Hej!
En vän till mig som fått jobb i Stockholmsområdet har fått mer än 44 000 i ingångslön som nyexad mellanstadielärare, (trots läget med nerdragningar på budgeten) och en annan bekant med tidigare efterenhet lyckades göra något liknande för 2 år sen med sin färska lärarlegitimation, fast fick över 46 000 i lön.
Drömmen hade väl varit att också lyckas lika bra, och undrar vad man egentligen behöver göra? Är det någon som har liknande erfarenheter som kan berätta mer om dethär?
Jag har tidigare erfarenhet med ungdomar med NPF i högstadie och gymnasieåldern, har bott utomlands i engelsktalande länder i skolåldern (flytande i engelska), och blir nyexad mellanstadielärare med behörighet för NO, teknik, Svenska, Engelska, och Matematik i åk 3-6 till sommaren.
Extratanke: är det värt att söka ett tag och ta ett jobb som ger högre ingånglön och vikariera under tiden, eller ska jag ta det första bästa som dyker upp tycker ni? Det är ändå svårt för de flesta att få jobb i Stockholms län just nu.
Mindre roliga områden ger mer betalt.
I populära områden är det svårare att få jobb. Tror det är många sökande på varje tjänst där så det är mindre förhandlingsutrymme så att säga.
Kommunala platser försvinner i skolorna vad jag hört. Färre barn helt enkelt.
Varför inte fråga dina vänner istället? De vet ju antagligen hur man gör.
Förövrigt så har jag som simpel lastbilschaffis runt 40k efter skatt.
Förstår att läraryrket är mer stimulerande men om du bara söker hög lön så finns det andra yrken
Detta är sant men det är också kopplat till att skolorna i många kommuner får betalt enligt ett socioekonomiskt index. Att vara född i Afrika, ha föräldrar som är analfabeter och liknande saker är lukrativt. Har man gott om sådana kan man betala höga löner.
Olika kommuner har olika system för socioekonomisk kompensation. Stockholm kompenserar bra. Botkyrka kompenserar sämre. Variationerna är stora. Att kolla upp systemet innan man söker jobb är smart.
Invandrarskolor är inte med automatik dåliga. Det är en egen kategori av skolor. Är jobba i en bra invandrarskola är inte fel. Där har de både bra elever och bra med pengar. Enbacksskolan i Tensta är ett exempel på en sådan skola.
Off topic men kan inte du starta en AMA eller liknande?
Helt seriöst och väl menat! Vet att jag och flera kollegor (vården) ofta när jobbet suger fantiserar om att sadla om till lastbilschaffis då man många gånger sett upp till er i er studsande kupé när man bränt om på motorvägen och tänkt att det ändå måste vara ett rätt trevligt gig.
Med den lönen behöver du komma med rejäla downsides om jag inte seriöst ska överväga att ta lastbilskort!
Är inte alls ovanligt att få den typen av lön inom branchen bara man väljer rätt. Jag jobbade själv med det under många år dagtid och i snitt 35 timmar per vecka och fick ut 29 tuss efter skatt. Många andra jag kände låg ute halva månaden och snittade omkring 40-45 men det passade inte min livssituation.
Att ta ett kort blir kanske en kostnad på uppåt 100 lax (eller annan favvofirre).
Du får riskera att köra fast i valfri backe var gång du är ute o kör på vintern.
Du vet sällan när exakt du ska komma hem.
Det blir ganska ofta endel dötid. (då försöker jag träna eller läsa bok)
Allt sittande tycker jag kan vara jobbigt, åtminstone mörkare tiden på året.
P1 sänder massa repriser hela tiden.
Det enda jag vet är att ena personen hade några år av tidigare erfarenhet innan de började plugga, sen vart de blev anställda kommunalt eller på friskola eter det är oklart.
Den andra arbetar på friskola och hade goda språkkunskaper som var relevanta. Vad hen vet var det bara det som spelade in- språkkunskaperna alltså.
Eftersom det inte var så jättemycket att gå på ville jag kolla här också, glad för svaren som kommit in hittills!
Tack! Visste inte att man kan tänka på dom sakerna också!
Så skönt att höra någon som säger att det finns bra “invandrarskolor”, så förkastligt med medkursare som säger saker som “jag kommer aldrig jobba på en SÅN skola, bara jobbigt och alldeles för mycket arbete”.
Värt att nämna är väl att jag framförallt vill hitta en skola jag trivs på, där jag faktiskt känner att jag kan bidra. Finns så mycket man ska lära sig första året ändå, men det är inte sällan man fått höra att just första lönen är den viktigaste så tack för infon!
Den skolan jag nämnde är känd som en bra skola i det området. Det är en skola man väljer aktivt och som alla verkar gilla. En kompis jobbade där i flera år och var också väldigt nöjd.
Överlag är disciplinen mer i fokus i invandrarskolor. Det finns inte samma kultur av att ifrågasätta och göra som man själv vill (som elev eller förälder) som i skolor dominerade av etniska svenskar. Samtidigt är eleverna med problem typiskt sett fler. Att återinföra obs-klasser kan förväntas få stor positiv påverkan på dessa skolor. Det tar ju bort deras främsta problemfaktor.
Ännu bättre är det för de som är med i Sveriges Lärare, där man får statistik över olika kommuner och yrken beroende på kommun, län och ålder. Väldigt bra databas.
Men det är framförallt “hur” som jag undrar över.
(Verkar som jag varit lite oklar, ursäkta för det)
Jag uppfattar att frågan är mer generell. Det finns inga unika knep enbart för lärare. Mycket handlar om att sälja sig själv och framstå som
”unikt bra”. Helst ska man också vara det men hur man framstår är det mest avgörande. Där kan det underlätta att se bra ut, särskilt för kvinnor. Man behöver också en viss social förmåga. Det är alltså olika lätt för olika personer att få en ovanligt hög lön.
Uppdatering: Efter en del om och men fick jag jobb till våren!
Det är några mindre frågetecken som ännu ska redas ut, men överlag känns rektorn bra och jag verkar få bra förutsättningar min första termin ut i yrket!