Mitt nästa steg som lärare?

Hej!

Jag är utbildad lärare, jag har arbetat i snart 6 år. Jag är ansvarig för mitt ämne på min skola. Jag trivs på min nuvarande skola och har 10 min pendling. Närmaste alternativa skola ligger 40 minuter enkel väg och har lägre löner. Att byta är inte direkt ett alternativ just nu.

Försteläraretjänsterna blev precis klara och jag fick ingen tjänst den här gången. Jag är inte bitter. Men nu till problemet, det innebär att på 4 år finns det inte mycket för mig att sträva efter. Jag kan liksom inte klättra på min arbetsplats.
Utöver det kommer jag till hösten att bli pappa för första gången. Min sambo kommer att få alla dagar jag kan ge henne eftersom jag redan har en del ledighet.

Därför tänkte jag försöka utbilda mig på något sätt under dessa 4 åren. Dels för att ha något att utveckla mig mot men även på grund av föräldraledigheten där det är möjligt för mig att studera 50 % utan att behöva fokusera på något annat (förutom barnet) och jag kommer antagligen aldrig få en sån chans igen. Jag är medveten om att fokuset är på barnet men samtidigt är 50 % studier inte krävande när det blir min tur att vara ledig. Men även dels för att jag fortfarande är driven och förr eller senare tappar man oftast det.

Någon gång i mitt liv skulle jag vilja doktorera, men det är inte aktuellt just nu. Mer arbetsbörda, lägre löner, pendling på minst 1h enkel.

Alternativen jag står mellan är:

1. Skaffa behörighet i ett till ämne. Jag har 10-20 HP i olika ämnen som jag påbörjat och tanken är då att avsluta ett av de ämnen.
  2. Testa på en magister / master i exempelvis Skolutveckling eller liknande.
  3. Försöka skaffa behörighet i att undervisa i AI. Problemet är att jag saknar förmågan att programmera men kan en del om grunderna till AI.

Alternativ 1 är säkert och kan vara givande. Det finns helt distanskurser som inte har några obligatoriska träffar.

Alternativ 2 kan bli bra och när jag är klar, kommer nästa våg av förstelärare som bör öka chansen att få en sådan tjänst. Däremot finns det inte många helt distans och om jag inte pallar mig igenom hela utbildning, har jag inte en större nytta av den. Medan alternativ 1 går att hoppa in och ut lite hur som.

Alternativ 3 är antagligen det bästa, men störst risk till att jag inte klarar av det (Programmering är inte roligt men AI är roligt).

Ni brukar ge bra råd här på forumet. Vad är era råd?

1 gillning

Är förstelärarthänsterna permanenta eller är det projektform 1-2 år i taget och sen får man söka om?

1 gillning

Du har inte funderat på Rektor?

1 gillning

Projektform och skolan avgör hur länge. På vår skola är det 4 år.

1 gillning

Nej, jag tror inte jag någonsin vill bli det.
Förlorar undervisningen. Förlorar kontakt med elever. Förlorar loven. De extra 15tkr är inte värt det.

1 gillning

För mig låter det som du är ganska nöjd med din nuvarande situation. Grattis till det!

Du har också ett barn påväg. Grattis till det också!

Skulle doktorandtjänst vara möjlig när barnet är lite äldre? Kan du på något sätt förbereda den tiden nu? Jag tänker distanskurser eller liknande.

Jag tror du kan gräva djupare här. Finns det priser att vinna? Kan du vara med i nätverk / seminarium? Kan du bidra till skolans utveckling? Hur mycket skillnad kan du göra i barnens liv? etc

1 gillning

Jag är också lärare och jag tycker du ska fundera lite på vad som driver dig. Är det primärt löneökning eller är det något som du intresserar dig av.

