Hej kära forum! Har läst och följt er i ett år nu.
Jag är pappa till en tvåårig flicka och vill börja spara åt henne, att dagen hon fyller 20, kunna ge en fin present. (min förhoppning är att pengarna ska gå till den första bostaden)
Nu till min fråga:
Jag har ett kapital på 25.000kr och vill börja med ett månadssparande på 4000kr (ink barnbidrag)
Vad är det bästa alternativet? Är det ett sparkonto med ränta? Indexfond? Risknivå? Är helt grön på området. Planen är 18 år sparande.
Denna fråga har nog ställts tusen gånger här på forumet. Men kan ni dela med er av hur ni gör för era barn?
Det känns som att jag är en dålig pappa som inte börjat spara än.
Jag rekommenderar varmt att du läser den här artikeln som avhandlar just barnspar.
Att spara 4000kr i månaden till barn låter spontant väldigt mycket i mina öron. Blir en riktigt rejäl slant med ränta-på-ränta. Sparar du till dig själv först och främst också?
Angående sparkonto eller börsen så är det samma princip här som att spara till sig själv eller pension. Är sparhorisonten lång, så är börsen rimligast. Då i form av indexfonder på ISK eller KF, eller en fondrobot som Lysa eller Opti.
Sparkonto är endast aktuellt för buffert samt kortsiktigt sparande på 0-3 år typ.
Om du sparar så mycket pengar blir det en rejäl slant. Vad är syftet?
(Det blir nästan 1,8 miljoner om du utöver startkapitalet på 25000 sparar 4000 månatligen med 7% avkastning i 18 år…)
Hursomhelst, jag hade absolut gjort såhär om det vore jag:
spara i ditt namn, inte dotterns. Du bör ha en ISK eller varför inte en KF med dottern som förmånstagare. Du vet inte nu om hon kommer vara mogen att förvalta en stor summa på sin artonårsdag. Dessutom kommer det en del restriktioner med t ex överförmyndarspärr om man sparar stora summor i ett barns namn.
lång tidshorisont innebär att du bör kunna ta risk. Generellt brukar det rekommenderas att man sparar antingen i globala indexfonder eller en bra fondrobot.
Lär dottern gradvis om ekonomi och sparandet det är viktigare än summorna.
Syftet är som sagt att ge dottern en möjlighet att köpa sin första bostad. Vi bor i Stockholm och hade man inte gjort en sk. “bostadskarriär” själv så hade vi inte haft råd med hus idag. En viktig pusselbit för livet enligt oss.
4000kr kanske låter mycket. Men det är simpelt.
Barnbidrag + vi matchar barnbidraget + min snusbudget/månad. (äntligen en seriös anledning till att sluta)
Jag ska kolla upp tipsen och läsa på. Tack så mycket!
Om det känns bättre så kan jag säga att jag inte sparat en enda krona till min snart 5 åriga dotter
Jag kommer dock ge henne ovärderlig kunskap om ekonomi/investeringar för att tjäna egna pengar. Och till hon på egen hand skaffat kapitalet till eventuell insats så får hon vackert hyra bostad som de flesta andra.
Det är liksom ingen naturlag eller mänsklig rättighet att som 18 åring kunna KÖPA ett boende för flera miljoner kronor.
Sen är känslan att ha skapat något själv och inte fått flera hundra tusen kr utan någon prestation riktigt bra, det är ett bestående värde i sig.
Tips: Om du tänkt spara 4k så fundera om det inte är bättre att spara hälften 2k istället, och för resterande 2k förgyller du hennes/ert liv redan nu varje månad och fram till hon är vuxen
Läste artikel i DN idag där skibenten uppmanar föräldrar till att spara åt barnen just med tanke på köp av bostad.
För att köpa en etta i större svenska kommuner måste man vara beredd att spara betydande belopp varje månad. Enligt Hypoteket krävs exempelvis en kontantinsats på cirka 430 000 kronor för en etta på 30 kvadratmeter i Stockholm, vilket motsvarar ett månadssparande på 3 578 kronor i tio år. I Malmö skulle samma insats kräva 1 389 kronor i månaden.
