Ni som arbetar med rekrytering, bild på CV - ja eller nej?

Utifrån kandidatens perspektiv är det möjligt att det ger en viss fördel (tyvärr), även om jag givetvis vill framhålla att det är erfarenheter, personlighet, ambitioner och mål som prioriteras långt högre

Noll bry om bild eller ej. Snarare så att bild kan ge mer negativt än positivt. Aldrig sett ens bild och tänkt ”wow” denna måste vi kalla på intervju. Dock sett flera bilder som gett mig varningsflagg innan intervju. Har dock aldrig spelat roll om man kallat på intervju eller inte. Så skulle nog skippa bild. Jag kommer skippa det i framtiden iaf :joy:

Kul med lite diskussion kring detta eftersom Sverige inte verkar bestämt sig om man ska ha bild eller inte.

Kan tillägga att jag pratade med en någorlunda beryktad föreläsare inom coachning, ledarskap och lite av en expert inom CV. Hon har arbetat med otroligt mycket rekrytering själv men även med att hjälpa företag med rekryteringstekniker.

Hon tyckte inte man behövde ha en bild utan hänvisade till att om intresset finns så går man via LinkedIn.

Det har flera andra sagt också, min personliga konsensus är att eftersom Sverige är splittrade kommer jag välja att INTE ha bild på CV och sedan länka min LinkedIn.

Den stora behållningen från den här tråden blir nog det spännande uttrycket “min personliga konsensus”. Så nyskapande och mångbottnat, tror det har potential att slå stort.

3 gillningar

Under mina rebelliska år skapades ganska många vackra tatueringar. Vissa av dessa är….osmart placerade. Nu är ju tatueringar ganska vanligt, men skulle inte vilja förstöra första intrycket med att se ut som en kåkfarare. Jag har därför inte bild, jag skickar in cv och pratar gärna i telefon innan intervjun för att skapa en positiv bild kring mig. Kanske överdriver det där, men bättre att vara säker?

Det är svårt att ge så pass generella råd.

Olika organisationer har ju olika rekryteringsprocesser.

Tack och lov börjar allt fler organisationer bedriva mer evidensbaserad rekrytering och där är CV inte viktigt alls (att du har viss relevant erfarenhet är däremot viktigt).

Jag hade, om jag hade haft tiden, försökt anpassa mig till varje enskild rekryteringsprocess beroende på hur den ser ut.

Själv vill jag inte ens ha ett CV och då särskilt inte med bild eftersom det har noll relevans för att kunna förutsäga din möjliga arbetsprestation. Däremot är inte alla lika professionella.

1 gillning

Precis, den riktiga frågan är inte “bild på cv - ja eller nej?”,
utan snarare “cv - ja eller nej?”.

1 gillning

Försöker vara nytänkande och bidra till ett rikt och brett språk.

Sen när man lever med sitt stora ego kan man nästan kalla det för konsensus tänkte jag!

1 gillning

Numera är det väl vi som inte har några tatuerinjgar som är rebeller i takt med att det blir vanligare och vanligare :slight_smile:

1 gillning

Ja om han eller hon är någorlunda attraktiv.

Blir ett bra första intryck när man ser en snygg/stilig/sexig person.

1 gillning

https://www.riksbank.se/globalassets/media/nyheter--pressmeddelanden/pressmeddelanden/2022/220617/cv-erik-thedeen.pdf

Minimalt med fluff, fokus på meriter.

Jag har aldrig haft blid på cv, trots att jag är makalöst vacker.

2 gillningar

Med en sån där lista meriter över tidigare jobb kan man nästan skicka in det felstavat på ett helt rakt notepaddokument och ändå landa jobbet :joy:

2 gillningar

Lurigt med rekrytering - Bild kan vara både bra och dåligt.
Ser bra ut och är trevlig hjälper alltid till…!
Dock kan man drabbas av en sådan tråk som mig - Gjort det till en sak att inte färgas av att någon är “trevligt” eller ser “trevlig” (Eller vänskap och andra band och tveksamma rekomendationer) ut enligt mina egna högst subjektiva uppfattningar.
Försöker titta på kompetens och vad som kompletterar verksamheten. Oavsett hur jag väljer att göra är det helt omöjligt att inte påverkas.

Således använd bild om du tror att det är till din fördel.

Som rekryterande chef, kan jag tyvärr notera att så verkar fallet bland de sökande (eller att det är är mycket vanligare bland yngre att ha bild än bland äldre). Dock blir man lite fundersam mot folk som ser bra ut som skickar in en bild, vill de bli anställda pga de ser bra ut? Oftast matchar deras CV:n inte deras bild om man säger så

Ja kan vara så, yngre är ju mer vana att ha bilder på sig själva överallt.

Sen tror jag det har att göra med att man vill visa sig hel och ren vilket är positivt. Människor är ju trevligare mot personer som är välklädda och ser bra ut.

Rekrytering utifrån tjänstbarhet bedömer jag dagligen.

Det viktigaste är att man har rätt kompetens och erfarenhet med bra referenser i bagaget.

Rekryteringar styrs äben av urval av personlighet/social komptens, kön, ålder.
Egenskaper man inte kan påverka.