Alternativen du listar:

1. Läsa in en till ämnesbehörighet - här skulle jag tänka på vad det ger mig i förhållande till arbetsinsats. Ökar det min konkurrens på arbetsmarknaden? Vill jag undervisa i det nya ämnet? Jag hade planer på att läsa in och bli legitimerad i naturkunskap (har biologi/kemi som ämnen). Jag saknar 30hp i geovetenskap/fysik för en behörighet i Nk. Men, jag har med tiden insett att jag inte vill undervisa i ämnet, jag tycker det är ganska tråkig ämnesplan, allt gås igenom väldigt ytligt och med klasser som inte primärt gillar NV-ämnena. Så jag tycker inte det är värt arbetsinsatsen.

2. Drivs du och vill jobba med skolutveckling? Ett alternativ är ju att läsa in speciallärarutbildning/specialpedagog. I Stockholm där jag bor kan de lärarna få en rätt saftig löneökning. Men då ska man ju också gilla att jobba med den typen av undervisning.

3. När det gäller AI så behöver man ju också fundera på om skolan du jobbar på kommer erbjuda de kurserna. Det antar jag att du gjort och då kanske man kan kolla med arbetsgivaren om de vill hjälpa dig i den satsningen inför GY25. Vad behöver du läsa för att få det i din behörighet? Är det programmering på universitetsnivå? Nu har jag inte helt koll på vad som ingår i kursen. Men koppla tillbaka till punkt 1 - hur mycket arbetsinsats behöver du göra för att bli behörighet? Hur många kurser kommer erbjudas på AI på din skola? Är det värt arbetsinsatsen för att undervisa i ex 1 kurs?

4. Det som förmodligen ger störst påverkan på lönekurvertet är ju förstelärare eller ännu hellre lektor (ha avlagt en lic examen). Du behöver inte ha en hel doktorsexamen för att kunna få en lektorstitel på gymnasiet - så den arbetsinsatsen (2-3 år) för 10 papp med innan skatt är förmodligen det som ger mest bang for the bucks.

Hoppas det går bra och att du hittar en väg som motiverar dig! Njut också av den föräldraledigheten du har! Det är inte helt enkelt att plugga samtidigt som man har koll på en 1-åring! Jag föredrog att vara helt föräldraledig när jag var hemma med min dotter. Skönt att få en paus från arbetslivet!

1 gillning

Doktorera och röra sig mot lektorstjänst och eventuell professur på lärarutbildningen är nog nästa steg, egentligen. Det förutsätter dock att du gillar att forska och att vistas i den akademiska miljön. Du säger att det inte är aktuellt just nu, men du kan förbereda ett sånt steg genom att det se till att du har tillräckligt med poäng på avancerad nivå (75-90 beroende på doktorand) t.ex.

Ett alternativ är att nosa efter en biträdande rektorstjänst. Mycket slit men ändå ett steg upp på trappan utan att för den delen skull bli rektor.

2 gillningar

Jag tror att varianten att läsa in behörighet i ytterligare ämnen är det mest relevanta och realistiska att göra. Detta beror på följande:

1. Du kan tillåta dig själv att misslyckas eller “komma halvvägs” utan att det är hela världen.
  2. Det varierar hur mycket tid man har som föräldraledig. Mamman har ofta mest tid eftersom barnet sover mycket som riktigt liten. Pappan är oftast föräldraledig senare och då sover barnet också, men inte fullt så mycket. Sovtiden är användbar för att plugga.
  3. Om du läser ämnen som du är rimligt bekant med blir de inte så betungande.

Om du vill doktorera så borde du inte skjuta det på framtiden utan planera för det nu. Det är dock rimligen inget som helt enkelt kan kombineras med småbarnsliv men det är heller inget att skjuta framför sig. Sedan kan det ju vara bra att ha en idé om vad doktorerandet ska vara bra för. I den värld jag själv är verksam i är doktorsgrad ganska vanligt och ger tydliga bonusar. Lektorat finns ju inom skolans värld och det kanske kan tillföra något för en själv också.