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, betonar vikten av att föräldrar börjar spara tidigt till sina barns framtida bostadsköp. Föräldrar bör överväga att spara i sitt eget namn för att undvika att barnet får tillgång till pengarna vid 18 års ålder. Wörmann påpekar också att det är svårt för unga att komma in på bostadsmarknaden utan föräldrars ekonomiska stöd och förutseende sparande. — Artikel summerad av AI.
Förbered dig dock på att livet sannolikt kommer kännas lite torftigare utan nikotin i några års tid. Ofta blir det vid ytterligheterna en riskerar att falla dit igen. Typ ”nu är det riktigt jobbigt, jag köper en dosa” eller ”nu är allt på topp bara en snus saknas”. Själv tänkte jag i början den tråkiga tanken ”jag har det ganska bra ändå” och har klarat mig kanske 10 år. Vid pension (om ca 25 år) ska jag ta upp det igen om jag fortfarande vill då.
Vad gäller sparandet så kör ett eget ISK i ditt namn med en bra global indexfond. När det börjar närma sig att använda pengarna omen massa år så minska risken genom räntefonder.
Varför kan inte ungarna som är födda idag skaffa sig en hyresrätt och spara sin insats själv när de är vuxna? Typ som alla vi andra gjort i flera generationer. Visst, man behöver köa mycket längre för hyresrätt men ställ er/ungen i hyresrättskö så är det kirrat. Brukar bara kosta nån hundring i månader om det ens kostar något alls. Mycket billigare än att spara 4000 per månad
Man behöver ha fyllt 18 för att ställa sig i Stockholmsbostadskö. Köplatser är personliga och går inte att överlåta. Dock osäker på regler för att låta barn bo kvar i gemensam lägenhet om man flyttar ut. Fast då behöver man förstås ha någonstans att flytta till.
Jag skulle helt enkelt spara det på Lysa eller i motsvarande indexfonder. När det närmar sig kan man lätt sänka risken på Lysa genom att öka andelen räntefonder och minska andelen aktiefonder.
Instämmer med övriga i att det är på tok för mycket pengar, men det är ju upp till dig såklart. Klokt att sluta snusa
Tack alla för era svar och tips. Har redan läst på mycket.
Vill bara säga att jag själv inte fick någon hjälp av mina föräldrar. Men önskar man fått det. Man kan ge “livslektioner” aka “tough love” på annat sätt. Tänker jag.
Men om ens barn har tak över huvudet och ger mig lugn sömn på nätterna, så är det värt snuset
Att äga en bostad ger så mycket mera i det långsiktiga loppet både ekonomiskt och självständigt.
Jag tycker du prioriterar rätt! Snusa är inte det hälsosammaste man kan göra, och det kan vara morot nog till att sluta när man får barn + att risken att ens barn själva börjar röka/snusa möjligen minskar när de blir äldre.
I övrigt så säger jag som andra att spara i ditt eget namn, får man t.ex ett till barn senare så kan det vara svårt att matcha samma sparande till det andra barnet.
Typ samma fråga som: vad tror du bostadsrätterna kommer kosta om alla sparar en massa tusenlappar per månad åt sina barn redan från födseln? Känns ganska oväsentligt faktiskt.
Bor man i Stockholm kan man hyra ut i andrahand, låta bo kvar eller på något annat sätt fiffla. Kan inte vara några som helst problem om det är ens barn
Jag sparar ingenting separat till mina barn. Däremot kommer jag ju försöka hjälpa dom så mycket som möjligt genom livet, så klart.
Det är ingen rättighet att barnen ska få ett fett konto med hundratusentals kronor dagen de fyller 18. Inte heller att få en lägenhet eller liknande. Du behöver därför inte känna dig som en dålig pappa på grund av en sådan sak.
Sparar ni ingenting till er själva? Såg inget om det i din text.