Tyckte det var skojigt att du jämför ett Fire-upplägg med att behöva kontanter för att byta jobb eller bostad.
Oftast tar det inte så lång stund, medan Fire oftast sträcker sig över en längre stund.
Men finns specialfall för båda i och för sig. ![]()
Tyckte det var skojigt att du jämför ett Fire-upplägg med att behöva kontanter för att byta jobb eller bostad.
Oftast tar det inte så lång stund, medan Fire oftast sträcker sig över en längre stund.
Men finns specialfall för båda i och för sig. ![]()
Jo, men hur tolkar du “Fuck-off”-kapital i så fall, om det inte är att man ska kunna säga det och ändå kunna klara sin ekonomi oavsett vilket? Hur ska man definiera den nivån, och varför inte bara en kommentar/synpunkt istället för en ren?
Men alltså för de med lite mer måttlig inkomst/kapital så är 150.000-300.000 jävligt mycket trygghet och FO-kapital. Ribban är inte att man kan leva resten av livet på det, ribban är att inte behöva stanna i en skitrelation, inte sitta fast i ett jobb man hatar, inte behöva jobba heltid i perioder man inte mäktar med. Blir fan provocerad på bristen av insikt i hur den stora massan har det. ALLT moderaterna gör är kanske inte inriktat enbart på snabba ingenjörssnubbar i Stockholm, and that’s ok folks. Vilket gnäll!
För att Fuck off kapital är ett välkänt begrepp, för att kunna lämna dåliga jobb, partners eller situationer så krävs det inte miljoner. Troligen räcker 3-6 månaders utgifter för de flesta, även 1 kan räcka om det kniper.
För Fire krävs ofta ett par miljoner, om man inte ska gå i pension nära inpå.
Så skillnad.
Ja, det är ju frågan vad man ska kunna säga “Fuck-off” till om man har “Fuck-off”-kapital. Inte så tydligt definierat.
För mig är det betydligt mer än 1 månadslön (eller 3-6) som du förslog. Inte mycket man kan säga det till i så fall.
Min nivå ligger närmare FIRE-nivå, då jag menar att man verkligen ska kunna säga det mer eller mindre oavsett läge och ändå kunna klara sig. Och då behövs FIRE-nivå, vilket är tydligt definierat. Det är riktigt “Fuck-off”-kapital. Allt annat innebär att man måste avgöra för fall-till-fall om man verkligen vågar säga “Fuck-off”.
Om du känner dig osäker på vad som menas med Fuck off kapital, för de flesta, så finns guider både på Avanza och Aftonbladet. Men självklart kan du göra en egen tolkning.
Aha, så det är Aftonbladet som är officiella källan för definition av Fuck-off-kapital. ![]()
Du menar att om du säger fuck-off och kliver ut genom dörren hos nuvarande arbetsgivare/lägger ner ditt företag så behöver du fire-nivå av kapital för du kommer aldrig mer kunna ordna en ny källa till inkomst? Normalt brukar människor klara av att ordna en ny källa till inkomst långt innan ett år har passerat. Tror du är lite för stor trygghetsnarkoman om du inte skulle våga utan att ha fire-nivå undansparat… ![]()
Som sagt, det är frågan hur nivån för Fuck-off-kapital ska definieras.
Min nivå är att jag ska kunna säga det oavsett läge och ändå kunna klara mig. Då krävs FIRE-nivå. Allt annat innebär att man måste avgöra för fall-till-fall om man verkligen vågar säga “Fuck-off”.
Eller Avanza, eller Google, eller en källa du gillar.
Släpper det nu, tror Cecilia pratade om att ge fler än chans till vad de flesta räknar som FO kapital, det vill säga 1-3 månadsutgifter. Vilket jag tror är vettigt för de flesta, buffert kan det väl också kallas. Inte ett helt nytt begrepp.
Så med det säger du att ditt human-kapital är nollat och du därmed är uteslutande beroende av redan sparat kapital. Tror du är rätt unik, de flesta andra av oss räknar med att vi har human-kapital kvar att omsätta till nya stålar. Fuck-off kapital för oss är tiden för att ställa om.
Jag tror det bästa är att de individanpassar den skattefria gränsen för ISK-kapital baserat på hur man definierar sitt “Fuck-off”-kapital.
Du får din gräns, jag får min. Alla blir nöjda. ![]()
Det beror på vad det är man säger “Fuck-off” till. Om du inte sätter FIRE-nivån som gräns, så måste du avgöra från fall-till-fall om du verkligen vågar säga “Fuck-off”, och hur sin situation ser ut då. Kanske har du inte möjlighet att ställa om. Då är det semi-“Fuck-off”-kapital du har.
Om du aldrig igen kan komma på något som helst sätt att tjäna pengar så är ditt human kapital nollat. Är det sannolikt att det skulle inträffa framöver att du aldrig igen skulle kunna tjäna en enda krona till? Tycker det är en orimligt pessimistisk syn på sig själv och sin förmåga. De allra flesta har ett större förtroende för vår egen förmåga kan jag upplysa om.
Orkar inte bråka mer. Vi har olika nivå. Jag vill ha riktigt “Fuck-off”-kapital där jag kan säga “Fuck-off” oavsett situation. Och om jag förstår dig rätt så du är nöjd med om du kan säga det för vissa situationer men du får avgöra från fall-till-fall om du verkligen kan/vågar göra det. Troligtvis löser det sig i de flesta fall ändå, men inte alla.
AI’s definition är denna.
“fuck off money” is subjective, but it’s the amount that provides a sense of autonomy and the ability to say “no” without fear of financial repercussions.
The amount of “fuck off money” varies significantly depending on individual circumstances, lifestyle, and location. There isn’t a universal figure, but some factors that can influence this amount include:
De vill att du ska säga fuck-off till familj och jobb och istället bli beroende av politikers avdrag och bidrag. Men de har inte tänkt att du ska kunna säga fuck-off till partipamparna och kunna överleva utan dem.
Blir alltid nyfiken på vilka kostnader det är när det blir så pass mycket. Väldigt dyrt boende, och dyr bil kanske?
Vi är 6 personer, bor i hus i dyr kommun i Skåne. Bara en bil. Vi ligger på ca 35’ i månaden i utgifter, räknat med våra kreditkort där allt handlande sker (kläder, saker till huset, aktiviteter och roligheter)
Du kan se uppdelningen här:
Vi har dragit ner några tusenlappar på budgeten sedan jag skrev, på grund av lägre inkomster just nu. Så jag tror vi ligger runt 47 tkr för tillfället.
Fuckoff pengarna har ju inget med denna skattesänkning att göra, 98% i landet vet inte ens vad det är!!!
Allt sparande borde vara skattefritt.
Alla kan spara oavsett om det är 200kr per mån eller 20.000kr per mån. Upptill var och en att göra budget och prioritera!!