Mitt nästa steg som lärare?

Hej!

Jag är utbildad lärare, jag har arbetat i snart 6 år. Jag är ansvarig för mitt ämne på min skola. Jag trivs på min nuvarande skola och har 10 min pendling. Närmaste alternativa skola ligger 40 minuter enkel väg och har lägre löner. Att byta är inte direkt ett alternativ just nu.

Försteläraretjänsterna blev precis klara och jag fick ingen tjänst den här gången. Jag är inte bitter. Men nu till problemet, det innebär att på 4 år finns det inte mycket för mig att sträva efter. Jag kan liksom inte klättra på min arbetsplats.
Utöver det kommer jag till hösten att bli pappa för första gången. Min sambo kommer att få alla dagar jag kan ge henne eftersom jag redan har en del ledighet.

Därför tänkte jag försöka utbilda mig på något sätt under dessa 4 åren. Dels för att ha något att utveckla mig mot men även på grund av föräldraledigheten där det är möjligt för mig att studera 50 % utan att behöva fokusera på något annat (förutom barnet) och jag kommer antagligen aldrig få en sån chans igen. Jag är medveten om att fokuset är på barnet men samtidigt är 50 % studier inte krävande när det blir min tur att vara ledig. Men även dels för att jag fortfarande är driven och förr eller senare tappar man oftast det.

Någon gång i mitt liv skulle jag vilja doktorera, men det är inte aktuellt just nu. Mer arbetsbörda, lägre löner, pendling på minst 1h enkel.

Alternativen jag står mellan är:

1. Skaffa behörighet i ett till ämne. Jag har 10-20 HP i olika ämnen som jag påbörjat och tanken är då att avsluta ett av de ämnen.
  2. Testa på en magister / master i exempelvis Skolutveckling eller liknande.
  3. Försöka skaffa behörighet i att undervisa i AI. Problemet är att jag saknar förmågan att programmera men kan en del om grunderna till AI.

Alternativ 1 är säkert och kan vara givande. Det finns helt distanskurser som inte har några obligatoriska träffar.