Lägre ISK skatt: "Fuck-off kapital"

“För att bygga upp sitt eget sk. “Fuck-off” kapital” var hur Cecilia Rönn (L) presenterade förslaget på sänkta skatten på ISK.

Trodde det var många andra faktorer som vägde tyngre men tydligen så är det för att bygga upp ett fuck-off kapital som vi ska ha ISK:er till.

14 gillningar

Kanske inte ordvalet jag skulle använt på en presskonferens, men annars har hon väl rätt. Tanken med kontot är väl att det ska vara lätt att spara ihop till ekonomisk trygghet.

Åh nej. Inte en uppsving för uttrycket fuck-off kapital för att personer i kostym ska få visa att de är lite edgy och vågade. Jag trodde det var över.

11 gillningar

Var det inte Blondinbella som myntade det? :thinking:

Behöver man skatta på 300k mindre snart då?

Är toppen om fler satsar på ett fuck off kapital, eller frihetskapital. Säkert ett klart medvetet ordval, bara faktum att vi skriver om det gör att ändringen får uppmärksamhet.

Dåliga jobb, situationer och relationer bör alla ha råd att lämna, men många har idag inte råd med det.

Sen kan jag tycka att det främst är vi med redan större sparande som kommer dra mest nytta av reformen, inte nysparare. Så konstig och egentligen en onödig reform.

10 gillningar

Förslaget är ingen skatt på första 150k under 2025 och ingen skatt på första 300k från 2026

8 gillningar

Någon som har koll på om förslaget även gäller juridiska personer?

Tveksamt, om syftet är personlig trygghet och buffert.

3 gillningar

Kan ju inte påstå att 150 000kr är “fuck-off kapital”, det är ju knappt handpenning till en etta i en normalstor stad.

300 000kr är handpenningen till en 2:a eller 3:a. Näe, det är snarast vad en annan får jobba många år för att få ihop. Pengar till ett eget boende, inte nära ekonomisk frihet.

6 gillningar

Är det då läge att skapa egna konton för respektive barn?

Jag har i dagsläget ett ISK konto som är dedikerat för barnen, men hos mig, för att inte riskera att ”pengarna bränns när de blir 18”.

Är det nu med denna nyhet, att man slipper skatt på 150’ och snart 300’, bättre att skapa individuella konton för respektive barn (går det om man är under 18 år?)?

Jag tänker att istället för att ”bara” få en skattelättnad på 1x 150’/300’, så har man möjligheten att få det för Y barn?

(Och med risken då att de faktiskt bränner pengarna när de blir 18, men det kanske är en risk värt ta, ställt mot skattelättnaden?)

Tacksam för svar!

Ja nu presentrades inte förslaget av L som tur är. Så illa är det inte med vår ekonomi

1 gillning

Tänk på att så fort pengarna gått in på barnens konton så får ni inte plocka ut dem som ni vill. Det är barnens pengar. Ni kan råka illa ut om ni pillar på dem.

3 gillningar

Utrycket fanns i boken “Noble house” av James Clavell, som kom ut 1981.
Jag tror inte ens att hon var född då.

10 gillningar

Självklart inte, men…

1. Alla bor inte i storstäder.

Men primärt…

1. Det räcker för att klara sig ett tag vid plötslig arbetslöshet eller för att lämna en destruktiv relation med kort varsel.
10 gillningar

Jag skulle klara mina nödvändiga kostnader i drygt 10 månader mha 150.000 så det är absolut inte småpotatis för de flesta av oss.

12 gillningar

Samma här.

3 gillningar

150k är bättre än ingenting som det är nu. Året efter blir det ännu bättre med 300k.

Jag är avundsjuk på er som kan leva på 15 000 kr i månaden…

3 gillningar

Fuck off pengar är väl typ 10mille… ja tack gör det skattefritt!

2 gillningar