Kanske inte ordvalet jag skulle använt på en presskonferens, men annars har hon väl rätt. Tanken med kontot är väl att det ska vara lätt att spara ihop till ekonomisk trygghet.
Är toppen om fler satsar på ett fuck off kapital, eller frihetskapital. Säkert ett klart medvetet ordval, bara faktum att vi skriver om det gör att ändringen får uppmärksamhet.
Dåliga jobb, situationer och relationer bör alla ha råd att lämna, men många har idag inte råd med det.
Sen kan jag tycka att det främst är vi med redan större sparande som kommer dra mest nytta av reformen, inte nysparare. Så konstig och egentligen en onödig reform.
Kan ju inte påstå att 150 000kr är “fuck-off kapital”, det är ju knappt handpenning till en etta i en normalstor stad.
300 000kr är handpenningen till en 2:a eller 3:a. Näe, det är snarast vad en annan får jobba många år för att få ihop. Pengar till ett eget boende, inte nära ekonomisk frihet.
Är det då läge att skapa egna konton för respektive barn?
Jag har i dagsläget ett ISK konto som är dedikerat för barnen, men hos mig, för att inte riskera att ”pengarna bränns när de blir 18”.
Är det nu med denna nyhet, att man slipper skatt på 150’ och snart 300’, bättre att skapa individuella konton för respektive barn (går det om man är under 18 år?)?
Jag tänker att istället för att ”bara” få en skattelättnad på 1x 150’/300’, så har man möjligheten att få det för Y barn?
(Och med risken då att de faktiskt bränner pengarna när de blir 18, men det kanske är en risk värt ta, ställt mot skattelättnaden?)
Tänk på att så fort pengarna gått in på barnens konton så får ni inte plocka ut dem som ni vill. Det är barnens pengar. Ni kan råka illa ut om ni pillar på dem.