Vilka fonder till barnen 2021

Hej

Hur ska jag lägga upp barnens sparande.
Ena har 30 000 och andra 70 000 som bara ligger på sparkonto utan räntan
Dem är 2år och 6år gammla jag vill investera så dem får när dem är 25.
Hur gör jag vilka fonder aktier osv? Ska man föra över allt på en gång eller mindre summa varge månad.

Tacksam för hjälp och tips på fonder o aktier

Till att börja med ett råd som brukar ges (som jag själv följer med mina barn) är att slå ihop sparandet och dela lika mellan barnen. Lite taskigt om ena barnets investering faller kraftigt precis innan hen fyller 25 år men inte för det andra barnet. Går ju att göra på lite olika vis… exempelvis, säg att det totala sparandet är värt 1 000 000 kr när det första barnet är 25 år… ge hen då endast 400 000 och resten när det andra barnet fyller 25. Då finns det utrymme att kompensera åt båda hållen så att säga. Alternativt ge 500 000 men var beredd att kompensera ur egen ficka ifall börsen har gått back efter det.

Angående fonder så är väl billig global indexfond ett säkert val när det gäller så lång tid. In med allt på en gång.Eller om det känns bättre i magen, 10 000 i månaden.

2 gillningar

Håller med @RobertK i hans tips.

Vilka fonder beror på hur mycket du vill engagera dig i sparande. Jag och Caroline sparar till våra barn i fondroboten LYSA i ett konto. Alternativ är t.ex. kombination av egna indexfonder, som t.ex. globala barnportföljen.

Själv sparar jag barnsparande 100% Plus Allabolag Sverige index

Det blir naturligt göra samma sak med privatsparande långsiktigt.

Klumpsumma ger bäst utfall i 2 fall av 3, så vill du ha sannolikheten på din sida är det allt på en gång som gäller. Eftersom barnen är så små är det HÖG risk som gäller, glöm allt vad räntefonder heter.

1 gillning

Jan har gjort en artikel om ämnet: ”Investera allt på en gång eller sprid ut”, kolla in det avsnittet!