Tips på vägar från läraryrket

Hej,
Jag jobbar i dag som gymnasielärare men kommer ofta på mig själv med att fundera på vad jag skulle vilja göra i stället. Det jag tycker är roligt med yrket som jag kan se mig i andra roller är verksamhetsutveckling och mer organisationsfrågor. En tanke har varit att försöka få en rektortjänst i framtiden, men oklart om jag vill stanna kvar inom skola.

Har ni några tips på vad för typ av uppdrag/yrken som skulle kunna vara ett “naturligt” steg till baserat på det jag nämnt? Vad för utbildningar kan vara lämpliga om nödvändigt?

Har även funderat på om jag skulle läsa någon IT-utbildning då jag tycker att det mesta inom programmering är intressant. Men det ser jag nog som ett andrahandsval. Vad för utbildning jag skulle välja här är inte helt klart heller, så tips på vad som skulle vara framtidssäkert även här mottages tacksamt.

Jag har också sedan länge en vilja av att starta eget företag för att styra lite mer över min egen tid och inkomst. Så har ni även en idé om vad mina erfarenheter skulle kunna mynna ut i för form av verksamhet vore det ju fantastiskt.

Lite spretigt kanske men är mycket tacksam för tips och tankar. Har ni själva gjort ett liknande steg? T.ex. trivts såpass med ett sidouppdrag att ni sadlat om för att göra det till huvuduppdrag.

2 gillningar

Har lärarkompisar som inte vill bli rektorer, som har gått vidare genom att bl.a. bli specialpedagog eller synrehabiliterare.

1 gillning

Vad har du för ämnen? Det kan påverka.

Det är vanligt att lärare kan gå vidare till olika former av ledarpositioner. Det är även vanligt att man blir polis (om man har fysiken, intresset och viljan att gå ner i lön).

Om du vill arbeta i skolans värld kan du bli specialpedagog, IT-pedagog eller rektor. Du kan även söka mot universiteten.

1 gillning

Specialpedagog känns för nära

Jag undervisar i matte och fysik. Ligger ganska bra till lönemässigt för mina år i yrket och går gärna inte ner alltför mycket. Helst samma lön eller högre efter eventuell utbildning.

Någon typ av ledaruppdrag kan jag tänka mig, då jag även tänkt rektor men som sagt oklart om jag vill vara kvar inom skola. Det jag funderar på är ju då vad för typ av uppdrag som min nuvarande erfarenhet och utbildning skulle kunna leda till.

Jag är förskollärare och hamnade i ett samtal med en ”innovatör” när vi träffades genom genensam vän…
Hon pratade väldigt entusiastiskt om hur lärare byter karriär och är med och utvecklar olika ”utbildningsappar” då de kan kan bidra med kunskap om det pedagogiska, vad som går hem hos barnen samt specifik ämneskunskap.

Något jag funderar skapligt seriöst kring inför framtiden är att testa något år som lärare i svenska skolan utomlands.
Det blir ju ingen hög lön eller inbetalning till pensionen, men en möjlighet att göra något annorlunda :slight_smile: Men beroende på ev familj kan det ju beröra fler än en själv.

1 gillning

Projektledare! Bra lön och en roll en pedagog nog ofta skulle känna sig hemma i. Gå en projektledarutbildning och sök jobb inom t.ex nåt inom de ämnen du kan. Just nu har jag lärt känna en projektledare som leder en musselodling i Västervik. Verkar faktiskt väldigt spännande.

1 gillning

Som lärare bör det finnas en hel del egenskaper som även passar för projektledning. Och då tex inom IT. Jag jobbar i min roll så att jag ofta har kontakt med projektledare och tycker mig därav ha bra koll på hur de behöver vara.
Från projektledning finns det därefter mängder av vägar att gå. Och mycket bättre betalt än lärare.

2 gillningar

Med de ämnena kanske en vidareutbildning inom teknik kan vara intressant. Måste ju inte vara den längsta (civ ing). Se tex länk nedan. Kan öppna nya dörrar om man inte hittar andra vägar.

Min fru skolade om sig efter ett par år som lärare där hon inte trivdes så bra. Blev marknadsekonomi för hennes del.

https://www.jarnkoll.com/olika-ingenjorer

1 gillning

Vad för typ av projektledarutbildning kan vara lämplig? Någon som har erfarenhet? Är det typ YH-utbildning på ett par år med praktik eller är det mer en kurs man går?

