Var en tråd i höstas om just detta och det blev nästan 50/50. Skulle önska att mest de som faktiskt arbetar med rekrytering kunde besvara denna röstning - vare sig man ska ha bild på sitt CV eller inte.
Bor i Tyskland och här sägs det ett klart Ja för Tyskland.
Roligt är att för jobb i Sverige är rekommendationen till Tyskar att “det beror på” (Sverige ett av få undantag i Europa). Så för att vara på den säkra sidan kan man skippa bild i CV men ange sin/sina sociala medier (som har bara proffisionella bilder, eller länk till din hemsida etc.
Mitt svar är nej. Jag vill inte ha information som gör att jag agerar utifrån bias. En persons utseende spelar noll roll inom det jag är verksam i. Därav är det information jag inte vill ha.
Nu kan jag inte påstå att jag är yrkesverksam inom detta på något vis men jag var med och genomförde en rekryteringsprocess en gång under ett uppdrag jag hade.
Jag vill inte minnas att jag lade någon vikt vid ifall det var bilder eller inte på de CVn som skickades in. Dock så fick man skicka med ett arbetsprov som var det som vägde tyngst för min del.
De som fick jobben (2st) i slutändan hade bilder i sina CVn om jag minns rätt. Men som sagt, det är nog bara en tillfällighet.
Det har hänt mig flera gånger att personal på andras företag tror att de får använda min bild hur som helst vilket gör mig negativ. Att jag visar min egen bild är ju en sak, men att svenskarna faktiskt beter sig som om de får kopiera allting utan upphovsrätt är väldigt skrämmande. Kanske en skillnad mot riktiga länder där befolkningen inte är laglös. För mig är det självklart att det krävs explicit tillåtelse för att kopiera in någon annans bild i mitt dokument eller i mitt IT-system. Bara för att någon mejlade mig en dokumentation så kan jag ju inte dra slutsatsen attt jag äger alla rättigheter att visa det i min powerpoint för 300 obehöriga eller spara någons foto i min databas. (se t.ex. GDPR osv)
Saknar alternativet att göra som man känner för och att det förmodligen har marginell betydelse i praktiken om man inte inte söker jobb som fotomodell eller liknande.
Jag undrar om alla som svarat på frågan egentligen jobbar inom HR. Detta då det finns regler och bestämmelser som ger en väldigt stark lutning åt ett specifikt svar i sakfrågan .
Man kan jobba med rekrytering även om man inte jobbar inom HR.
Vilka regler finns det som gör att tolkningen faller stenhårt på att man inte ska ha bild i CV:et? Tänker du på diskriminering? För jag förstår såklart att ett icke-anonymiserat CV ökar risken för diskriminering, men samtidigt så kan man inte komma ifrån att alla människor har ett namn och ett ansikte.
Från EU har det kommit två nya förordningar i spel som vi anammat också i Sverige: GDPR och ePrivacy-direktivet.
Är utseendet inte grund för urval av vem som får jobbet, skall den information helt enkelt inte samlas in
Om den ändå samlas in, måste det legitimeras, förklaras, dokumenteras och accepteras av den jobbsökande innan den informationen skickas in. Sedan måste företaget som tog emot informationen gallra den efter sina dokumenterade rutiner.
Information om jobbansökningar och de personer som skickat in dem skall skyddas och inte spridas utanför den lilla grupp som behöver processa informationen för att bestämma vem/vilka som skall få jobberbjudande.
Här är en checklista för att GDPR-säkra sin process som företag:
Detta löser ju dock de flesta applicant-tracking system redan vad jag förstår, finns många moln-baserade lösningar. Ansökningssidan där kandidaten laddar upp sitt CV innehåller en checkbox där man godkänner att datan sparas, och CV:et går sedan endast att läsas inne i systemet av HR/rekryterande chef.
Spelar det någon roll om CV:et har en bild eller inte? Övrig information i CV:et kan ju vara minst lika känslig och personlig. Finns ju säkert andra saker i CV:et som rent strikt inte används som grund för urval (hobbies etc) men som är svårt att filtrera ut.
Jag skulle påstå att all personlig data som saknar relevans ej får samlas in. Det finns olika legala grunder beskrivna för olika situationer och ingen av dem uppfyller kravet för denna typ av information i min mening.
Att en person skickar in ett dokument med en bild över den sökande, ställer högre krav på mottagaren än om det inte varit med bild. Samma gäller annan personlig data som inte är relevant till tjänsten. Är det dessutom känslig personlig data blir det ännu mer krav som företaget behöver leva upp till.
De bra implementationerna från ATS-hållet informerar helt sonika användaren att den skall undvika att dela med sig av personlig information som inte är av relevans för tjänsten.
Förutom GDPR och ePrivacy-direktivet har vi de nationella lagarna som också skall uppfyllas så klart. Om diskriminering med mera.