Ultimata Guiden till ett bra CV

Efter att slentrianmässigt ha skickat ännu ett Canva-designat CV fullt av ikoner, progress bars och märkligt placerad data rakt ner i papperskorgen tänkte jag dra mitt strå till stacken för att göra något åt saken.

Här kommer fyra skarpa tips från mig - som har sett alldeles för många CVs - och varför de verkligen spelar roll för mig som hiring manager (och varför allt annat riskerar att få ditt CV att landa längst ner i högen).

Alla ni andra här som också anställer eller jobbar med TA, bidra med era egna tips eller skjut mina i sank om ni så önskar. Om bara en person läser tråden kanske vi hjälper oss själva.

1. Ren, logisk struktur

Varför jag bryr mig: Som hiring manager skummar jag snabbt igenom 50–100 CV:n per öppning. Tydliga sektioner (“Erfarenhet”, “Utbildning”, “Kompetenser”) och konsekvent formatering gör att jag omedelbart hittar det jag söker.

Vad som händer annars:
Om du istället överlastar med grafik och ostrukturerade block tvingas jag söka efter guldkornen, och hinner oftast låta bli.

1. Resultat i fokus

Varför jag bryr mig:
Generiska ansvarsbeskrivningar säger inget om hur du faktiskt bidragit. När du skriver “ökade MRR med 30 % på sex månader” vet jag exakt vilken effekt du kan ha hos oss.

Vad som händer annars:
“Ansvarade för försäljningssiffror” är både vagt och svårt att jämföra – och då blir din ansökan omedelbart mindre intressant.

1. Skräddarsy per roll – med din egen databas + AI

Hur:
Samla alla dina erfarenheter, färdigheter och resultat i ett komplett dokument som en “databas”. Kopiera in jobbannonsen + din databas i en AI-prompt och be den generera ett CV efter din uppsatta struktur.

Varför jag bryr mig:
Då får jag ett CV där varje punkt är direkt relevant för just den roll jag annonserar. Jag slipper scrolla förbi tidigare sommarjobb eller irrelevanta projekt.

Vad som händer annars:
Om du bara byter några nyckelord manuellt riskerar du att missa viktiga meriter – och jag missar dem också.

4.Konkret och koncis

Varför jag bryr mig: Jag har ingen tid att lusläsa långa dokument. Två sidor MAX tvingar dig att fokusera på det som verkligen sticker ut.

Vad som händer annars:
Ett fylligt CV med “allt” gör det svårare för mig att urskilja dina topp‑meriter, och risken är att jag går vidare till nästa kandidat.

Har full förståelse för att branscher skiljer sig åt, och att det i vissa yrken kan vara uppskattat med ett färgglatt och estetiskt CV.
Skriver bara ur mitt perspektiv som ffa omfattar sales, operations och finance.

12 gillningar

En bra modell kan vara att skriva ner punkter och sedan låta AI sätta ihop det till något bra. Min egen erfarenhet är att AI är betydligt mer benägen att skriva svulstiga och tydliga saker än vad jag själv är. Jag antar att det är något Jante-arv man bär med sig som svensk.

Min fru som anställer folk på ett av dom största företagen i Sverige har en regel som hon håller benhårt

Vid minsta misstanke att CV:t är AI-genererat åker det i papperskorgen.

Hennes motivering är att ”Orkar dom inte ens skriva ett CV själva så orkar dom inte jobba här”

10 gillningar

Bra initiativ! Det är helt OTROLIGT hur många CV:en som framhäver kandidatens kvalifikationer på absolut sämsta tänkbara sätt idag (om det ens går att få en sammanhängande bild av vad kandidaten ifråga egentligen presterat utan att behöva lägga flera minuter på att gå igenom vad det är kandidaten egentligen försöker beskriva) - vilket är väldigt märkligt eftersom det finns närmast hur mycket tips som helst tillgängliga på Internet som beskriver ungefär det du tar upp i tråden här ovan.

Det låter som om hon är dålig på sitt jobb i så fall. Hoppas att jag aldrig behöver jobba på det företaget. Otroligt många intelligenta och högpresterande kandidater som man missar med en sån klumpig regel. Dels mina autistiska kollegor, som ofta låter lite AI-lika i sin egenskrivna text, de skulle sållas bort helt i onödan. Dels mina högpresterande kollegor som får mycket gjort med hjälp av AI, utan att fuska.
Hela poängen med att ha en mänsklig rekryterare istället för en AI är ju att man vill hitta de där kandidaterna som är bra på jobbet som de andra arbetsgivarna har missat.

2 gillningar

CV:n har jag själv behållit modellen från före AI. Jag är osäker på om AI skulle kunna göra den så mycket bättre. Jag har en specifik tanke med hur CV:n ser ut och har flera versioner för olika typer av tjänster.

För brevet har jag på senare tid använt AI. Jag har lagt in själva annonsen och en lista med punkter (saker jag vill ha med) . Sedan har jag genererat två eller tre olika personliga brev. Ett har varit mer formellt, ett annat mer lättsamt osv.

I slutänden har jag satt mig och pusslat ihop en slutversion där jag blandat bitar från AI-versionerna med egna bitar. För varje fråga har jag tagit den modell/strategi som jag tyckt varit bäst. Det har alltså blivit en sorts hybridversion med handpåläggning i slutänden. Även när jag valt ett AI-genererat stycke har jag gått in och bytt ut nyckelord mot de som jag vet är de rätta i branschen. AI är inte så bra på den typen av specifik information.

Jag har fått ihop bättre brev med den här metoden än när jag försökt helt på egen hand. Kopplingen mellan annonsen och brevet har blivit mycket tydligare. Jag har också fått en mycket mer konkret och direkt beskrivning av erfarenheter och kompetenser.

Det tar fortfarande en stund att skriva ihop ett brev men i relation till resultatet går det mycket snabbare.

Det här som beskrivs i media där kandidater tagit fram helt AI-genererade ansökningar för relativt enkla jobb (?) har jag inte provat. Det låter som ett sätt att få in mycket fluff i ansökan. Det jag vill är ju att få bort fluffet.

1 gillning

Jag har nog aldrig skickat in ett längre CV än en sida. Inga staplar, inga färger eller diagram. Bara text, kort och koncist. Har fungerat bra hittills som ingenjör.

3 gillningar

Svulstig text går fet-bort. Har inte med Jante att göra det är bara dålig kommunikation eftersom svulstighet sällan efterfrågas.

Det jag syftar på är att skriva att ”Jag är bra på X” snarare än ”Jag har viss erfarenhet av X”. I relativ mening är det svulstigt, så att säga.

1 gillning

Jag förstår. Jag skulle inte kalla det svulstighet när man är rak med vad man kan, men är man tillräckligt Jante så skulle man nog det ja.

Nu kanske jag har en skandinavisk integritetskänsla, men jag har alltid svårt med att ta äran för saker när jag skriver CV

• Hade personen fullt ansvar? Kanske inte
  • Var resultatet ens kopplat till hens arbetsinsats? Vem vet
  • Var det ett marknadsläge som förändrades? Ofta
  • Var det en chef, ett nytt verktyg eller ren timing? Möjligt

Du som hiring manager, hur tänker du? Vi lever ju ändå i ett land som mer fokuserar på teamkultur och jantelag. Bör jag ändå se CV som ett säljdokument och ta äran för saker? Eller kommer det ibland upplevas amerikanskt och opassande?