras.

( Jag är 80+ så det blir inga fler jobbintervjuer - men jag har testat att hjälpa mig med att förbereda andra knepiga samtal och jag är supernöjd med resultatet ).

Men försök även att hitta en LIVE-person som kan intervjua dig - det är guld värt.

3 gillningar

Glöm inte bort att intervjun är till för dig också, du ska intervjua en potentiell framtida arbetsgivare.

När jag ändrade mitt synsätt på arbetsintervjuer till att det är jag som ska intervjua dem så gick allt mycket lättre. Ställ relevanta frågor kring varför du ska arbeta hos dem och vad deras svagheter och styrker är som arbetsgivare.

2 gillningar

Stämmer bra och det är lätt att glömma! Sen blir det en svår position att hålla om man inte har några alternativ, men jag ska försöka ändå:)

Tack! Bra svar:) Använder ChatGPT dagligen till olika saker, och har redan börjar be den om hjälp med detta:)