Bild på sig själv på CV:t?

Vi har haft lite delade åsikter innan men här håller jag med dig helt.

Aa du har rätt att en tjej troligtvis en fot upp mot en kille men generellt tror jag folk underskattar vad längd/utseende etc kan göra för en i samhället.
Och det där med haloeffekt är något många märkt av som kanske gjort resan från att vara gravt överviktig till att bli smal och snyggare hur annorlunda man blir behandlad i samhället.

Jag försöker själv alltid se till att behandla alla lika men märker ändå hur jag “automatiskt” ibland dömer personer på deras utseende även om jag ej gör det med flit.

Det där med HR avdelning är enligt mig djävulens påfund som gärna kan försvinna ska mycket till för att jag ska sitta igenom ett HR samtal då ska jag vara bra desperat efter jobb och det är det sista alternativet för mig.

Lite utav anledningen varför jag tidigt började investera är just för att slippa sitta i en beroende situation vid arbetsintervjuer etc jag vill vara den som väljer jobb och inte tvärtom därför jag gillar att vara egen företagare kanske :slight_smile:

1 gillning

Exakt. Arbetsgivare tycker ofta att jag är smart och ambitiös även jag ser dum ut. Jag pratar ganska mycket, ställer frågor till de istället för att de ställer frågor till mig. De hinner inte att tänka/tycker om mitt utseende tror jag.

Du behöver inte prata med HR. Men du behöver prata med andra, ex anställande chef, kollegor osv… dvs det som kallas för intervju. Och dit kommer du inte om du inte känner någon eller låter någon veta dina skills. Och för att förmedla dem behöver de skrivas ner, dvs ett CV.

Nu vet jag inte vilken bransch du är i eller hur små ställen du föredrar att jobba på men det finns ingen anledning att ”se över förmågor” då 99,9% av rekryteringar involverar både nån form av CV och intervju.

Beror helt på bransch och typ av jobb. Och framförallt vem som rekryterar.

2 gillningar

Haha kan säga att du är inte helt fel ute inom vissa delar av min fd bransch.

Sett flera som kommit in vid sidan om via väldigt specifika jobbannonser typ “vi söker nån som heter elin är 35 och har gått på kth i xvetenskap” i samma klass som sara som nu är chef där.

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Flaggning och preferenser

Finns mycket evidens för att vackra / tilltalande personer får fördelar även karriärmässigt. Så med det sagt, se du bra ut behöver det inte vara negativt med en för positionen relevant bild :blush:

Senast jag sökte skrev jag en png->ascii art converter och la in mitt ascii art porträtt som bakgrund i headern på 1a sidan. Det va helt onödigt, fick jobbet innan de läst mitt fina html CV. Men rekrytering i min bransch är rätt clownigt…

Ska man sammanfatta detta så kanske man ha en bild, men då gärna en bild på en attraktiv kvinna. Är nog även positivt om man isf är denna attraktiva kvinna.
Så jag som är en ganska medioker kille fortsätter nog utan bild.

Men mycket handlar nog om vad det är för jobb skulle tänka mig att sälj jobb är lättare som attraktiv. Men en kod apa har det inte någon större betydelse för.

Just ja, för att alla som anställer är heterosexuella män?

Läs på om haloeffekten. Har inget att göra med könet på den som anställer att göra. Effekten är starkast för attraktiva kvinnor oavsätt om det är en man eller kvinna som gör urvalet.

Mvh
Fredrik

1 gillning

För mig spelar det ingen större roll om det ingår bild eller inte däremot är det en stor nackdel att skicka in CV:en på engelska när vi väljer ut personer för en första intervju…

Men detta är för tjänsten där annonsen är tydlig med som krav på att man ska kunna prata svenska och ändå väljer man engelska som CV språk.

1 gillning

Och vad säger haloeffekten om attraktiva kvinnor som söker tjänster i ex. mansdominerade yrken som programmering eller bygg? Eller inom sälj eller inom vård? Har ett visst utseende verkligen samma fördelar inom alla yrken? För vissa tjänster lär väl ändå en ”medioker kille” ha minst samma om inte bättre chanser?

Edit: Haloeffekten säger inget om kön. Eller hur?

Haloeffekten syns inte bara bid jobb sökande. Det den säger är att vi människor tillskriver attraktiva människor massa possetiva egenskaper dom inte har. Har inget med könet på den som rekryterar att göra. Bara att den är högst bland unga attraktiva kvinnor. Sen kan man tycka vad man vill om det.

Mvh
Fredrik

Jag tycker det är tråkigt att en CV på engelska ska vara ett problem idag, det är ju verkligen inget “riktigt” problem.

Har du testat lagt ut en annons idag?

Man får in hundratals ansökningar från olika exotiska länder med noll anknytning till Sverige. skickar man in engelsk CV kommer man hamna i denna hög utan närmare granskning…

Nej jag sysslar inte med rekrytering men jag tycker som sagt det är tråkigt om så är fallet. Jag arbetar uteslutande på engelska för tillfället men ifall jag skulle söka en ny tjänst så kommer jag sända samma CV (På engelska).

Sen har jag aldrig upplevt detta vara ett problem för jag har alltid blivit antingen kontaktad eller så har jag hört av mig själv. Ansökan gör jag dock alltid på samma språk som annonsen är gjord.

Kul att det blev så stort gensvar på tråden. Tror att jag kommer ha bild på mitt CV :sweat_smile:

1 gillning