Placera 8-åringens försäkringspengar

Ett av mina barn ska troligen också få försäkringspengar. Vad innebär ”överförmyndarspärrat” i praktiken.

Om utbetalningen överstiger ett prisbasbelopp så måste pengarna sättas in på ett överförmyndarspärrat konto. Du öppnar själv ett sådant konto på valfri bank och meddelar försäkringsbolaget. Alla uttag som sedan görs från kontot måste man ansöka om. Det finns såklart en handläggningstid och man måste motivera uttaget.

Som jag förstår det så agerar varje kommun lite olika när det gäller detaljerna. Kolla med din kommun hur de agerar. Jag får t ex fritt investera pengarna i fonder. Däremot var banken lite skraj att göra fel så de krävde en bevittnad fullmakt, eller att båda vårdnadshavare kommer in tillsammans i banken för att göra detta. Investeringen ska också anses “trygg“. Men som sagt, nu är vi nere på detaljer från enskilt bankkontor. Kan säkert skilja en hel del.

1 gillning

Jag förstår. Har sedan tidigare isk hos alla barn via nätmäklare. Mitt barn fick sy några stygn efter en olycka. Försäkringsbolaget ville att barnets kontonummer skulle skrivas ut samt foto på ärret.

Men antar då att vi inte kan hoppas på att beloppet blir högre än ett prisbasbelopp (vad ligger det på i år? 60000?) utan snarare då ett lägre belopp eftersom de annars hade påtalat att kontot skulle varit spärrat? De var ändå rätt tydliga med att kontot skulle vara i barnets namn, eller snarare ”helst” i barnets namn.

Utgår ifrån att jag då kan köpa vilka värdepapper jag vill i barnets namn?

En fundering - kunde du även öppna isk-konto som var ”överförmyndarspärrat”?

Vi fick först öppna ett vanligt konto med spärr dit pengarna kom först och sen även ett isk konto som vi sen kunde placera pengarna i.

1 gillning