Eller varför inte utpressning, hållhakar osv? Nä, jag tycker det är en riktigt dum idé att använda sina barn som ett sätt att skatteplanera för småpengar. Tanken slog mig också så klart men efter ca 5 sekunders funderade släppte jag den. Den här tråden är ungefär min tankeprocess i vääääldigt utdraget format ![]()
Har inte de flesta hyresköer 16-årsgräns? Vilka hyresköer har du ställt dina barn i?
Nu går förslaget vidare
Om jag har 1 miljon på ISK, beskattas jag då enbart på 700tkr dvs den del som överstiger 300tkr?
Det får vi troligen veta i höst hur det blir, semestertider och valtider gör nog att inget klubbas i sommar.
Ja, det är ju det som föreslås i remissförslaget och annat vore så komiskt dumt att varje utbildad ekonom på regeringskansliet skulle säga upp sig för att undvika att få sitt namn associerat med en sådan skattelagsstiftning.
Njae, kanske inte så sannolikt men har du otur och blir granskad kan du kanske anses bryta mot generalklausulen mot skatteflykt som återinfördes 1995 av den socialdemokratiska regeringen…
Riktigt ogenomtänkt om inte barn under 18 år exkluderas. Detta blir en puff i fel riktning då det kommer förflyttas kapital från föräldrar till barnen. Många kommer inte känna till att de inte lägre förfogar över dessa pengar, men bli glatt varse vid något tillfälle.
Det känns också surt för en själv att behöva skatta mer för att ta rätt beslut, för jag väger helt klart fördelarna med att betala för mycket skatt här.
Hur skall man få avdrag för sin KF? De uppgifterna kommer ju inte kontrolluppgift för KF automatiskt till skatteverket och Nordnet och Avanza vet ju inte om jag har KF på 300.000 i vardera bolag… så de kan ju inte minska kvartalsskatten automatiskt.
Detta innebär att staten hädanefter kommer inhämta uppgifter om alla KF i annat fall kan ju avdraget missbrukas om man inte har så mycket pengar (300.000) som maximalt avdrag medger.
Det stämmer, Skatteverket kommer börja begära uppgifter om kapitalförsäkringar. Det finns en tråd (i Heta Ämnen) där det kritiseras för att vissa ser det som ett svepskäl för att staten ska kunna snoka mer och på sikt införa förmögenhetsskatt (vilket jag tycker känns som obefogade konspirationsteorier).
Här är lagrådsremissen som tar upp vilka sparformer som ingår (KF, ISK och PEPP), att det gäller en fysisk person (ingen åldersgräns) och att banker etc ska lämna kontrolluppgifter.
@janbolmeson har i sin bok föreslagit en modell för barnsparande som ger rättvist utfall mellan syskon. Nästa år tillkommer 300 tkr skattefritt på ISK-konton. Det förändrar förutsättningarna. Är det någon som har någon idé om hur man kan kombinera Jans modell med de nya skattereglerna?
Har riksdagen klubbat detta än?
Jag tycker ni ska optimera och ta stora lån i era barns namn samt se till att skriva fordonen på dem så de kan agera målvakter för p-böter och trängselavgifter.
Allt för att minska utgifterna och för att maximera vinsterna!
![]()
nej, alla budgetförlag för 2025 kommer i några veckor (innan mitten av September) med höstens budget.
Vi kommer med största sannolikhet behålla barnspar i våra egna namn oavsett skatteregler.
Skulle vi mot förmodan ändra detta ställningstagande är det först i tonåren och då är det väl för sent ändå rent ekonomiskt.
Intressant med förslagen i tråden om muntliga avtal och annat. Skulle det inte ta emot att lära barnen att fiffla lagom till 18-årsdagen? ![]()
Det här kände jag inte alls till!
Mycket besynnerligt att man kan få vite om man inte talar om för kommunen att ens barn har mer än 500k. Det här måste ju jättemånga bryta mot, eller är det bara för mig detta var okänt?
Vi har valt att inte spara i barnens namn, men hade vi bestämt oss för att spara i deras namn hade vi tydligen brutit mot lagen genast.
Man får alltid en uppmaning till rättelse innan det utdöms vite. Så ingen stor katastrof att inte känna till det. Tanken är att skydda barn från att få sina tillgångar stulna av dåliga föräldrar.
Vad händer rent praktiskt om man överstiger 8 prisbasbelopp. Går det fortfarande att spara som man vill åt barnen, eller måste allt gå via överförmyndarnämnden?
Jag kände alltså inte till det innan idag, men tydligen har man ganska liten frihet ovanför gränsen. Man får t.ex. inte investera i aktier (utan särskilt tillstånd).
EDIT: Jag förstår mycket väl varför reglerna ser ut så. Det är väl i praktiken ett av många rimliga sätt att hantera detta på. Jag kan tycka att gränsen är lågt satt, men det är inte helt orimligt. Föräldrar skall ju inte bolla med egna pengar på barnens konto (vi är inte Ryssland), så det här är ju ett sätt att hålla det lite under kontroll.
Vill minnas att t.ex. Lysa ska fungera bra över gränsen.
Edit:
Här var det jag läste: