Tips för att skriva ett riktigt bra CV och personligt brev

Jag går igenom ansökningar från sökande till en tjänst som personlig assistent. Personliga brev är väldigt varierande och jag lägger inte så mycket möda på dem. Däremot kommer det ibland generella personliga brev där innehållet inte har ett dugg med tjänsten eller med personens egenskaper för tjänsten. Är de dessutom långa och fyllda med floskler så är det ett effektivt sätt att bli utsållad.
Ska det vara med ett personligt brev så ska det innehålla varför man är lämplig just för det här jobbet. Annars är det bättre att hoppa över det personliga brevet.

Jag använde mig av Canva, där finns många mallar att välja mellan och lätt att anpassa som man själv vill ha det.

Viktigaste då man skriver CV är väl att hålla det simpelt, lättläst och framförallt korrekt skrivet. Andra tips är att ha en professionell bild och möjligen kan man tillägga en “catchy phrase” som berättar lite om vem man är (max 1-2 meningar). :smile:

Väldigt olika tänker jag också till vilken tjänst man söker. Nu söker vi en erfaren person som kan visa på ett driv och mod, utöver vad som krävs för tjänsten i grunden (kompetens som erfarenhet). Så då vill man gärna när man går igenom 200-300 ansökningar hitta något som påvisar den förmågan. Speciellt när 50-tal CVn ser liknande ut.

Men absolut icke relevant information, som otydligt kommunicerat hjälper aldrig.