Snart nyexad civilekonom — Eftersöker tips på en tuff arbetsmarknad

När jag började söka jobb hade jag, som många andra unga, ganska höga ambitioner. Jag sökte främst till välkända konsultbolag och attraktiva roller inom ekonomi och finans. När avslagen kom tänkte jag att det nog framför allt berodde på att jag inte hade avslutat studierna ännu.

Efter ett tag pratade jag med personer som varit ute längre i arbetslivet. De var ganska raka och sa att jag behövde sänka kraven, sluta jaga drömjobbet direkt och i stället fokusera på att få en första relevant ingång.

Det gjorde jag.

Jag började söka bankkundtjänst, backoffice, handläggning, junior AML, ekonomiadministration och andra juniora roller. Men även där får jag nästan bara standardmejl om att arbetsgivaren har gått vidare med andra kandidater.

Förra terminen skrev jag klart mitt examensarbete och nu återstår bara en valbar kurs på 30 hp innan civilekonomprogrammet är helt avslutat. Kursen kräver väldigt lite tid och jag är tillgänglig för heltidsarbete. Skriver även nu “ekonomiprofil” istället för “student”.

I början av studierna jobbade jag främst på lager. När jag insåg vikten av relevant erfarenhet började jag parallellt arbeta som privatlärare inom ekonomi och administratör på Transportstyrelsen. Jag engagerade mig även i en styrelse inom Akavia för att bygga mer relevant erfarenhet vid sidan av studierna.

Jag förstår att arbetsmarknaden är svag, men det är inget jag kan påverka. Jag vill inte heller fastna i att klaga, utan försöker förstå vad jag faktiskt behöver göra annorlunda och anpassa mig.

Vad hade ni gjort i min situation? Söker jag fortfarande fel roller?

3 gillningar

Bara fortsätt sök fler jobb inom din bransch, sök på alla orter och var beredd på att flytta. Jag fick mitt första jobb för två år sen och jag sökte strax över 100 tjänster över hela landet innan det landade.

5 gillningar

Du har rätt. Måste nog söka på fler ställen än Stockholm. Tanken var att flytta dit, men det är nog enklare efter att man faktiskt landat det första jobbet. Får jag fråga hur det jobbet var i relation till dina förväntningar?

1 gillning

Har du examen med toppbetyg från HHS, eller nätt och jämnt avklarad utbildning från Träskbyhults högskola? Det är en glidande skala däremellan och vill du ha skarpa råd får du nog vara lite tydligare i din beskrivning.

2 gillningar

Tajming i konjunkturen betyder tyvärr mycket. Kanske plugga ett år till? Ditt CV ser mycket bättre ut utan stora hål för att söka jobb.

1 gillning

Civilekonom från örebro universitet med en termin kvar med en valbar kurs, sen har jag civilekonomexamen

Jag förstår. Tycker du att ett år till av plugg är bättre än att t.ex jobba på ställen som egentligen inte översätts så bra till ekonomjobb?

Ja. Storyn blir att du kompletterar din examen med någon kurs (som du kanske inte ens avser att slutföra) och har ett extrajobb vid sidan av. Din kompetens till bolaget är alltså helt färsk, så som i den senaste kunskapen som är tillgänglig.

Se till att kursen är relevant ur någon aspekt.

1 gillning

Ja, då är du alltså inte klar. Gör färdigt studierna och sök mer jobb. Skippa managementkonsultbyråerna om du inte har toppbetyg och ett i övrigt pimpat CV.

2 gillningar

Nätverka. Nätverka. Nätverka :sweat_smile:

Min erfarenhet är att många får jobb mha nätverk, gemensamma bekanta/kollegor osv

• Dels använd nätverket för att fiska upp jobb på gång, företag med behov
  • Dels använd nätverket för att försöka få fram ett hjälpande ord till rekryterade chef när du mer kallsökt ett jobb

Och såklart ring och prata med kontakterna som nämns i annonser när det är kallsök. Visar initiativförmåga och du kan få reda på bra info inför ev kommande intervjuer

Samt ha tålamod. Själv kom jag ut i 90tals krisen och det tog flera år att få ett bra jobb.

Rådet att hoppa in på vilket ekonomjobb som helst (i princip) är vettigt. Ger arbetslivserfarenhet och referenser. Men helst ska det vara en tjänst som kräver den typen av utbildning för att det ska vara relevant erfarenhet för andra ekonomtjänster i framtiden.

Men visst man måste försörja sig så alla jobb är ju bra. Om det är helt utanför det du pluggat så ligg på för att skaffa ett jobb som kräver ekonomiutbildning så fort som möjligt så du bygger relevant arbetslivserfarenhet

4 gillningar

Det låter rimligt. Jag tänker att det kanske får bli en sista utväg eftersom jag nu ändå har en termin kvar. Det är en valbar kurs och jag valde då en väldigt enkel kurs där jag knappt behöver plugga då tanken var att jobba parallelt. Om jag inte lyckas landa något jobb så kommer jag definitivt göra som du säger och plugga ett år till! Vad tycker du om det

Det var över förväntningarna, främst pga inte så höga förväntningar.

