Hej!
Vänder mig till alla lärare och alla andra som vet något om branscher och jobb där lärare kan vara eftertraktade.
Jag är gymnasielärare i samhällskunskap, historia, geografi & hållbart samhälle. 30 år, kvinna, inga barn.
Har funderingar på att byta bana men har svårt att konkret hitta yrken där man som lärare kan vara eftertraktad. Vet inte vad jag ska söka efter, men är öppen för det mesta och tar gärna emot alla typer av tips och idéer.
Bör väl nämnas att jag dessutom helst i längden inte jobbar 100 %, så yrken där möjlighet att jobba färre procent är av extra intresse. Alternativt att möjlighet finns att jobba hemifrån åtminstone några dagar i veckan.
Mycket tacksam för alla idéer som kommer!
Lärande är ju en grej som är relevant i princip i alla branscher så många lärare kliver ju in i en uppsjö av branscher/företag som aktivt arbetar med att utbilda - sen om det är internt eller externt varierar så klart.
Första tanken som dök upp hos mig!
Lycka till!
Tillägg:
AI rekommenderar (bland annat! Finns flera!) denna tråden, där kan du nog hitta lite inspiration hoppas jag:
Jag tror att det första som är väsentligt är att tona ner yrkesidentiteten som lärare. Lärare tillhör en grupp yrken med stark yrkesidentitet. Det finns, kopplat till detta, också en bild/tanke av att ”skolan som arbetsplats” är ”helt unik miljö”. Erfarenheter från andra områden anses därmed inte relevanta inom skolan och vice versa.
Jag tror också att du behöver analysera om det är läraryrket eller skolmiljön som är problemet. Utifrån hur verkligheten ser ut idag skulle jag tro att skolmiljön för många är huvudproblemet. Om skolan vore fri från byråkratiska hinderbanor, brist på ordning/disciplin, kriminalitet och så kallade integrationsproblem så skulle läraryrket vara helt annorlunda och mycket bättre än det är idag.
Kopplat till den senare aspekten kunde det vara värt att titta på kriminalvården eller folkhögskolor som alternativa arbetsgivare. Jag har en vän som jobbar som lärare inom kriminalvården. Hon är särskilt nöjd med att eleverna gör så stora framsteg. Nackdelen med kriminalvården är att man inte kan arbeta på distans alls. Jag tror dock att själv yrket och ”substansen” bör väga tyngre än ”praktikaliteter”.
Absolut…
Pedagogik kan man ju alltid använda. Jag känner pedagoger som tex jobbar med miljöfrågor/hållbar utveckling, vidareutbildar yrkesaktiva, arbetsleder praktikanter på kommunala arbetsmarknadsenheter, mm.
Tänk på allt du har med dig från yrket som kan vara till stor nytta för andra arbetsgivare!
Kommunikation
Tala inför grupp
Motivera och leda unga människor
Självständigt planera och driva ditt arbete
Administrera
Omvärldsbevaka, hålla dig uppdaterad om ny kunskap och nya arbetsmetoder
Bemöta många olika personligheter och lyssna in deras behov
Hålla deadlines
…och så vidare!
(Liksom nån ovan skulle jag också säga att ifall du vill stanna inom undervisning så är folkhögskola värt att kika på, helt annan arbetsmiljö och god möjlighet till deltid. En annan grej att fundera på är väl möjligheten att doktorera, ifall det är nåt som lockar dig.)
Med allt detta tillgodo handlar det ändå om att landa i att ”ha en bakgrund som pedagog” och inte ”är lärare egentligen”.
@JesseX Ja precis!
Tack snälla för alla svar, får många fina idéer nu och massa att tänka igenom!
När jag jobbade på Försäkringskassan som utredare av sjukpenning hade vi ett antal f.d lärare från olika nivåer som jobbade med samma jobb som statsvetare och jurister.
Även på mitt befintliga jobb som konsumentrådgivare har jag en gammal lärare.
Finns mycket man lär sig och har kunskap om som lärare. Gäller att koppla det till relevanta punkter i den aktuella tjänsten, typ.
Ja, även som handläggare på myndigheter mer generellt brukar det finnas personer med en mångfald av bakgrunder. Vissa myndigheter har smalare profil och anställer främst jurister (typ) men mer generellt brukar ”annan liknande utbildning” vara fullt tillräckligt.
Däremot kan man sannolikt ha ett visst karriärmässigt handikapp med annan bakgrund. Ofta finns mer eftertraktade seniora tjänster som rådgivare eller liknande (titlarna varierar) och där är konkurrensen hårdare. Om det nu är juridik som är ”kärnkompetensen” inom aktuellt område (det kan variera lite) så brukar de flesta som får de bättre tjänsterna vara jurister, särskilt om det gäller personer som inte jobbat riktigt länge.
Jag kan återigen nämna internationellt bistånd som ett möjligt område att arbeta inom. En viktig fördel där är att de flesta typer av bakgrunder/kompetenser finns representerade. Det är svårt att ”komma in” eftersom det finns betydande konkurrens men att exempelvis jobba utomlands i en utmanande miljö en period är sådant som kan underlätta.