Hjälp att skriva mitt personliga brev

Ja, hela fokus ska vara på det du har gjort eller vilka färdigheter du har som är relevanta till jobbet och hur du tycker dessa kan bidra till just det du söker.

Du kan berätta om vad du gillar med företaget men du ska fokusera mer på varför du gillar det och varför vill du jobba just där.

T.ex detta “Att arbeta hos ett företag där man kan underhålla och utveckla en programvara som gör det lättare för miljontals kunder varje dag och samtidigt vara engagerad i planetens välmående är exakt vart jag vill tillföra mina resurser och kunskaper.” säger ingenting egentligen.

Men t.ex: “Att uveckla en programvara som gör livet lättare för miljontals människor ser jag som ett tillfälle att kunna koppla både mina kunskaper om XXX med min passion/intresse för att göra tekniken mer tillgänglig för alla. Att jobba på ett företaget som bidrar till planetens välmående är också viktigt för mig för att XX, YY” (väldig förenklat men du fattar…).

Du kan också fokusera på dina färdigheter eller skills istället för att enbart redovisa det du har gjort vilket du ska göra på ditt CV.

T.ex det här:
Har arbetat mycket med mindre projekt som utmanat min kunskap av datastrukturer, algoritmer och objekt-orienterad program-design. Nämligen olika sorteringsalgoritmer och situationsalgoritmer som krävde hög vetskap om objektorientering för att programmen skulle kommunicera som menat mellan klasserna.

Kan du förmulera det så istället:
"genom mina tidigare projekt har jag utmanat min kunskap av datastrukturer, algoritmer och objekt-orienterad program-design, detta har gjort att jag “INSERT VAD DU HAR LÄRT DIG”.

"att jobba med olika sorteringsalgoritmer och situationsalgoritmer som krävde hög vetskap om objektorientering har jag utvecklat “INSERT VILKA SILLS DU UTVECKLAT ELLER VAD DU HAR LÄRT DIG”.

4 gillningar

Om du inte har så mycket erfarenhet kan du möjligen hänvisa till vad du tyckt varit extra intressanta bitar i utbildningen. Du kan t.ex. nämna att ”eftersom jag brinner särskilt för användarvänliga lösningar valde jag det som fördjupningsämne”.

1 gillning

Wow, tack för att du tog tiden att skriva detta svar. Jag ser exakt vad du menar med fokuset på färdigheterna i dem exemplen du gav. Ska jobba mer på mitt andra utkast med dessa i tanken. Tack! :pray:t4:

3 gillningar

Aaa jag ser, smart.

1 gillning

Hej igen,

Du nämnde innan att denna mening var mer eller midre ‘fluff’,

Som användare av era tjänster var det något med enkelheten och bekvämligheten av användargränssnittet i samverkan med en sömlös integration av betalningstjänsten som skilde Klarna åt mot konkurrenterna utifrån ett utvecklar-perspektiv och som väckte mitt intresse.

Tycker du inte den passar bra som en inledning till brevet, för att väcka intresse?

Jag jobbar då och då med rekrytering inom tech-sektorn. Inte utvecklare utan design. Jag har inte några konkreta brevskrivartips för dig, men tänkte att jag kunde bidra med ett perspektiv från rekryterar-sidan.

Jag rekryterar för närvarande för en junior roll. Jag har just nu 600 sökande. Jag kan tänka mig att det är liknande volymer av sökanden för juniora utvecklarroller. Jag läser sällan en enda mening ur något personligt brev. Jag kan bara spendera 2-3 min per kandidat för att skaffa mig en initial uppfattning, och då är ett personligt brev väldigt ineffektivt. MEN, det är svårt att ge generella råd eftersom rekryterare är individer precis som alla andra. Jag vet en chefskollega som i stort sett bara läser de personliga breven.

Jag skulle rekommendera dig att se på ditt ansökningsmaterial ur perspektivet att någon behöver skaffa sig en uppfattning om dig på max 5 min. Det låter kanske lite brutalt, och i vissa fall (speciellt om du går vidare efter en första ursållning) kommer din ansökan definitivt att få lite mer uppmärksamhet än så. Men verkligheten är nog ofta att rekryterare hanterar väldigt stora volymer ansökningar och sällan går igång på långa formuleringar som ska “väcka intresse”. Se till att du är så tydlig som möjligt och att det är lätt att ta till sig informationen du vill kommunicera. Ett CV som är visuellt tilltalande och överskådligt funkar mycket bättre för mig än ett personligt brev, men rekryterare är som sagt olika. Lägg din ansökan bredvid 599 andra och fundera på vad som är viktigt ur det perspektivet.

5 gillningar

Mitt tips jag fick av en vän att be chat GPT omformulera ditt personliga brev :slight_smile:

2 gillningar

Tack så mycket. Det är väldigt insiktsfullt att göra någon från den andra sidan så att säga. Ska gå över mitt ansökningsmaterial med detta i åtanke. Tack Daniel.

Får testa det och se vad den kommer upp med.

Kanske, men du ska i så fall formulera om det i kortare meningar. Egentligen det du säger är att Klarna väckte ditt intresse för att det var en tjänst som var enkelt att använda och en integrerad och smidig betalningstjänst. Men om du vill säga det, saknar jag varför just detta väckte ditt intresse, gör det lite mer personlig.

1 gillning

Jag håller med.

Viktigaste av allt är CVt. Jag rekryterar för en del tjänster, vissa av dem med många sökare. Först gör HR en första utvärdering och sorterar bort dem som inte är relevanta alls då dem saknar erfarenhet, en relevant utbildning eller något som gör att de inte blir aktuella. Jag skulle säga att i mitt företag (stort svensk multinationell företag) börjar HR med endast titta på CVt.

Sen brukar jag få 10-15 st kandidater för att granska vidare och då läser jag varenda personliga brev. Jag tycker verkligen om det, delvis för att jag är väldig nyfiken på vad som folk skriver, men oftast får jag en bättre bild av kandidaten, inte så mycket pga det dem säger, utan hur dem skriver, om brevet är välformulerat och anpassat till tjänsten, osv. Jag skulle inte säga att det är avgörande, men har jag 10 likadana kandidater i erfarenhet/bakgrund och ska välja vem jag kallar till intervju så är det personliga brevet en big deal.

2 gillningar

Ett tips i all välmening; du skriver konsekvent ’dem’ när det ska vara ’de’, både i ditt utkast till brev och i dina kommentarer i flödet. Det är ett väldigt vanligt fel, men intrycket vinner helt klart på du får det rätt.
Lycka till!

1 gillning

Ska fräscha upp minnet lite på hur dem används korrekt och gå igenom mitt ansökningsmaterial. Tack.

Vore det inte en variant att punkta upp ett antal uppgifter och sedan låta ChatGPT ordna till själva texten? Jag håller det för sannolikt att resultatet skulle bli bättre den vägen än när du skriver själv. Du kan så klart göra justeringar sedan men då skulle du få ett bra grundmaterial. Det skulle också bli väldigt enkelt att ge feedback på vilka punkter som borde vara med och vilka som borde tas bort.

1 gillning

Som en del andra påpekade. Det ska vara kort, koncist, effektivt optimerat. Dels av respekt för nån som ska behöva läsa ordsåseriet och dels för att det demonstrerar en färdighet som troligtvis då avspeglas i din kodning.

2 gillningar

Använd chatgpt är ett tips, du kan ställa frågor bland annat. Eller prova någon tjänst, finns typ kickresume, cvmkr, beelist och några fler. Min favorit har varit beelist, den är på svenska och gratis jämfört med dem andra.