Placera barnens sparpengar 100 000 kr

Hej! Känner att jag gör mina barn en björntjänst i att inte investera deras sparpengar i något. För tillfället ligger dom i ett konto utan någon avkastning. Barnen har runt 200 tusen sparat, skulle iaf fall vilja investera 100 tusen i något som känns säkert, har en sparhorisont på omkring 8 år. Vill bara ha hjälp att göra bra val för våra barn utan att riskera deras pengar. Och snälla inga avancerade lösningar, då vlir jag osäker.
Mvh
En som är osäker

”Utan att riskera deras pengar”. Då låter det som om ett sparkonto med fast ränta under ett antal år, alternativt en räntefond är det bästa valet för dig. Själv hade jag placerat dem i en global indexfond, men då tar man samtidigt en risk. Å andra sidan är sparhorisonten på åtta år relativt lång tid.

3 gillningar

Välkommen till forumet!

Om det var mina barns pengar skulle jag absolut våga ta risk med dem på 8 års sikt. Jag skulle personligen investera 100% i en global indexfond.

Det allra minsta du måste göra är att sätta pengarna på ett sparkonto med ränta, men jag tycker det låter som en bra idé att investera (minst) hälften. Låter du pengarna ligga helt utan avkastning är en betydande del uppäten av inflationen om 8 år.

Det absolut enklaste du kan göra är att öppna ett konto på Lysa. Svara på frågorna du får i samband med öppnandet, då får du stöd i att välja rätt riskprofil. Skicka sedan in så mycket du är bekväm med i deras automatiska investeringslösning och resten på ett sparkonto hos den samma.

5 gillningar

Tack för svar!
Har kollat lite indexfonder och det lutar åt Nordnet indexfond Sverige.

2 gillningar

En sista grej bara. :slightly_smiling_face: Den stående rekommendationen på RT brukar vara 10% aktiefonder per år kvar innan uttag.

Så du inte ligger kvar med hela beloppet i din valda indexfond tills det är dags för uttag. Det kan gå bra men det kan också gå dåligt och det låter som att du vill ta en lagom/balanserad risk.

Så om du lägger hälften i indexfond nu så skulle nedtrappningen starta ungefär 5 år innan pengarna ska överlämnas.

1 gillning

Om du vill investera i fonder men ändå med bra riskspridning så tycker jag personligen inte att detta är en lämplig fond. Visserligen är den gratis men innehåller “bara” runt 80 bolag, dessutom “bara” i Sverige. Sverige är ett litet land och du lägger alla ägg i samma korg. Sikta istället på en globalfond som investera i hela världen samt runt 1500 bolag. Mycket bättre riskspridning och bättre riskjusterad avkastning.

6 gillningar

Slog inte John Skogman fast att man inte skulle spara till barnen🤔

Han sparar väl till sina egna?