Jag har inga hel-, halv- eller styvsyskon.
Mamma fyller 84 senare i år. Hon bor c:a 7 mil norr om mig. Hon är änka och bor i bostadsrätt. Hon har även ett fritidshus ett par mil från permanent bostaden. Hon har en katt.
Jag är mammas enda anhöriga. Hon har inga andra släktingar. Hon lever i relativ isolering, vilket är självvalt.
Mamma är 100% klar i huvudet. Däremot har hon en del fysiska krämpor, bl a tremor (skakningar) och neuropati i fötterna. Med min hjälp har hon ansökt om, och fått, färdtjänst för något år sedan. Hon har även trygghetslarm, efter ett par fallolyckor för ett par år sedan. Hon har inga fler insatser, eftersom hon ännu inte behöver det.
I mammas kommun finns det ingen kommunal “Fixartjänst” för seniorer. Jag har ett flertal gånger mailat till kommunen och pekat på behovet av en sådan tjänst. Dock erbjuder den lokala Röda Kors-föreningen viss hjälp med praktiska saker för äldre. Det är dock inte lika “uppstyrt” som en kommunal Fixartjänst, och Röda Kors-tjänsten har legat på is i flera omgångar, troligen p g a resursbrist.
Än klarar sig mamma i stort sett själv. En del saker måste jag dock hjälpa henne med, eftersom hon inte riktigt orkar ta tag i saker. När fastigheten fick bredband via fiber fick jag hjälpa henne med övergången från mobilt bredband. Lamparmaturen över köksbänken var trasig i 4-5 år, tills jag kontaktade en elfirma och såg till att den byttes. Nyligen beställde hon en möbel från ett okänt skojarföretag. Möbeln levererades inte, och jag fick ägna 10-15 mail åt att se till att köpet hävdes. När kylskåpet gick sönder under garantitiden fick jag se till att det byttes ut. Listan ka göras lång.
Hon är inte heller 100% pålitlig när det gäller sin egen hälsa. För ett par år sedan fick hon urinvägsinfektion. Hon struntade i att kontakta vården, och hoppades på att det skulle gå över av sig självt. Istället utvecklades urinvägsinfektionen till njurbäckeninflammation. Turligt nog kom jag hem till henne samma dag som hon blev riktigt dåligt, och kunde ringa 112, som körde henne till sjukhus i ambulans.
Nyligen framkom det att hon hade slutat att använda sitt trygghetslarm. Hon tyckte att det var i vägen (det är ett sådant som sitter på armen) och skämdes för att hon ibland råkar larma av misstag. Det krävdes ett långt “motiverande samtal” för att hon skulle börja använda det igen.
Mamma har med min hjälp gjort en framtidsfullmakt. Den ger mig totalansvar för allt som rör mamma. Jag som fullmaktshavare ska avgöra om och när den behöver börja användas.
Jag mår mycket dåligt av att veta att den här framtidsfullmakten finns. Jag KAN INTE ta hand om någon annan människa.
Jag klarar inte att ta hand om mig själv
Jag gråter i flera timmar varje dag.
Jag slutade borsta tänderna på morgnarna för över 2 år sedan. Jag orkar inte tömma eller fylla diskmaskinen. Jag tillbringar en mycket stor del av min tid liggande i soffan. Jag har haft boendestöd i 13 timmar per månad. Det har nu kommunen dragit ned till 6 timmar per månad. Jag har överklagat.
Min pappa blir 87 i år, och min bonusmor 81. De bor c:a 6 mil söder om mig. De bor i ett trevåningsradhus.
Pappa har medelsvår Alzheimer sedan flera år tillbaka. Min bonusmor lider sedan ett par år av vanföreställningar. Vanföreställningarna har två “huvudspår”; det ena är att hon är övertygad om att huset är fullkomligt nedlusat med ohyra, och det andra är att hon tror att de bägge två har blivit utsatta för ID-kapare, som har tagit sig in på deras bankkonton och stulit alla deras pengar. Hon tror också att tvättmaskinen inte kan användas, för att den då skulle överhettas och fatta eld, varvid hela huset skulle brinna ned…
De har en enda kommunal insats; de får matlådor varje dag. Kommunen och jag har gjort flera försök att få dem att acceptera fler insatser - regelbunden städning, avlösare i hemmet m m - men min bonusmor vägrar. Hon är rädd för att “ohyran” ska smitta hemtjänstens anställda.
Jag har ansträngt mig till det yttersta för att förändra deras livssituation till det bättre. (Jag gråter när jag skriver det här). Jag står i ständig kontakt med deras kommun sedan 2 år tillbaka; både med deras anhörigstödjare och med pappas handläggare. Vi har utväxlat hundratals mail.
3-4 gånger har jag ringt akutpsykiatrin i deras kommun, och bett dem åka hem till min pappa och bonusmor, för att göra en “welfare check”, och försöka få min bonusmor inlagd med hjälp av LPT. Samtliga gånger har det slutat med att de psykiatrin inte tycker sig kunna se tillräckliga tecken på att min bonusmor är en fara för sitt eget eller andras liv. Hon har gått ned oerhört mycket i vikt sedan vanföreställningarna började. Hon är runt 164 cm lång och väger runt 40 kg.
För ett par år sedan lyckades jag, efter mängder av mail till pappas och bonusmors kommun, övertyga dem om att jag helt enkelt inte kunde ansvara för dem längre, och att pappa måste få en god man. Kommunen ansökte om god man till honom. Utredningen tog väldigt lång tid. När Överförmyndaren till slut fick klart för sig att min bonusmor inte var vid sina sinnens fulla bruk, och att jag inte klarade av att ens hantera mina egna vardagssysslor, beslöt de att det istället var en förvaltare som pappa behövde.
Nu har pappa en förvaltare sedan något år tillbaka. Han är snäll och hjälpsam, men har svårt att göra sitt jobb, eftersom min bonusmor inte är hjälpsam när det gäller att ge honom inblick i deras ekonomi.
Förvaltaren och jag har gemensamt besökt pappa och bonusmor flera gånger de senaste månaderna. Bl a har vi samlat ihop 10 månaders smutstvätt och lämnat in på en kemtvätt, och vi har sett till att pappa har fått sitt covidvaccin, samt att han fått komma till en optiker, som konstaterade att han blivit blind på ena ögat p g a grå starr. Han väntar nu på starroperation. Troligen kommer jag att behöva följa med honom, när han ska göra operationen.
Redan för runt 3 år sedan sökte jag hjälp hos en anhörigstödjare i min kommun. Tid bokades och jag fick träffa anhörigstödjaren. På den tiden levde min sambo, som var kraftigt alkoholiserad sedan flera år. Han hade även två vuxna söner, som båda två hade mycket stora psykosociala problem, vilket i hög grad påverkade vår tillvaro.
Jag ägnade en dryg timme åt att så tydligt som möjligt berätta om min livssituation. Att jag var ensam “ansvarig” för mina 3 gamla föräldrar. Min sambos alkoholproblem. Hans söners problematik. Mina psykiatriska diagnoser. Att jag höll på att gå under.
När jag var klar så anhörigstödjaren:
“Ja, jag måste säga att du redogör fantastiskt tydligt och bra för din situation. Men jag måste bara fråga: Vad är egentligen problemet?”
Då tackade jag, och gick därifrån.
Ingen - absolut ingen - tar min psykiska ohälsa på allvar. Ingen tror mig, när jag säger att jag inte kommer att kunna hjälpa till med någonting, när mina föräldrar går bort.
Allt oftare tänker jag, att det enda sättet att lösa det här, är att jag ser till att jag själv går bort, innan mina föräldrar gör det.