Vad är era bästa knep för att skriva ett riktigt bra CV? Och finns det några bra mallar för det?
Det finns säkert många åsikter men här är min:
CV ska vara kort och relevant, helst max 1 A4. När man sitter på andra sidan har man otroligt lite tålamod med att läsa sida upp och sida ner. Var mycket tydlig, kortfattad och håll CV’t lättläst framförallt.
Det personliga brevet bör också vara max runt en sida, gärna lite kortare i min smak. Förklara vem du är, varför du är intresserad av jobbet och varför du skulle bli en tillgång till teamet. Prata inte allt för mycket om vad du gjort i detalj här, utan sälj in dig som en tillgång till teamet på ett lite luddigare sätt.
Mall är svårt. Jag tror ärligt talat att en diskussion med chatGPT kan vara snabbast väg till mål numera, men se till att språket inte blir för stelt och högtravande om man går den vägen.
Glöm inte referenserna om du har några!
Glömt exakta termen för det men det går att optimera sitt CV så att det kommer högre upp i diverse CV system vilket ökar chansen att få prata med en människa. Kan vara bra att kolla upp om du söker på större bolag där sådana system oftast används för att rensa ut.
Edit:
ATS heter dessa system. Givetvis finns det numera andra produkter som kan kolla att ens CV är ATS fördelaktigt för rollen man söker. T ex https://cultivatedculture.com/resume-scanner/
Finns ingen anledning att inte använda dessa verktyg samt t ex AI när arbetsgivaren redan gör det.
Eftersom 22-åriga dottern söker många jobb just nu…
”Kvantifiera & exemplifiera” det du vill lyfta fram som du tror är värdefullt. Man kan ju vara ”budgetansvarig” både över klasskassan i 9:an och över 10 miljarder på ett internationellt företag, men viss skillnad… samma sak om man varit chef.
VÄLJ UT det som är mest relevant för jobbet. Ta inte med ALLT varje gång. Ofta är det senaste betydligt mer intressant än det äldsta i tidsordning.
Läs igenom annonsen NOGA och sen noga EN GÅNG TILL! Försök sen koppla/vinkla innehåll&uttryck så du visar hur dina egenskaper matchar det de söker. Dvs både hur du matchar jobbet och hur jobbet matchar dina önskemål. Obs! Akta dig dock för floskler och allmänna modeord som är i ropet.
Skriv KORTFATTAT och KÄRNFULLT men undvik floskler eller allmänna svepande formuleringar. Skriv t ex inte att du är stresstålig, BESKRIV i stället en SITUATION som du hanterade bra under stress. Ska du kunna ha många bollar i luften eller kunna improvisera. Ge då exempel på det men generellt försök göra det lite subtilt och snyggt. Undvik ”pang på rödbetan” och att bocka av annonsens olika önskemål som en frågelista…
Inte ljuga eller försköna MEN välj lämlig beskrivning som troligtvis skapar ”rätt associationer i läsarens huvud”. Se INTE ned på eller förringa dina egenskaper/erfarenheter! Du kan ju t ex skriva ”jobbade under en kort och lärorik period som…” För att beskriva ett kort jobb/praktikplats men som ändå är relevant.
Man måste INTE uppfylla exakt alla krav för att söka ett visst jobb. Vissa egenskaper kan väga upp andra! Vill man ändå kommentera en viss sak som saknas kan man säga att man ”är villig att lära sig om xxx”.
Kör RÄTTSTAVNINGSPROGRAM! och kolla att mail/telefon mm är korrekt.
Ha med en punkt ”Övrigt” på slutet av CV’t. Där kan du t ex ta med körkört, språkkunskaper, speciella intressen/erfarenheter, när du kan börja på nytt jobb, om du främst söker heltid osv. Du kanske har någon specifikt intresse/hobby som INDIREKT lyfter fram en egenskap? Vår dotter har t ex SM medalj i bågskytte. Skriver hon det inser man att det kräver en viss träning, förmåga att koncentrera sig, kunna vara noggrann/finslipa detaljer osv =egenskaper som är värdefulla på vissa jobb hon söker. Samma sak att hon varit Scout i närmare 15 år och var funktionär på Världsscoutlägret i Korea i år. Det ger också indirekt en bild av vissa egenskaper som förknippas med det.
ANPASSA personliga brevet och CV du skickar iväg så du inte skickar samma till alla. Efter du sökt ett par jobb har du en bra grund att ”plocka ihop” från för att det ska gå smidigt.
Jag har mitt CV uppdelat i två avsnitt. ERFARENHET och UTBILDNINGAR. Ofta är utbildningar viktig för vissa jobb eller tidigt i arbetslivet. Senare i arbetslivet är oftast erfarenhet/jobb och då senaste jobbet av stor vikt.
Vänta INTE till sista ansökningsdagen! Många börjar ta tag i processen före dess.
CV & personligt brev är delvis för att checka av att du passar för jobbet MEN du måste väcka intresse att de ska VÄLJA UT JUST DIG att komma till intervju. De ska alltså komma ihåg dig och vilja veta mer om dig! (De flesta som söker uppfyller trots allt ungefär kraven för jobbet)
Att låta andra läsa det personliga brevet och ge input. Helst inom samma bransch som kan lyfta/förtydliga och komma med synpunkter.
Sen också hålls det relativt kort. Jag skulle säga runt 1/2 sida.
Om du kan, berätta gärna även vad du tror att du kan bidra med framgent. Som de andra skriver - håll det även kort.
Jag själv uppskattar även CV och personligt brev som är framåtriktade och som berättar mer om vad man kan och vill åstadkomma än vad man har gjort. Eller helst väva in det man har gjort som en bakgrund för vad man vill göra framgent.