Med tanke på att du har 30hp valfri kurser kvar, kan du inte söka praktik för en del av poängen?

1 gillning

Det låter rimligt, och har varit inne på samma spår. Var inne ett tag på LinkedIn och försökte skriva till alla möjliga typer av människor inom området. Försökte visa nyfikenhet och initiativ. Det jag dock märkte var att det kanske blev lite tydligt att jag inte tillförde något värde och mest bara sökte råd. Har du något tips när det kommer till att nätverka? Var och hur?

1 gillning

Det var precis min tanke! Att sista kursen som är valbar skulle vara praktik och att jag därifrån förhoppningsvis kunde komma in på den praktikplatsen med ett jobb. Men sökte praktik i över ett år innan dess och hittade inget till när ansökningarna stängde för valet av kurs, så har istället valt kreativt skrivande som knappt kräver plugg då tanken är att jobba paralellt. Vad tycker du om det beslutet

Jag ville bara tillägga att arbetsmarknaden verkligen är usel just nu för dem som är i början av sin karriär. I själva verket är det enda man kan göra att söka fler jobb och på fler orter. Jag har vänner som har tvingats flytta utanför Stockholm, och jag har också kollegor med över tio års erfarenhet som har svårt att hitta ett nytt jobb efter sitt nuvarande. Det är en svår tid för många, men man behöver bara lyckas en gång.

3 gillningar

LN är i min mening bara för självförhärligande :sweat_smile:

Fysiskt nätverk. Studiekamrater och andra kompisar är de bästa men i princip alla man känner, att ta chansen att ses och då säga att man är öppen för jobb. Olika typer av event där man kan träffa relevanta människor men då måste man såklart trivas med att kontakta okända. Det är väl detta jag tänker på i första hand.

1 gillning

Kämpa på!

Ringer/kontaktar du alla kontaktpersoner på jobben du söker?
Det är ett klassiskt tips men fungerar väl.

Jag har själv anställt många genom åren och det är förvånansvärt få som kontaktat mig utan 90% skickar bara in de obligatoriska dokumenten, inte sällan standarddokument som inte är anpassade till tjänsten de söker.

Skicka in dina dokument som såklart skall vara anpassade för jobbet du söker! Gå igenom annonsen så att du ser att ditt brev svarar på de egenskaper som arbetsgivaren söker.
Fastna INTE i långa utläggningar om varför du inte har något som nämns i annonsen. Fokusera enbart på dina förmågor och det du kan bidra med!

Ja, det tar tid. Nej, det är ingen garanti att du får jobbet men utan att göra såhär är du närmast chanslös.

Skicka in tidigt i processen, många arbetsgivare anställer löpande och ofta är det informella beslutet redan tagit när ansökningstiden går ut.

1-2 arbetsdagar efter att du skickat in ansökan kontaktar du arbetsgivaren och kollar så att ansökan har kommit fram och om de har sett den. Behöver inte vara långt samtal utan här vill du att arbetsgivaren skall plocka fram DIN ansökan och blir intresserad av den.
Kort trevligt samtal räcker. Börjar INTE böna och be om att få jobbet.

Mail går bra i nödfall men ring, ring, ring! Det ger bäst effekt att använda telefonen.
När du ringer, se till att tänk på vilken tid du ringer.

Ca 13-14 är bäst
På morgonen är alla stressade över det som måste göras under dagen, innan lunch är folk hungriga och griniga. Efter 14 börjar folk gå hem, om de är kvar så är de stressade över det som måste bli klart innan de går hem. :slight_smile:

När du kommer på intervju: Passa tiden!!!
Jag blir helt galen på folk som inte passar tiden på en intervju. Lagom är att dyka upp 10 min innan utsatt tid.
1,5 timme innan som är mitt rekord går bort.
Om du är så tidig så vänta inte på företaget utan gå in på något café eller liknande i närheten.
OM något händer så att du inte kan passa tiden. RING, RING, RING!

Lycka till!

9 gillningar

Där sa du något! Man behöver bara lyckas en gång. Nog dags för mig att söka utanför

Hahah där är också anledningen till varför jag inte är lika aktiv på linkedin. Ska hitta events osv som du säger

1 gillning

Tack så jättemycket för insikterna, det uppskattas enormt! Kommer ta till mig att faktiskt återkoppla och ringa. Har gjort det ett par gånger men absolut inte på varje ansökan. Vad tycker du kan vara bra att säga när man ringer de nån dag efter ansökan? Bara att fråga om den kommit fram alltså?

Går det förresten bra om jag skriver till dig privat för lite frågor? Du verkar väldigt insatt!

1 gillning