De flesta tjänster som annonseras ut är ju mot IT vilket hade kunnat vara något. Då lär jag få komplettera något mer mot IT-biten också?

Har vi någon projektledare inom IT här inne som vill dela med sig lite av hur man hamnat där man hamnat och vad som skulle kunna vara en relevant väg om det är dit jag strävar?

Vad är det du inte gillar med att vara lärare?

(Och vad hoppas du få mer av inom annat yrke?)

Jag ska försöka vara kortfattad, med risk för att låta lite bitter och oengagerad.

Jag upplever att jag i bästa fall lägger 50 % av min tid och energi på undervisning. Resten går till annat, som föräldrakontakt, motivera och engagera elever som knappt klarade högstadiet men som nu väljer ma4 ma5 och fysik 2 för att de ska bli civilingenjörer. Vi har mången fortbildningar, ffa inom mjuka värden, som inte finns någon tydlig riktning på vad vi ska göra med eller ens varför vi lägger tid på dem.

Varje år kring uppstart har vi utvärderingar och diskuterar våra tankar och idéer kring hur vi kan göra skolan bättre för såväl medarbetare som för elever. Dessa följs inte upp och görs inget med. I stället ställs samma frågor år efter år.

Jag har jobbat på ett par skolor och det har inte skiljt sig särskilt mycket.

Det jag hoppas får mer av inom ett annat yrke är väl en tydligare röd tråd, om man kan säga så.

Det närmsta jag kan försöka jämföra med är att om jag ska bygga ett hus så vill kunden ha ett enplanshus på 650 kvm när tomten bara är 550 kvm och fattar inte problemet. Sedan vill de att huset ska vara byggt av titan med för det är coolt, men fattar inte varför det skulle vara dyrare än tegel eller trä. När de inte får samma pris på titan som plåt så ringer deras anhöriga, fly förbannade, för att diskutera ärendet och vill boka in möten gällande det. För att jag ska bli bättre på att bygga hus så ordnar min chef föreläsningar på 1,5 h varje vecka. Första veckan så handlar det om vilka nyanser som gräs kan ha, andra veckan något annat som inte på något sätt bidrar.

Som sagt, jag låter bitter. Jag gör vad jag kan för mina elever för att motivera och pusha dem. Jobbar med ledning och stimulans hela tiden osv.

Sedan fattar jag väl att ingen arbetsplats är perfekt, men kanske lite mer vad den “utger sig för att vara”.

Jag har säkert provocerat någon nu, det lär märkas.

6 gillningar

Skulle forskare/akademia kunna vara något för dig?

1 gillning

Tanken har slagit mig. Men det som jag upptäckt att jag gillar och engagerar mig är utvecklingsfrågor på något sätt. Typ identifiera ett behov/problem, reflektera kring orsak/verkan och arbeta fram lösningar.

Är det inte det en forskare gör? :grinning:

Första inlägget i detta forum och det har med mitt yrkesval att göra - kul!

Efter cirka 10 år som lärare så har jag börjat söka mig till alternativa karriärsvägar. Jag undervisar idag på gymnasiet inom de samhällsorientierade ämnena och jag håller just nu på att söka mig till offentlig förvaltning, så som kommuner och undervisningsinriktade organisationer. Vore detta något för dig med? Tips: skolverket osv.

Touché :laughing:
Det är lite för allmänt bara tror jag. Känns mer lockande att vara i t.ex. ett företag där det ändå finns några ramar att förhålla sig till. Kanske lider av fantasibrist.

1 gillning

Ja, är det inte något med läraryrket så säg!

Vill du ämna något som gjort att du valt att lämna yrket? Är det jag nämnt något du känner igen dig i eller har du helt andra erfarenheter?

Jo, det skulle jag nog kunna tänka mig. Har du något särskilt inställt i siktet eller är det bara en annan typ av organisation som lockar?

Jag var lärare (ma/no) en gång i tiden, med en magisterexamen i pedagogik. Har sedan arbetat inom anläggningsförvaltning och nu sedan ett antal år som projektledare på statligt verk. Trivs jättebra i min nuvarande roll!

1 gillning

Det vore intressant att höra vad som gjorde att du valde att söka annat.

Har du kompletterat med någon utbildning inför ditt uppdrag som projektledare? Eller är det mer att du fått lära dig under tidens gång?