Bild på sig själv på CV:t?

Det varierar med både land och yrke vad som är kutym. Men personligen skulle jag vara skeptisk till att arbeta åt ett företag som fäster stor vikt vid huruvida jag inkluderat ett foto. Råkar jag använda en cv-mall som inkluderar foto så blir det så och råkar jag använda en utan så blir det så. :person_shrugging:

1 gillning

Förstår principen men är skeptisk till om det hjälper.

Man undrar ju hur det då går till hos arbetsgivaren om man inte ens kan hantera en bild på en person. Dessutom framkommer ju detta på intervjun. Men visst med diskriminerade HR/chefer så kanske chansen ökar att komma på intervju men inte mycket längre i min mening.

Jag har jobbat många år i Indien där det är förbjudet att diskriminera på kast. Samtidigt framgår det när man träffas dvs utseende, var man kommer ifrån, föräldrarnas arbete, vad man heter mm.

Enda sättet att undvika diskriminering vid anställning är att se till att ha rätt chefer. Frågan är om man ens vill jobba på en arbetsplats där bild i CVt är så känsligt. IMHO :slight_smile:

Jag tror det här började med en rad undersökningar i landet där man drog slutsatsen att etniska minoriteter i Storbritannien fick skicka ut betydligt fler CV’s före de kom på intervju än “vita Britter”. Bolaget jag jobbade för hade omkring 10 000 anställda med alla frilansare så jag kan se hur man lätt anammar en “ingen bild”-policy. Sedan om det är effektivt eller inte är ju en annan femma.

2 gillningar

Jag har alltid haft bild med så länge jag kan minnas. Jag är adopterad och ser utländsk ut men har ett svenskt namn. Jag har inte upplevt någon diskriminering, och det är kanske inte ”fördelaktigt” att ha med mitt foto, men lyckligtvis konkurrerar jag inte i någon skönhetstävling utan i meriter och erfarenhet. I och för sig tror jag att mina glasögon får mig att se lite smartare ut, vilket kan vara en fördel. Jag vill inte heller gå på intervjuer där jag sållas ut senare pga hur jag ser ut. Slöseri med min tid.

Enligt vad jag läst så är det lättare att kalla de som har bild med, även om meriterna är samma som någon annan. Det är svårt att vara objektiv. Personkemi och personlig relation är viktigt. Ser man hel och ren ut, och ser ut som folk så tror jag man blir kallad. Varför chansa på någon annan.

Jag tror det är sällan om man jobbar på kontor/lager att man sållas ut pga hur man ser ut. Möjligt att om man väger 200kilo att de kan tro att man inte kan sköta sitt jobb till fullo.

3 gillningar

Jag skulle nog ha med ett foto. Är man 50+ kan det nog vara till fördel att ge en hint om att man är fräsch för åldern.

Men alla jobb jag haft har jag fått via kontakter.

1 gillning

Jag har aldrig någon bild på CV och har lätt att få jobb ändå.

För det första tycker jag att jag ser lite dum ut i bilder.

Sen har jag haft mycket erfarenhet, bra utbildning och jobbat på stora organisationer. Jag sticker ut på det sätt.

Att kasta alla cv för att de innehåller bild, låter lika dumt som att kasta hälften eftersom man inte vill anställa de med otur.

Men det är klart. I UK har de kanske andra problem i samhället, och andra möjligheter till att anmäla eller insinuera diskriminering. Fattas bara att nästa steg att man tar bort för och efternamn, ålder, och kön också när man söker.

Ingen fara. Alla nya rekryterings-system gör det idag. Allt för att sökanden inte skall sållas ut tidigt i processen baserat på diverse bias vi alla går runt och bär runt våra axlar. :+1:

1 gillning

Det har ju testats, men problemet är att det visade sig att diskrimineringen inte var i enlighet med narrativet:

Making resumes anonymous did not affect the average number of interviews and job offers volunteer firms made, the length of the hiring process, or the use of other recruitment channels, but it reduced the likelihood that firms interview and hire minority candidates.

Om man inte har en bild - triggas inte detta ändå men vid intervjun istället?:thinking:

Då har man ju iallfall en chans att bevisa att man inte är lika dum som man ser ut. Den chansen får man inte om man åker direkt i papperskorgen.

2 gillningar

Haha, det är sant! :joy:

Jag tror snygga personer generellt då även killar får fördelar gentemot fula personer om båda då självklart har samma kompetens för jobbet.

Detta gäller ju ej enbart inom arbetslivet jag tror man får bättre bemötande även till vardags från folk om man är snygg.

Finns ju en del studier inom detta som verkar backa upp detta påstående var väll därför drt var snack om man vissa större företag skulle börja anställa folk genom att ha en AI robot som valde folk om jag ej kommer ihåg helt fel.

Typ så men effekten som kille är nog inte lika stark som ung tjej kan jag tänka mig iaf. Man behöver bara gå till sig själv tror det kallas för haloeffekten. Man tror att snygga personer har en massa andra possitiva egenskaper än mindre attraktiva. Är ett ganska väl dokumenterat fenomen om jag förstått saken rätt.

Men vad vet jag skulle inte ens söka jobb med cv alls. Finns det en HR avdelning är jag inte intresserad av jobbet iaf. Brukar ringa eller komma över på en kaffe och fråga om att ströjobba lite istället. Tar sjukt mycket tid det där med att prata HR och skriva cv. Man ska göra tester gå på meningslösa interjuver osv jag fattar inte att folk går med på det.

Mvh
Fredrik

Har aldrig skickad med bild på mig själv, och kommer heller aldrig att göra det. Skulle det vara ett krav skulle jag söka mig vidare.

1 gillning

Det här beror ju mycket på yrket, tror inte man kan få komma in och “ströjobba lite” som t.ex jurist eller mjukvaruutvecklare, tar ju flera månader att komma in i jobbet, och företag vill ha koll på vilka dom släpper in.

Angående bild på CV så tycker jag inte att man borde ha det, på grund av omedveten diskriminering - oftast kön eller ålder. (”Han ser väldigt ung ut - skulle han vara en expert på här?” etc). Samtidigt så uppskattar jag CV:n med bild, det blir lättare att komma ihåg kandidaten…

Det är klart att kön och ålder även går att läsa ut ifrån ett CV utan bild, men det blir inte lika uppenbart, vilket jag tror gör det lättare att vara objektiv.

3 gillningar

Om du är erkänt bra i ditt område skulle jag nog tro att det går lika bra överallt. Måste man prata med HR för att få jobb skulle jag se över mina förmågor.

Mvh
Fredrik

Då får man nog satsa på mindre företag utan HR-avdelningar. Finns i princip ingen chef på ett större bolag förutom möjlighen högsta ledning som får runda HR helt vid anställningar, oavsett hur bra kandidaten är.

2 gillningar

Det är inte min erfarenhet alls och jag jobbar på ett företag med hr och 10.000 anställda i sverige. Ingen kontakt med HR då tar jag inte jobbet. Men kan säkert vara så på vissa ställen men då tar man bara inget jobb där.

Mvh
Fredrik

Jag använder en bild i mitt CV men jag har ofta tänkt att det kanske är till nackdel med min (relativt) unga ålder inom yrket.