Hej, har sparat i aktiefonder till barnen under deras uppväxt men de börjar bli större och kommer
snart få bestämma själva över pengarna. Tänkte att det kunde vara bra att
investera en del i något mindre riskfyllt typ( räntefond el dyl) för att vara säker på
att värdet inte minskar drastiskt kommande år ifall de vill sälja och använda pengarna.
Har ni några tips eller andra idéer?
Kanske omförhandla till 50% indexfonder och 50% sparkonto?
Allt handlar om hur mycket risk du vill ta. Är du nöjd med summan du sparat ihop nu och vill bevara den så sälj aktiefonderna och sätt in på räntekonto med insättningsgaranti.
En generell tumregel som annars används är 10% i aktier per år till uttag, alltså vid fem års horisont kan det vara lämpligt att ha ca 50/50 aktier/räntor och har du mer än 10 års sparhorisont så är rådet att ha 100% aktieexponering men allt handlar som sagt om hur mycket risk man vill ta.
När tänker du att du ska ge pengarna till barnen och vill du ge dem som pengar på ett konto eller föra över ägande av fonderna för fortsatt investering och tillväxt?