Har en kapitalförsäkring barn hos Avanza. Nu när andra barnet är på g så tänkte jag istället ha ett gemensamt konto för det.
Är det något man behöver tänka på? Går det att sälja alla innehav och flytta till ett annat konto bara? ![]()
Har en kapitalförsäkring barn hos Avanza. Nu när andra barnet är på g så tänkte jag istället ha ett gemensamt konto för det.
Är det något man behöver tänka på? Går det att sälja alla innehav och flytta till ett annat konto bara? ![]()
Du kan överföra värdepapper mellan två kapitalförsäkrings konton. Men inte mellan ISK och KF.
Varför inte skapa en till KF Barn på Avanza? Jag har en för varje barn.
Ja okej så de är liksom låsta helt då eller? ![]()
Loggar jag in på Avanza ser det ut som att jag kan ta ut pengar till mitt lönekonto t ex.
Är ju en sådan vi har. Tänker att det blir mer rättvist med samma konto. Spara till barn: 18 konkreta tips och vanliga misstag
För att slumpen och börsklimatet påverkar avkastningen på barn 1 & barn 2:s tillgångar olika. Om man månadssparar, låt säg, från 0-18 år med samma summa så kommer det inte bli samma avkastning om man inte börjar och slutar exakt samtidigt.
Vill man krångla till det kan man dra in inflationen med.
Här är fördjupningen till @Anonym:s svar:
Varför inte bara spara till båda barn i kapitalförsäkringen?
Du kan lägga båda barn som förmånstagare. Kontakta avanza för att ändra.
Nej de är inte låsta.
Du kan flytta värdepapper mellan kapitalförsäkringar, och således slippa extra skatt.
Men det går jättebra att flytta mellan andra konton också, men då måste du sälja av dina innehav.
Vilket då kan bli en extra skatt tex om du flyttar till ett ISK. Det går alltså inte att flytta värdepapprena eftersom KF är en försäkring.
Sen kan man jämna ut kontona när det andra barnet föds. Så gjorde jag förr. Där barnen har varsitt konto med lika mycket pengar på och med samma innehav och månadsspar. Sen slutar man spara till dem samtidigt. Rättvis och smidigt.
Menar du att du slutar spara samtidigt för en artonåring och en typ sextonåring?
Jag menar att man slutar samtidigt för båda. Det kan vara när som helst. Min plan var att sluta när den yngsta fyllt 20 år tex.
Huvudsaken är att man slutar samtidigt, då har de fått lika mycket pengar och de har varsitt konto ![]()
Så gjorde mina föräldrar. Jag fick tillgång till pengarna som var sparade i fonder nåt år innan dotcom-kraschen vid millennieskiftet. Räckte fint till körkort, resa, lite bohag till första boendet och en himla massa grejer.
Lillebror, två år yngre, fick en kraschad aktieportfölj när han blev arton…
Jag förstår inte. Du måste missförstått mig.
De har identiska portföljer och summor…
Man slutar spara samtidigt och de får tillgång till pengarna samtidigt. Så båda utsätts ju för samma börskrascher osv.
Ok, jag fattar. Men det innebär ju också att de kommer ha olika ålder. Man kan ju vänta tills den yngsta har åldern inne.
Varför blir det en extra skatt? Eventuellt att man blir dubbelbekskattad?
Då det i nuläget bara rör sig om 10 000kr är det nog inte så mycket?
Precis, ingen extra skatt. Jag menar dubbelbeskattning. Det slipper man när man överför värdepapper mellan KF konton. Det är småsummor i sammanhanget.
Men nu vet du hur och vad man kan överföra mellan de olika kontotyperna ![]()
Vi får ju se hur detta går. Regeringen går vidare med ISK-förslag – Sydsvenskan
Flyttar jag sparandet till ett vanligt ISK så missar man ju ev chansen till skattefritt?