Månadsparande till dottern (horisont 18-20år)

Hej!

Tänkte kolla här vad ni har för tips ang en lång horisont på cirka 20år att spara till min dotter som hon sen ska få vid 18-20års ålder.

Jag själv har investerat i Länsförsäkringar global indexnära och taiwan semicond.

Jag vet att det är väldigt lång horisont men hade jag bara tagit en så hade jag tagit samma Länsförsäkringar som jag har nu men tänkte det kan va lite roligare om det kanske finns annat bra :+1:

Vi har tänkt spara 50/50 mot fond och ett helt vanligt sparkonto.

Ha det gott

1 gillning

Varför spara 50% i ingetting på 18 årssikt? Välj 100% LF Global indexnära eller Spp aktiefond Global med automatisk månadssparande. Då har du gjort allt rätt i från dig :+1:. @Ludvig_Sandh. Din dotter kommer inte bli besviken på dig och din fru när hon blir stor :heart_eyes:

6 gillningar

Hej!

Tack för svar!

Det är sambon som vill vara på säkra sidan jag sa att vi kan spara 100% i lf cirka 10år och sen se hur det ser ut men du vet hur det är :wink: när chefen sagt sitt så får man bara ge med sig :grin:

Mina föräldrar gjorde detta och vet hur värdefullt det är med extra pengar när man ska flytta hemifrån osv när man inte behöver använda sina “egna” pengar :grin:

Det får bli lf på dottern också :grin:

3 gillningar

Du får prata med din sambo att det är nästan bråtsligt spara i sparkonto på 18 årssikt. :+1::grin:. Det ger bara ingetting efter -2% infaltion årligen. Det borde hon räkna själv. Det är större risk en global indexfond långsiktigt. Låt din sambo läsa den här länken i från profs @smaspararguiden . :+1:. Pengar i sparkonto långsiktigt betyder minst -2% årligen och det är inga säkra pengar. Det är förlust affär långsiktigt. Annars om hon inte fattar efter att hon har läst får du spara din del av barnbidrag 100% Globalt och om du har råd lägg på lika mycket till då kommer du se undervärk långsiktigt. Kör så i 13 år 100% global index och sedan börja minska risken med 10%. :raised_hands:. Låt chefen läsa lite artikeln och tänka lite på saken :joy: om hon vill ha avkastning långsiktigt.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/jour/vad-ar-ett-bra-langsiktigt-sparande-till-barn/&ved=2ahUKEwjIoODE34H4AhXIRfEDHZayAlkQFnoECBMQBQ&usg=AOvVaw12T8IKoJw-D8JzV77EKbMk.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/jour/hur-ska-jag-placera-sparande-till-mitt-barn/&ved=2ahUKEwi2iMeJ44H4AhXEUXcKHT8iBAoQFnoECDsQAQ&usg=AOvVaw2Ky5JCcrVKkH3LPn4IFvHG

2 gillningar

Min dotter är nu straxt över 1 månad och jag sparar 500kr i månaden i en 100/0 Hållbar inriktning hos Lysa.

8 gillningar

Utmärkt barnsparande långsiktigt :+1:. Bra jobbat. Grattis :heart_eyes:.
Vi har 2 pojkar en på 9 mån och en på 9 år. 100% Global indexfond.

4 gillningar

Förväntar mig inget annat än 100% global indexfond av dig :partying_face::+1:t2:

5 gillningar

Global indexfond eller något annat index liknande och Lysa fungerar utmärkt långsiktigt. Bara att man vågar ha mycket hög % aktie index långsiktigt. Det är viktigast av allt mer än vilka index fonder man har i portföljen.:+1:

3 gillningar

Vi sparar i Swedbank access global 80% och Swedbank access Sverige 20 % till våra flickor :slightly_smiling_face::+1:
Jag och fästmön sparar i Lysa 100% aktier :+1::grinning:

7 gillningar

Minst lika bra. Bra jobbat. :+1:

1 gillning

En ytterligare sak att fundera över är i vilket namn man sparar. Många sparar i förälders namn.

4 gillningar

Jag gör det och i Isk. :+1:

4 gillningar

Vi sparar i våra namn för att sen kunna ge det till våra dotter när det blir att flytta :grin:

1 gillning

Jag ska visa henne detta så återkommer jag vad hon säger :sweat_smile: detta är en bestämd dam precis som dottern på 6mån :joy:

2 gillningar

Jag tycker verkligen ni ska ta en funderare kring detta.
Som tidigare påpekats så är inte sparkonto något säkert på lång sikt, eller ja förutom säker förlust.
Man brukar ju säga 10% aktieandel per år i sparhorisont. Nu har ni 20 år!

3 gillningar

Jotack jag har framfört detta till sambon men en envis skåning är svår att förhandla med :wink: hon är inte så.mycket för detta utan hon har alltid sparat “vanligt” och visst har det gått bra då hon kallades “miljonären på ica” när vi träffades men sen har det gått utför när hon träffade mig med villa och barn :wink:

Om anledningen är att hon är riskavert, fråga henne hur det känns att ha tappat 2-3% årligen på inflationen. Det blir en bra slant på 20 år.

2 gillningar

Tyvärr vill inte alla ha den hjälp hur mycket än man anstränger sig :thinking::+1: . Dessutom helt gratis hjälp som gör någon rik långsiktigt. :heart_eyes:. Kul att vara envis men det kan vara bra lyssna på någon annan som kan något bättre :+1: och vill hjälpa till helt gratis :raised_hands::grin:. Efter 20 år har du 50 % kvar av dina insatta pengar i sparkonto :joy:. Trevligt eller hur ? Men jätte trygt.

Fast är det verkligen den förväntade avkastningen?

På riktigt lång sikt bör väl en penningmarknadsfond eller nischbankskonto avkasta inflationen + mindre riskpremie därutöver?

Okej, då har du ju i alla fall försökt.
50% aktier är ju i alla fall mycket bättre än 0, så du har ju kommit en bit på vägen.

Försök då att hitta ett sparkonto med i alla fall lite ränta.

Eller går det lura sig till att sätta en del i en högräntefond. Typ företagsobligationer med lite högre risk? :wink:

1 gillning