Hej!
Vänder mig till alla lärare och alla andra som vet något om branscher och jobb där lärare kan vara eftertraktade.
Jag är gymnasielärare i samhällskunskap, historia, geografi & hållbart samhälle. 30 år, kvinna, inga barn.
Har funderingar på att byta bana men har svårt att konkret hitta yrken där man som lärare kan vara eftertraktad. Vet inte vad jag ska söka efter, men är öppen för det mesta och tar gärna emot alla typer av tips och idéer.
Bör väl nämnas att jag dessutom helst i längden inte jobbar 100 %, så yrken där möjlighet att jobba färre procent är av extra intresse. Alternativt att möjlighet finns att jobba hemifrån åtminstone några dagar i veckan.
Mycket tacksam för alla idéer som kommer!
Lärande är ju en grej som är relevant i princip i alla branscher så många lärare kliver ju in i en uppsjö av branscher/företag som aktivt arbetar med att utbilda - sen om det är internt eller externt varierar så klart.
Första tanken som dök upp hos mig!
Lycka till!
Tillägg:
AI rekommenderar (bland annat! Finns flera!) denna tråden, där kan du nog hitta lite inspiration hoppas jag:
Jag tror att det första som är väsentligt är att tona ner yrkesidentiteten som lärare. Lärare tillhör en grupp yrken med stark yrkesidentitet. Det finns, kopplat till detta, också en bild/tanke av att ”skolan som arbetsplats” är ”helt unik miljö”. Erfarenheter från andra områden anses därmed inte relevanta inom skolan och vice versa.
Jag tror också att du behöver analysera om det är läraryrket eller skolmiljön som är problemet. Utifrån hur verkligheten ser ut idag skulle jag tro att skolmiljön för många är huvudproblemet. Om skolan vore fri från byråkratiska hinderbanor, brist på ordning/disciplin, kriminalitet och så kallade integrationsproblem så skulle läraryrket vara helt annorlunda och mycket bättre än det är idag.