Forskarutbildade lärare för in ny kunskap - Skolverket

1 gillning

Doktorandtjänst kan bli mer aktuell när barnet är äldre. Just nu är det ekonomin som styr eftersom det innebär en ganska saftig löneminskning att doktorera.

Priser och liknande i skolans värld är inte så aktuella. Jag blev nominerad av mina elever och skulle vinna men en av de som var med i kommittén berättade att jag inte kunde få det som en så ung lärare…

1. Grejen är att jag har två ämnen som har nationella prov. SV / ENG. Det är en av anledningarna till att jag skulle vilja ha ett till ämne… Ett ämne där arbetsbördan inte är extrem.
  2. Det fanns på kartan men gillar inte den typen av undervisning. Gillar helklass!
  3. Nej, det är lite det jag känner. Antagligen vettig med mycket att lära sig för lite reward.
  4. Försteläraretjänst är det jag inte kan bli just nu. Jag visste dock inte att det kan räcka med en lic. men det känns lite sådära att köra halvvägs. Kanske när jag fyller 40 (om 7 år :smiley: )

Tack för länken.

1. Lite det jag känner…
  2. Det stämmer det med.
  3. Ämnet i sig är rätt flummigt men inte super svårt.

Jag fick frågan när jag pluggade på högskolan om jag tänkte gå vidare med mitt examensarbete, men ekonomin styrde. Jag kunde inte motivera att stanna på under 30tkr när jag ville ha bostad och barn m.m.

Samtidigt är jag fortfarande rätt ung och planen är att försöka doktorera runt 38-40. Dels för pengarna men också för att jag är intresserad av det.

Priser ger inte mycket. Jag vann mitt läns “Bästa lärare” och fick en pdf med diplomet och inbjudan till galan i Stockholm.

Betydde inte så mycket för chefen när det var dags för nästa lönesamtal. Men bra pr för skolan på öppet hus :sweat_smile:

Möjligen ser det lite snyggt ut på CV:t men då är nog ämneslagledare och framförallt förstelärare tyngre (jag har varit båda), och det är sånt som tenderar att premieras mer.

1 gillning

Jag förstår helt arbetsbördan med eng/sv… Frågan är ju vilka “ämnen” du har HP i, hur mycket och hur mycket du skulle behöva läsa in? Hur ser behovet ut på skolan (om du tänker dig vara kvar där ett tag). På min skola har vi en hel del lärare som har geografi i behörighet - men enbart 200p i Geografi varje år (2 kurser) vilket gör att det är ju helt onödigt att läsa till - det finns en sådan liten chans att få en sådan kurs. Så det tycker jag man ska ha lite i åtanke.

1 gillning

Det är en faktor jag inte funderat på, om skolan faktiskt behöver en lärare i det ämnet.

Jag har typ 20-30 i SVA, 20 i filosofi, 10 i teknik och lite sånt. Men jag valde att köra på filosofin eftersom det ändå relaterar till mina ämnen en aning och den är helt distans utan några träffar. Inte ens zoom.

SVA hade varit bäst men då blir man bara SVA lärare.

Tack för alla kloka råd här.
Till nästa år blir det nog att fundera över doktorand genom samverkan eller liknande ännu mer för att se om möjligheten finns.

Jag vann ett pris, som var ganska stort (fick även stipendium på 50tkr). Min dåvarande skola gjorde inte ett skit. Men högskolan bjöd tillbaka mig för att fira mig och så vidare. När jag var på högskolan hade alla lärare jag haft genom mina studier, rektorer + övrig personal som var intresserade av att träffa mig samlats. Det var även gamla lärare med genom Zoom!

Men min skola? Inte ett skit :rofl:

3 gillningar

SVA hade varit bäst men då blir man bara SVA lärare.

Här hänger jag inte med på vad som är skillnaden med att du valde filosofi? Då blir du väl också “bara” filosofilärare?