Vad tycker ni - bild på sig själv på CV:t?
- Ja
- Nej
0 röster
Motivera svaret om ni vill i tråden.
Vad tycker ni - bild på sig själv på CV:t?
0 röster
Motivera svaret om ni vill i tråden.
Beror dock på. Är du en snygg ung tjej skulle det nog kunna vara bra. Allt annat ser jag verkligen ingen poöng med.
Tänker på studien dom gjorde om betyg här om dagen. Att snygga tjejer får högre betyg när dom syns. Detta borde då gälla även vid jobb sökning.
Mvh
Fredrik
Jag tycker att det underlättar när man sitter med många CV och skall försöka komma ihåg vem som är vem.
Med en bild kommer du trigga rekryterarens och alla andras förutfattade meningar (unconscious bias). På gott och ont, och oftast inte på ett sådant sätt du själv tror.
Vill du ha en rättvis rekrytering så skippa sådant. Många företag har även börjat anonymisera CV (ta bort namn/bild) för att komma till rätta med problemet.
Nej.
@Prepp har – tyvärr – rätt. Det är ytterst få tillfällen som en bild på ett CV kommer vara till din fördel. Skittråkigt, men det finns en anledning att allt fler inte ens har vettiga profilbilder på LinkedIn. Det florerar för mycket fördommar där ute.
Det är väl så, tyvärr, men det innebär samtidigt att följande inträffar: De som tror sig inte göra sig så bra på bild och/eller tillhör en grupp folk har fördomar mot eller på annat sätt är mindre önskvärd tar bort sin bild på sin CV/LinkedIn. De som är mer självsäkra och/eller inte tillhör en grupp som det finns lika mycket fördomar mot behåller sina foton.
Det innebär att de utan foton rent statistiskt plötsligt blir troligare att de tillhör en grupp man kan tänkas ha fördomar emot. Således kommer en rekryterare / företag som rekryterar och har fördomar undvika de profiler som saknar bild. Således tjänar man inte på att ta bort sitt foto; för är den som rekryterar fördomsfull så kommer personen ändå sållas bort pga ovanstående risk, och spelar fotot ingen roll (=totalt neutral och objektiv rekrytering) så kan fotot ju lika väl vara kvar.
Företaget vill väl ha en så bra rekrytering som möjligt snarare än en rättvis? Ta alla konsultbolag t.ex. Personerna som anställes kommer i behöva skicka vidare ut till kund, som kommer behöva gilla personerna. I dessa fall är hur “likeable” personen är en egenskap som behövs tas hänsyn till. Och (tyvärr) finns det en icke obetydlig koppling mellan just utseende och hur mycket en person tycks om / blir uppskattad precis som nämndes ovan med betyg etc. Jag har erfarenhet av flera rekryteringsprocesser i flera bolag. Att inte vilja ha foto på sitt CV gör ofta att varningsklockor ringer. Det är bättre att tidigt veta vad man får.
… och inte bara det, man kommer lättare ihåg ett CV med en bild, så jag säger ja.
Har man en bild framför sig är det lättare att visualisera personen som en del i företaget. De flesta människor kan ändå ta fram en bild på sig själv där man ser hyfsat “trevlig” ut, vilket räcker.
Ja är min impulsiva respons, eller att använda detta som en morot för att få till ett första möte med arbetsgivaren?
Det finns argument för båda valen i min värld.
Blev väldigt kortfattat.
Jag har inte bild och tycker inte man ska ha det. Ser inte vad det ska ge, det tar upp plats på pappret. Man träffas ju för intervju ändå.
Jag jobbar som rekryterare och håller med om att det ger ett personligt intryck med bild, MEN jag skulle ändå rekommendera att inte ha det eftersom det är inte bilden som ska avgöra om du går vidare i processen. Då är det bättre att ha en kort personlig presenation av dig istället.
Ett bra CV där du matchat dina kompetenser till tjänsten, gärna i punktform i ingressen och där under varje tjänst du haft, tydligt visar på vad dina arbetsuppgifter har varit gör att du enkelt får fram vem du är!