Åh vad ni är snälla! Klockrena svar, tar verkligen emot det med stor tacksamhet! Jag ska sitta och jobba lite med att få fram ett CV & bollar gärna med någon av er när jag är klar, om ni kan tänka er att ge direkt feedback
Absolut. Dela gärna med dig så får du nog många svar.
Det finns olika kulturer i olika branscher och sammanhang. Söker du ett jobb som registrator på kommunen så är det en viss form som är den bästa. Söker du istället jobbet som “Skapande kulturpedagog” på något mer kreativt ställe så blir läget klart annorlunda. Att ha ett enda format och tänka att det är “det bästa” är alltså feltänkt.
Jag har hållit på och “processat” min CV och mitt brev i flera omgångar. Det har varit ett omfattande jobb. Ofta har fokus förändrats, både gällande vilka jobb jag har sökt eller vad jag velat uppnå. Jag har därför gjort om allting för att framhålla de specifika sakerna.
Om jag ska komma med några generella rekommendationer så skulle det vara:
- Undvik att ha med samma information i CV och personligt brev.
- Var noga med vad du har lärt dig i olika roller, även om det handlar om “mänskligt” lärande och inte saker relaterade till att lösa specifika uppgifter.
- Var noga med vad du har för mål. Undvik svammel utan försök vara så specifik som möjligt. Var öppen för att ljuga lite (inom rimliga gränser). Försök få det till att jobbet du söker är “drömjobbet”.
- Presentera din historik i ljuset av att jobbet du söker är “drömjobbet”. Alla jobb du haft och allt du har gjort på fritiden har så att säga varit steg på vägen för att få just det här jobbet.
Ovanstående bygger på att det du söker rent faktiskt är ett riktigt bra och spännande jobb. Samtidigt är det ofta de jobben som det är konkurrens om. Om du söker ett halvtrist “brödjobb” är det ofta inte lika noga att ha handlingar i toppklass.
Som JesseX skriver, det är väldigt varierande från arbetsplats.
Men jag kan försöka ge ett exempel på ett såkallat avrop (kommuner)
Allting som nämns i ett avrop måste man kunna hänvisa till hur man har jobbat med då regioner och kommuner måste kunna visa upp varför de valt en viss kandidat.
Dvs hur man har jobbat med en teknik, vart och när.
Jag brukar säga som såhär, våga visa att du är senior i din roll istället för att banta ner ett CV, är man senior så kommer erfarenheten inte få plats på en A4.
Avrop är en lite speciell grej eftersom det där handlar om att visa upp en sakkompetens på ett ganska fyrkantigt sätt, inte att du är den absolut mest motiverade och lämpade personen för att jobba med en viss grej.
- Ta med tidsintervall för jobb och utbildningar.
- Ta inte med jobb som är irrelevanta för tjänsten du söker
- Skriv ut hela Linkedin-länken. Det går att anpassa länken så att den inte är full med en massa siffror
- “Referenser ges på begäran” är underförstått och behöver inte ta upp plats i CV:et.
- Skippa hobbies
- Skippa office-paketet från kompetenserna
- Lägg till mjuka kompetenser som “kundtjänst”, statistik, osv
- Skriv vad DU gjorde för dina arbetsplatser, inte företagets slogan
Precis
Har man dessutom jobbat och fortfarande jobbar som konsult kan det bli ett långt CV.
Jag är inne på åttonde sidan nu och får ändå kommentarer om att den inte är tillräckligt detaljerad
Offentliga uppdrag är en mardröm att söka till.
För många “Ska krav” som alla måste vara synliga i CV:et. Andra bolag gör antaganden att du kan en viss sak eller arbetat med verktyg inom specificerade området etc.
Skriv Cv och personligabrevet sen låter du chat gpt renskriva dem och kanske förbättra texten i cv och personligabrevet.
Ingen vill läsa ett brev där det är massa upprepningar av ord tex jag, och, man
jag tycker novoresume är väldigt bra. Kör alltid med deras template.
Nu när det finns AI som chatgpt så har jag kunnat skapa väldigt imponerande cv och personliga brev med det, men de som varit lite svårt är att skriva rätt text in i chatten för att få ut bra resultat. Sen så har jag testat en hel del tjänster, en av de bästa hitills var en tjänst som heter beelist.co som är på svenska där de har ai som skapar cv punkter åt dig men även personligt brev, kan rekommendera om man inte orkar sitta och skriva i chatgpt exempelvis det var i alla fall gratis, många tar betalt för varje cv eller i månaden typ, hoppas det hjälper!
En fråga till er alla som är rekryterande chefer eller jobbar med rekrytering. Hur ser ni på det s.l personliga brevet.
Ska det vara personligt eller går det bra att det är generellt? Jag tycker det känns lite fattigt att läsa dessa standardiserade brev som kan gå till vilken arbetsplats som helst. Min kollega från TA nämnde att de har pratat om att skippa brevet framåt eller göra det frivilligt.
Känner själv när man går hundratals ansökningar att någon som tänkt till och vet varför den vill jobba här och kan kommunicera det effektivt är värdefullt.
Behöver inte vara långt och gärna inte med samma struktur och innehåll som alla andra (dvs sök inte på Google efter bästa sätt att skriva pb, eller för mkt känsla av chat-gpt).
Men hur tänker ni andra?
Det var min första tanke när jag läste utkastet. Jobbet på Ellevio är ju bättre beskrivet längre ned. Jag vet inte vad en researcher gör mer än översättningen av det engelska ordet.