Överförmyndarspärrat konto

Ett av mina barn ärvde ca 4 000 kr för några år sedan och banken ställde även då kravet på att kontot skulle vara överförnyndarspärrat. Jag ifrågasatte detta (jobbigt med ett så lågt belopp) men banken stod på sig.

Av 13 kap. 1 § föräldrabalken framgår att när en omyndigs föräldrar är vårdnadshavare är förmyndare, bestämmer de hur tillgångar som står under deras förvaltning ska placeras. Av 13 kap. 2 § framgår att det är först när värdet (det totala av alla tillgångar) överstiger åtta gånger prisbasbeloppet (386 400 kr för 2022) som man behöver överförmyndarförvaltning (bestämmelserna i 3 - 7 §§). (OBS att andra regler gäller om arvet eller gåvan har lämnats med särskilt förordnande om att medlen ska stå under överförmyndarens kontroll trots att beloppet understiger åtta basbelopp).

Så i trådstartarens fall (och alla andra fall under åtta basbelopp) kan man säga nej till banken och begära att beloppet betalas ut till ett särskilt konto som fritt hanteras av föräldrarna. Det är viktigt förstås att pengarna verkligen tillfaller barnet och på 18-årsdagen står det barnet fritt att använda pengarna.

Edit; Det slutade med att banken betalade ut pengarna direkt till mig. Nu har jag dem i eget konto hos Lysa som jag har döpt till mitt barns namn. Jag meddelade överförmyndaren hur medlen förvaltades i ett mail till deras handläggare. Har inte hört av dem på tre år.

Edit 2; För er som har fått ut försäkringspengar kan man tänka sig att det är en del av försäkringsavtalet att pengarna betalas ut till överförmyndarspärrat konto men be då om att få ta del av det villkoret.

Vi har kollat på att använda ett spärrat konto i vårt barns namn för dennes sparande/tillgångar. Det går ju faktiskt att även använda pengarna också, åt barnet. Som exempel fick vi bekräftat av överförmyndare i vår kommun att skolavgifter, även för rätt dyr privatskola utomlands är OK. Den summan borde gå att använda rätt fort om ni inte vill ha kvar det spärrat.

Vi hade tvärtom ett behov av att barnets sparande/tillgångar inte står i vår egen ägo.

Nu tre år senare, hur gick det för er?
Min son har också fått en ganska stor summa från försäkring pga funktionsnedsättning och jag vill naturligtvis få ut pengarna för att själv sköta investeringen på Avanza. …

2 gillningar

Jag sitter i en liknande situation där pengarna ligger hos Swedbank som accepterat att jag placerar pengarna i fonder.

Men frågan är hur man ska placera summan för en nioåring? Man kan antingen se det som att pengarna blir barnets om nio år och används då. Eller så ser man det som (förhoppningsvis) starten på ett mycket längre sparande. Men, det kan också vara så att pengarna behöver användas mycket tidigare än så.

Oavsett placering så kommer vi nog inte att kunna ombalansera utan väldigt mycket krångel.

Mina frågor är då:

Hur fördelar man ett långsiktigt sparande utan möjlighet till ombalansering?

Hur fördelar man mellan aktiefonder och räntefonder?

1 gillning

Utan att ha nån egen erfarenhet av situationen- går det att resonera med överförmyndaren? Nåt i stil ”tanken med gåvan (till barnet) är att bygga ett långsiktigt sparande varpå vi vill placera i en hög andel aktiefonder”.

Jag behöver inte blanda in överförmyndaren så länge jag håller mig till “vettiga” fonder.

Indexfonder är ok. Krypto är förmodligen inte ok.

Du behöver inte blanda in överförmyndaren, men banken gör det oavsett.

Med det sagt, inga problem att placera i indexfonder, av egen erfarenhet.

Överförmyndarnämnden kommer inte blanda sig i valet av fonder då det inte är någon större summa. Dock över gränsen.

Banken verkar däremot lite nervösa över risken att göra fel. Men så länge jag håller mig till indexfonder så är det nog inga konstigheter.

