Rimligen borde det vara skattefritt på ISK på medianlön gånger 12. Det vill säga 427 200 kr (2023).

Rimligen borde det vara skattefritt på ISK på medianlön gånger 12. Det vill säga 427 200 kr (2023).
Men gick hon på riktigt in i en presskonferens och sade fuck-off kapital om skattefri del av ISK?
Låter seriöst…
När blev politiker seriösa?![]()
“Bygga upp eget FU-kapital” är ju inte detsamma som “slippa skatta för sitt FU-kapital”.
Ni drar lite snabba växlar och hoppas lite för mycket. ![]()
Ja, jag höjde på ögonbrynen när jag hörde det ![]()
Frågan är vad 300 kkr räcker till att säga fuck-off till?
För de flesta räcker det nog inte till att på stående fot och i affekt kunna säga “fuck-off nu slutar jag på jobbet och skiter i om jag lyckas hitta ett nytt” till chefen exempelvis.
300tkr är för att ge incitament till att bygga upp ett FU-kapital.
Var inte det.
Sjukersättning är ingen höjdare. Svårt att leva med högre utgifter, om man inte har högre inkomst. ![]()
Personligen tycker jag det är jobbigt att vi behöver dra in så stora inkomster varje månad för att få hjulen att bara snurra. Det skulle underlätta om kostnaden var halverade. Idag krävs uppåt 50 000 kr per månad för hela hushållet bara för att få det att rulla. Det ställer krav på att jobba heltid i jobb som kanske inte är så hälsosamma.
Det är nog ändå helt normalt. Vi med sjukersättning lever ju många gånger på existensminimum. Men det går det med.
Så att räkna på 15-20 000 per person och månad och att det ska räcka cirka 6 månader, underlättar många knepiga situationer.
Så 150 000kr är ok för många, 300 000kr för lite fler och har man högre utgifter än så. Så får man lösa det när problemen dyker upp.
Hur många är ni? 50k på en familj med två barn är kanske inte så konstigt. Men räknas då barnbidragen in i dessa 50 etc.
Mmm. Två vuxna, två skolbarn, en hund, bostadsrätt och bil. Så det är nog inget konstigt i jämförelse med andra i motsvarande situation. Men störigt att så mycket pengar ska flyga iväg på vad en upplever som ingenting.
Är det någon som fångat upp ifall det sades något om KF eller är det explicit ISK det handlar om?
Håller delvis med, men är man ett helt hushåll med barn så har man ju någonstans valt det också (dvs om man inte blivit bortgift och tvingad till barnafödande), och haft möjlighet att tänka i förväg på vad det kommer att kosta på ett ungefär. Där jag bor finns väldigt många fler-barns-familjer som inte har i närheten av 50k netto/mån och ändå klarar sig okej. De har då ofta avstått från att bo stort, alt. bor i stor men billig hyresrätt, inte högsta standarden kanske. Och vissa har ej bil. Men de lever. Allt handlar om planering och prioriteringar.
Vissa av oss har inte möjlighet till att ordna hushåll med barn eller annan levnadsstandard som kräver 50k/mån utifrån avsaknad av partner eller/och ekonomi, men då gäller det att göra livet meningsfullt och vara tacksam ändå, för det man har
Det låter ju synnerligen rimligt faktiskt. Bara mat till er fem tickar ju på…
Varför inte ens årslön skattefritt? Rättvist, så får alla ett ”fuck-off” kapital skattefritt. ![]()
Man får alltså behålla pengar, man redan har, skattefritt.
Jag är skeptisk till att det lyckas få fler att förbättra sin egen ekonomiska trygghet men om det kan bli så är det väl fint ![]()
Samtidigt, pratar vi buffertpengar tänker jag att konto med insättningsgaranti och lite bättre ränta är att föredra framför ett ISK.
Är det ingen regering som vill göra sig populär och trappa ned ränteavdraget? ![]()
Om den fria ISK-skattenivån ska definieras som gränsen för “Fuck-off-kapital”, borde inte nivån sättas till samma nivå som FIRE-nivån?
Med andra ord borde det baseras på 4%-regeln. Så om man väljer att säga fuck-off till whomever, så ska man ändå kunna klara sig på sitt skattefria ISK-konto med 4% avkastning, för en person med medellönskonsumtion. Eller för den konsumtion respektive person hade innan de sa “fuck-off”? ![]()
@Melwa Du får gärna förklara din ren. ![]()