Nu kom jag på att jag mest sökt jobb med LinkedIn, inte CV, och där finns ju bild ändå 
Längesen jag satt med någon rekrytering. MEN, då var det önskvärt med bilder den gången. Det var ju till mångas nackdel… För i den typen av yrke det gällde då förstod de som sökte inte att semester och festbilder är till en nackdel…
Jag använder bild i min CV numera. Den bild jag använder är en jobb-bild som en kollega tog för några år sedan. Jag ser det inte så mycket som att “plocka poänger på utseende”. Däremot är själva bildformatet bra eftersom det är strikt och formellt. I den typen av roller som jag kan vara aktuell för är det bra att vara strikt och formell. Det ger rätt intryck.
Nej. Jag vill inte att mitt utseende på något sätt ska påverka om jag blir inbjuden till intervju eller inte.
Jag vill heller absolut inte arbeta för en arbetsköpare som lägger vikt vid det.
På linkedin har jag bild, eftersom folk ska kunna hitta mig om de vill kontakta mig efter en konferens (har ett ganska vanligt namn).
Fullt medhåll på det du skriver.
Nu när jag varit i svängen och sökt arbete tidigare i år är det uppenbart vilket skifte som skett. Att skicka med en bild och personlig information är något man inte bör göra. Framförallt inte om man tillhör en minoritet av något slag. Det slår tillbaka direkt och märks framförallt enligt undersökningar jag läst från stora engelskspråkiga länder, men också från svenska förhållanden.
Undantaget är om ditt utseende är ett krav för att bli aktuell för jobbet. Om inte – lämna ditt utseende och personliga intressen utanför jobbansökan.
Många CVn delas idag elektronisk, så mycket enkelt att ha med en länk till ens linkedIn, vilket en seriös arbetsgivare kommer kolla på… Då ser de också bild där.
Har ingen bild på CV’t, men självklart en bild på LinkedIn, och även en länk till min LinkedIn på CV’t.
LinkedIn funkar fint! Behövs inget mer.
Jo, nog har jag foto i CVt alltid och alltid haft 
Jag kom ut på arbetsmarknaden tidigt 90-tal när det var hundratals sökande per jobb för nyexaminerade. Man tog till alla trick i boken för att förbättra sina chanser. Tex att sätta CVt i en mapp med en liten rygg och glatt framsida så ansökan inte kunde ligga längs ner i högen bland de ansökningar som inte ens lästes.
Det var inte ovanligt att man inte ens fick ett ”tack för visat intresse”. Skämtsamma rykten om att arbetsgivare tog ett par hundra ansökningar överst i högen och slängde i papperskorgen för att man vill ju inte anställa någon som hade otur. Då var det i och för sig inte bra att ansökan låg just överst i högen 
Man luskade efter telefonnummer till anställande chef, letade upp bekanta som jobbade på företaget för att be om ett gott ord osv. Allt för att få chansen att presentera sig själv för att öka chansen att landa ett jobb.
Till slut lyckades jag snacka mig till ett 1-års vik som sedan förlängdes i ett par omgångar tills arbetsmarknaden förbättrades 4-5 år senare och jag kunde få min första fasta anställning 
Det känns som att rättviseprinciper med att inte sälja sig själv kan vara en reflektion av en extremt bra arbetsmarknad vi haft under många år. Hoppas det förblir så 
Jag skulle inte inkludera en bild på CV’t. Vill någon veta hur jag ser ut får man gå på LinkedIn eller Facebook.
Jag är också färgad av att ha bott i UK. Där kommer ett CV i princip gå direkt till papperskorgen om du har en bild på dig själv. Så var det på åtminstone en arbetsplats jag frilansade för. Det beror på att man anser att bilder kan bidra till omedveten diskriminering av arbetsgivaren.
Nej, de potentiella nackdelarna är så stora att jag låter texten tala för sig själv.
Också roligt att så många nämner LinkedIn och Facebook, vilket jag inte heller använder. Har istället ett GitHub konto man kan kika på kod och en blogg. Också utan bilder