Men tillbaka till frågorna.

Inga räntor och inga Sverige- eller EM-fonder i ett långsiktigt sparande utan ombalansering. Är det vad som rekommenderas överlag?

Vi har gjort så att pengarna ligger i en billig indexfond. Barnet fyller snart 9. Jag tänker att vi har andra pengar som vi sparar till barnen där det är lättare att ombalansera så att vid behov kan vi göra det med dem istället.

Hej, läste denna tråd och vill tillägga några punkter här. Jag arbetar inom försäkringsbranschen hos ett stort livförsäkringsbolag (vill hålla detta anonymt) och förstår om det finns frågesättningar kring prisbasbelopp (PBB) och när det behöver/inte behöver vara överförmyndarspärrat.

—-

Enligt föräldrabalken
”[…]
16 kap. Tillsyn över förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet

11 § När en omyndig på grund av arv eller testamente har fått pengar till ett värde som överstiger ett prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken eller med villkor om särskild överförmyndarkontroll, ska den som ombesörjer utbetalningen från dödsboet för den omyndiges räkning sätta in medlen hos bank eller kreditmarknadsföretag, med uppgift om att medlen inte får tas ut utan överförmyndarens tillstånd.

Vad som nu sagts om skyldighet att betala till bank eller kreditmarknadsföretag ska även gälla

1. försäkringsgivare vid utbetalning av försäkringsbelopp som den omyndige har rätt till,
  2. pensionssparinstitut vid utbetalning enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande,
  3. PEPP-sparinstitut vid utbetalning från sparande i en sådan PEPP-produkt som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1238,
  4. Brottsoffermyndigheten vid utbetalning av ersättning enligt brottsskadelagen (2014:322),
  5. huvudman vid utbetalning av skadestånd enligt 6 kap. 12 § skollagen (2010:800), och
  6. myndighet som betalar ut ersättning med anledning av skadeståndsanspråk mot staten.

Om betalningen avser en periodisk förmån, gäller skyldigheten att betala till bank eller kreditmarknadsföretag endast när den första utbetalningen görs.

När utbetalning enligt första eller andra stycket görs, ska den som ombesörjer utbetalningen genast göra anmälan till förmyndaren och överförmyndaren. En sådan anmälan ska också göras om en omyndig på grund av arv eller testamente har fått värdehandlingar till ett värde som överstiger det belopp som anges i första stycket eller med villkor om att värdehandlingarna ska stå under särskild överförmyndarkontroll.
[…]”

—-

Kort och gott på ren svenska:

Om det är en försäkringsersättning som överstiger 1 PBB är försäkringsbolaget skyldig enligt lagt som utbetalare till bank att få underlag om att kontot är överförmyndarspärrat då försäkringsbolaget är skyldig att meddela detta till överförmyndaren i samband med utbetalningen. Då försäkringsbolag och bankbolag inte är samma bolag måste detta alltid ske, även om inom samma koncern. (T.ex. Folksam ömsesidigt → Handelsbanken AB eller Swedbank försäkring AB → Swedbank AB.)

Gällande gränsen på 8 PBB gäller detta när barnets totala tillgång överstiger 8 PBB och det inte uppfyller kravet från (FB 16:11) gällande utbetalning från arv och gåva (genom dödsbo, försäkring eller testamente) eller har villkorats som särskild förvaltning via testamente, gåvovillkor eller förmånstagarförordnande. Det kan vara på grund av eget sparande man har haft i barnets namn som har stigit genom bra avkastning och sedan krävs att det tillsätts överförmyndarspärr när beloppet övergår 8 PBB. Säg att 3 PBB var sparat sedan innan och 5 PBB blev utbetalat från arv, då blir totala tillgången 8 PBB och hela tillgången får överförmyndarspärr. Annars kan man ju också om det finns 2 PBB och försäkringsutbetalning ger 2 PBB så behöver det första sparandet sedan innan inte vara överförmyndarspärrat dock det som kom från försäkring måste vara det, då det finns lagkrav på det.

