OM du blir uppsagd (säg INTE upp dig själv om du inte har nytt jobb klart!!!) : Skriv in dig hos AF dag 1 och ta ut A-kassa. Så länge du söker så många rimliga jobb som de tycker är nödvändigt (jag som akademiker ansågs behöva söka lämpligen 6-20 jobb/mån och låg sällan under 20…) kommer de inte att tvinga dig att söka något annonserat jobb du inte vill ha.
Ja men du måste inte ta det? Skriv dåliga cv/personligt brev så är det löst.
Svårare än så här är det inte. Om man behöver gardera sig skriv bara att du är akademiker så går du bort direkt:)
Jag vet precis vad jag vill jobba med och jag är behörig att jobba med det. Problemet är ju att jag även är behörig att utföra andra uppgifter jag inte vill jobba med och kan bli placerad på en sådan uppgift.
De jobb som finns inom det jag vill göra kommer jag att söka men finns det inga såna jobb här, har inga planer på att flytta ifrån min fru, så kan jag inte påverka det.
Som jag förstår dig ska jag anmäla mig hos arbetsförmedlingen och då skyddas min SGI. Jag behöver sedan inte göra något eftersom det enda de kan göra är att stoppa min a-kassa. Stämmer det?
Det jobb jag kan bli omplacerad till kan absolut anses vara likvärdigt det jobb jag har och att flytta mig dit bryter inte på något sätt det som står i mitt anställningskontrakt.
Till viss del handlar frågan om om reglerna blir “snällare” om man inte ansöker om a-kassa eftersom konsekvensen att a-kassan stoppas inte gäller.
Det handlar också om om det finns andra fördelar med att vara inskriven hos arbetsförmedlingen som jag missar om jag inte anmäler mig.
Om det räcker att vara inskriven för att SGIn ska skyddas så är det en bra anledning att skriva in sig men om man måste göra allt jobb utan att få betalt för det, alltså a-kassa, är det inte värt det.
Jag gör det om det blir aktuellt. Förhoppningsvis får jag behålla den tjänst jag har.
Problemet med det är att nästa tjänst de utlyser vill jag kanske ha…
Undrar bara vad är det problemet även om du får ta ett jobb som är lite sämre än det jobbet du vill ha efter dina villkor hela tiden
? Gör även om du går ett jobb dom är lite sämre ksn du alltid hoppa på ett nytt jobb dom är bättre i samma stad du bor i?! Ibland får man svälja stoltheten kompis och vara lite flexibel ![]()
![]()
. Anmäl dig till arbetsförmedlingen 1-a när du blir arbetslös och då har du gjort allt rätt utan att behöva anstränga dig så mycket fundera om du har gjort allt rätt. Lite goda råd ifrån en låginkomsttagare ![]()
Alltid lättare byta jobb till ett bättre jobb än när man söker jobb som arbetslös. I ditt fall är det inga problem ![]()
![]()
Men handlar det då inte om kommunikation med arbetsgivaren? Alltså, olika tjänster kan ju innehålla olika saker beroende på vart man jobbar.
Ja, i praktiken så är det så. Sen kan ens sanktioner ligga kvar om du vill söka a-kassa framöver. Men det låter på dig som att du inte är i läget att du kommer söka a-kassa i framtiden.
Sen förlorar du ju pengar på arbetslöshet så fokus kommer ju ändå vara att komma ut i jobb.
Jag är lärare och är bara intresserad av att jobba på lågstadiet. Kan bli placerad på mellanstadiet och det har jag inte intresse alls av. Att hanka mig fram utan inkomst är bättre, tycker jag.
Huvudinnehållet ska vara exakt samma oavsett var man jobbar!
Förmodligen inte så länge det finns jobb jag kan utföra men inte vill ha!
Är det för tidigt att klippa helt med arbetslivet ( FIRE) ?
Nej, det skall du inte! Du skall fokusera på de jobb du vill ha och jobba för att få dem. Att fejk-söka slösar bara på din och andras tid. Reglerna finns ju för att du skall komma ut i jobb snabbt. Du söker jobb för din skull och inte för AF. Och som någon klok person härinne skrev - det är lättare att få ett jobb om du har ett än att vara arbetssökande. Om du bara vill jobba med vissa specigika uppgifter så kanske du skall fundera på att starta eget?
Hörde om en medelålders småbarnsfar som blev tvingad att söka jobb på andra sidan Sverige (på längden) för att få behålla AKassa.
Han skrev “ja vill ha jubbet” på en ihopknycklad servett. ![]()
Har du jobbat på mellanstadiet tidigare? Om inte, varför dessa förutfattade meningar. Kanske det är jättekul om du hamnar i rätt klass?
Det är så det blir om jag blir placerad på en tjänst jag inte vill ha och inte får något annat jobb.
Jag kan hanka mig fram nu men skulle helst jobba 2-3 år till.