(För detta vis har också testamentsexekutor/dödsbodelägare/boutredningsman i ett dödsbo samma skyldighet att meddela överförmyndarnämnden utbetalningen till ett överförmyndarspärrat konto vid arvsvinst som överstiger 1pbb till arvstagare som är minderåriga)

Sammanfattningsvis är det inte banken som kirrar med detta då det finns byråkratiska lagkrav. De hjälper till att öppna ett överförmyndarspärrat konto och kan sedan ge ut ett underlag som utbetalaren kan visa upp för överförmyndarnämnden för att sedan ge utbetalaren godkänt att betala ut summan enligt anvisningar.

Ha’re

// Kwags

1 gillning

Styrkekramar. Har inga tips att ge men ville bara visa mitt stöd.

Hej! Och tack för den utförliga förklaringen! Vi är i samma situation, nästan 450 000 kr från ett försäkringsbolag ska betalas ut pga en funktionsnedsättning hos ett av våra barn. Vi har inga andra sparanden i hans namn så detta ska jag försöka sätta in på Lysa där vi har allt vårt andra sparande.

Så om jag förstår dig rätt så går man via banken för att öppna spärrat konto och ber sedan försäkringsbolaget betala ut pengarna dit. Sedan, eftersom det totalt understiger 8 ppb, så kan vi ansöka från överförmyndarenhetem att få detta överfört till tex Lysa 50/50?

Det står så här på kommunens hemsida:

”Vad är skillnaden på fri eller kontrollerad förvaltning?

Huvudregeln är att föräldrar fritt bestämmer hur barnets tillgångar ska användas till barnet (alltid med utgångspunkt i barnets bästa), men det finns vissa undantag. Föräldrarna måste exempelvis alltid ha överförmyndarsamverkans samtycke till att köpa en fastighet eller en bostadsrätt för barnets räkning.

Om barnets tillgångar överstiger åtta prisbasbelopp övergår föräldrars fria förvaltning i en så kallad kontrollerad förvaltning. Föräldrar är skyldiga att anmäla detta till överförmyndarsamverkan.”

——-—

Det jag inte riktigt greppar är ifall det fortsätter vara spärrat via överförmyndaren även efter man flyttar det till Lysa/Avanza etc? Alltså om man då också alltid måste ansöka om uttag?

Det låter ju som att det är vi som vårdnadshavare som förvaltar pengarna (med krav på att det är i vår sons bästa intresse såklart). Lite rörigt, men det kanske är lättare än vad det låter.. :woozy_face:

Har tyvärr också tvingats nyttja diagnosförsäkring på dotterns barnfösäkring. Via TH förstod jag att pengarna går till oss föräldrar som sen kan göra vad vi vill med dem. Ca 170k.

Finns på konto i vårt namn, dottern känner till dem och fogar fritt över dem. Men måste be om hjälp att föra över såklart. Hon fyller 18 om 6 mån.

Om kravet för utbetalning varit att pengarna hamnar på ett överförmyndarspärrat konto i barnets namn kommer du aldrig kunna flytta dem till Lysa eftersom barn inte kan ha konton där. Du kan däremot om alla vårdnadshavare är överens öppna ett isk på banken och placera i fonder. Är barnets innehav under de där x antal pbb så behöver du inte gå genom överförmyndarnämnden.

1 gillning

Jo, men för att Folksam ska kunna betala ut pengarna så måste ett skyddat konto anmälas och överförmyndaren kopplas in. Men eftersom detta är under 8 ppb menar du alltså att jag kan flytta dom till Lysa från överförmyndaren eftersom vi vårdnadshavare är överens om att det är bäst?

Nej, det är det jag menar inte går. Pengarna måste fortsätta stå i barnets namn och med en överförmyndarspärr. Det kan de inte göra på Lysa. De kan däremot ligga på ett ISK i barnets namn i fonder.

Skillnaden på under och över 8 pbb blir att om det är över måste du kontakta överfyndarenheten hos kommunen om förflyttningen till ISK och fonder, är det under räcker det att få till banken.

1 gillning